Boxar ger inte rörelsefrihet ett jäkla dugg bättre än spilta anser jag. För hästen, som är ett strövdjur är
valet mellan spilta och box som att välja mellan pest eller kolera. Gruppbox kan ge ngt bättre rörelsefrihet, men lösdrift är den enda uppstallningsformen som erbjuder rörelsefrihet.
och om nu hästen vill ranta runt, runt, runt under natten, är det då kanonbra med en tremetersvolt som bara går åt det enda hållet? ja hästar tänker inte "nu har jag gått i höger varv fem minuter, nu är det dags att vända" utan dom fortsätter och forsätter och fortsätter att gå i samma varv, hur snedslitna blir inte dom hästarna?
mina argument för HÄSTEN i spilta vs box
Spiltor
+ lär sig stå uppbundna
+ behöver inte fångas för att hanteras
+ blir inte bakskygga
+ riskerar aldrig att få avföring i maten, mindre risk för mask
+ blir säkrare att hantera för nybörjare
+ betraktar inte sin spilta som sitt revir som den måste skydda
+ lär sig att inte försvara sig när dom vill vara ifred (människan får sätta upp vilotider om hästen behöver det)
- hästar kan ta sig lösa (dessa ställs i box)
- risk för skavsår av grimman (löses med nackludd samt grimfri hagvistelse)
- mindre rörelsefrihet än på lösdrift
Boxar
+ hästarna kan inte ta sig lösa
- hästen sliter på lederna för varje nytt varv i boxvolten
- boxdörren behöver öppnas för att man ska kunna höfodra
- behöver oftast fångas för att hanteras
- bakskygghet tränas inte bort
- riskerar att få avföring i maten, risk för mask
- hästen kan bli revirtänkande och försvara sin box när nybörjare kommer
- lär sig att den kan gå undan i ett hörn för att vara ifred, respekterar inte människan det så försvarar hästen sig.
- mindre rörelsefrihet än på lösdrift
övriga grejer är onödiga att ta upp då man lätt skapar samma förutsättningar vad det gäller:
*
Utsikt, fönster placeras i varje box/spilta, väggarna består av delvis helvägg och galler så att hästen får tillräcklig utsikt i stallet.
*
Utevistelse är lätt fixat och
har inget med uppstallingsformen att göra.
*
Måtten på box/spilta ska vara anpassade efter hästen.
*
Ovanor uppkommer av DÅLIG STALLMILJÖ, inte av en box eller spilta i sig.
*
Alla hästar som inte trivs eller klarar av att stå i box/spilta ska givetvis stå i det motsatta.
jag är inte boxhatare men anser att spiltor är otroligt bekväma och så länge det inte kommer fram konkret forskning på att hästar mår och presterar sämre i spilta och blir sjukare och dör fortare så tänker jag inte hata spiltor..
och för MIG så är spiltor mycket bättre för att:
* Jag sparar plats i stallet.
* Stallet värms upp fortare med fler hästar på mindre yta.
* Jag sparar massor av strö.
* Jag besparar mina knän och rygg tack vare kortare mockningstid och mindre jobb.
* Jag har bättre översyn över mina hästar, det är lättare att se att hästarna är OK i en spilta än i en box.
* Jag slipper slänga hö som är nertrampat i avföringen.
* Med mer ventilation i ett mindre OCH öppnare utrymme blir luften inne i stallbyggnaden bättre för både mig och hästarna.
ang nya lagförslag anser jag att spiltor ska få byggas och vara strikt måttanpassade och ha godkänd utsikt. Tiden i en spilta ska vara maximalt 10-12 timmar i sträck och maximalt 14-16 h per dygn.
Förutom att jag tycker att spiltor bör få finnas så ska det komma lag på utevistelse som gäller hästar som hålls i spilta, box eller gruppbox.
och snälla, läs igenom allt innan ni kommenterar
hoppas på att få vettiga argument och kommentarer i denna tråd och ingen skitkastande hit och dit..
let the fight begin..