Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ja det tycker jag också låter utmärkt, ta in hästarna och låta dem äta kraftfoder och om man sköter om den inne i spiltan..det bästa alternativet har mina svärföräldrar.. De har ALLA (halvblod,fullblod,nordisar,islänning m.m.) sina hästar stående på lösdrift och tas in en gång om dagen i sina spiltor för att äta kraftfoder!! bättre kan inte hästarna ha!! :smirk:
jo, fast det är svårt att skaka fram en extra box om boxhästarna behöver siga.. hos oss är det 2 av boxhästarna som ej pallar spilta, de sliter sig såfort man tittar bort, de två andra är för stora även i våra största spiltor.. och givetvis skulle nån av privatisarna ALDRIG låna ut sin box och låta privathästen stå i spilta så ja egentligen bör man ha någon extrabox ledig i nödfall..vi har med sjukhagar men vi använder ibland en box oxå så de kan röra sig mer fritt om de har lymfangit eller nåt sånt (när de inte e ute i sjukhage då dvs på kvällen/natten).
ja det tycker jag också låter utmärkt, ta in hästarna och låta dem äta kraftfoder och om man sköter om den inne i spiltan..
där gör ju verkligen box eller spilta ingen skillnad alls då hästen bara äter och hanteras där..
hästar som inte passar i spilta ska ju stallas på box istället.. jag har inte sagt annat..
skrämmande att du hellre väljer bort bra foder bara för att hästen ska stå på box.. jag kan visa dig en bild på en stackars islänning som fick 200 g havre och 7 kg silage med en kvot på 1,6, han stod ute med hagkompisar 7-22 och stod på box nattetid men han mådde piss pga fodret..
men som de flesta kommuner tycker även min att max 2 arbetare ska det behöva vara i ett stall med 25 skolhästar som det ska mockas åt och 25 privata som "behöver" gå in i boxen och äta lunch innan de leds ut igen..
jag arbetar nu, mocka 7-8 spiltor är inga problem
okai, men vad är enligt dig minst viktigast av alternativen då?
* utprovad utrustning som provas om 2 ggr om året..
* väl godkänt stråfoder i rätt mängd och uträknad foderstat..
* maximerad utvistelse i flock i stor kuperad hage..
* ridas varierat inne och ute, på terrängbana och i skog & backar..
* boxar istället för spiltor..
okai, men vad är enligt dig minst viktigast av alternativen då?
* utprovad utrustning som provas om 2 ggr om året..
* väl godkänt stråfoder i rätt mängd och uträknad foderstat..
* maximerad utvistelse i flock i stor kuperad hage..
* ridas varierat inne och ute, på terrängbana och i skog & backar..
* boxar istället för spiltor..
Ingenstanns vad jag kan se. Men då du frågade om BeastieBabes utbildning och sedan tog upp arbetsuppgifter som förekommer å och avslutar med "Hästens välbefinnande skall alltid komma före människans bekvämligehet" tolkade jag det som att du tycker att ha dåliga anställnigsvillkor är något man som anställd ska acceptera.
* Jag besparar mina knän och rygg tack vare kortare mockningstid och mindre jobb.
och för MIG så är spiltor mycket bättre för att:
* Jag sparar plats i stallet.
* Stallet värms upp fortare med fler hästar på mindre yta.
* Jag sparar massor av strö.
* Jag besparar mina knän och rygg tack vare kortare mockningstid och mindre jobb.
* Jag har bättre översyn över mina hästar, det är lättare att se att hästarna är OK i en spilta än i en box.
* Jag slipper slänga hö som är nertrampat i avföringen.
* Med mer ventilation i ett mindre OCH öppnare utrymme blir luften inne i stallbyggnaden bättre för både mig och hästarna.
Detta låter som bra argument.....mest för dig själv!?
Har inte många argument eller kommentarer men jag anser att när en häst står i en box skall den ha lugn och ro och vila. Sköta hästen kan man göra i stallgången. Står hällre i en 12 m2 box än i en spilta. Det är iallafall vad jag anser är bäst för min häst. Sen så tycker alla olika.
Har aldrig haft problem med att hästen skulle "bajsa" i maten, bli skygg, eller liknande. Sen kan spiltor vara en fördel på ridskolor då hästen redan är uppbunden och det blir lättare för eleverna osv.
Men i privata sammahang är box en självklarhet i hur jag ser det. Har aldrig varit med om att jag eller någon annan haft problem med hästar som står på box.
Box VS Spilta - Box
hur hade den kunnat hängt sig? var grimskaftet för kort eller?
och nu drar du verkligen alla ridskolehästar över en kam.. du menar att alla ridskolehästar som står på box mår skitbra och alla som står i spilta är jävligt trötta redan efter en vecka på ridskolan? bevisa det..
det bästa alternativet har mina svärföräldrar.. De har ALLA (halvblod,fullblod,nordisar,islänning m.m.) sina hästar stående på lösdrift och tas in en gång om dagen i sina spiltor för att äta kraftfoder!! bättre kan inte hästarna ha!! :smirk: