Den perfekta sällskapshunden

Har man nån typ av mentaltest där du bor (minns aldrig vilket land det är)
Här i Sverige är det ju rätt vanligt att skäggen utvärderas. Det kanske gör skillad?
Skottland. :) Och nej, såvitt jag vet finns ingenting liknande för sällskapshundar, uppfödare eller gemene man. Generellt suger KC balle rejält och hela UK gör det svårt för folk att vara en ansvarsfull, påläst och engagerad hundägare... vilket är himla synd med tanke på hur väldigt många hundar här finns! Det finns ingen organisation alls i stil med bhk eller hundsport överhuvudtaget och kennelklubben kör som sagt sitt eget rejs, så man får trolla med knäna om man vill engagera sig eller hitta en uppfödare man gillar.
Folk som bor i sverige och klagar på organisationen vet inte hur bra det har det när det kommer till just sökmotorer och tillgänglig data. :)
Men! det är ett sidospår! Jag tycker ändå att skäggen är ganska skälliga. :D

Fast vad ska det vara? Inte ens min Bichon tycker livet som soffliggare är något att ha. Däremot vore livet som välkomstkommitté något 🙄
Rysk färgad knähund (russkaja tsvetnaja bolonka) kanske? Aldrig träffat någon, men "knähund" låter ju lovande för soffliggare :D

Ja, men det är ju inte så mycket normalt sett. Min labbe och min aussie-liknande blandning är båda sådana att de alltid fäller några enstaka hår, men sen 1-2 veckor på hösten och våren går det dra tussar med handen

Ah, det är inte min erfarenhet. Jag har haft lapphund och australiensisk cattledog. Ungefär samma päls som dina två..........de fällde mest hela tiden, ganska mycket, men mest vår och höst.

Samma med pappas alla schäfrar. Möjligt att taxarna (långhåriga) fällde lite mindre.

Jakten gör ju att de kan vara svåra att ha lösa.
Personligen är de för stora och inte tillräckligt robusta i typen.
Ah ja, de jag träffat har spankulerat lösa, även bland hästar, men det är kanske svårt att få till.
Tycker de är härligt robusta o mysiga. Man tänker alltid att de skulle vara spinkiga men de är verkligen inte och så väldigt vänliga o avslappnade.

Ja, men det är ju inte så mycket normalt sett. Min labbe och min aussie-liknande blandning är båda sådana att de alltid fäller några enstaka hår, men sen 1-2 veckor på hösten och våren går det dra tussar med handen

Jag har levt med ett par olika labradorer, och det är exakt anledningen till att jag inte vill ha en hund som fäller på det sättet! Hade mer päls överallt med en labbe i ett stort hus än när jag hade fyra vuxna katter plus en kull i en studentlägenhet... :bag:

(Är mer okej med en längre, mjukare päls som man kan kamma ur och som bildar tussar snarare än löshår som sätter sig precis överallt.)

Ah ja, de jag träffat har spankulerat lösa, även bland hästar, men det är kanske svårt att få till.
Tycker de är härligt robusta o mysiga. Man tänker alltid att de skulle vara spinkiga men de är verkligen inte och så väldigt vänliga o avslappnade.

De jag känner är supertrevliga på alla punkter förutom att de är väldigt svåra att få att inte dra på harar om det dyker upp en framför nosen, och då är hunden långt bort innan man eventuellt kan bryta. Hade gladeligen skaffat en om det inte vore för det.

Extremt varierande storlek också, men det vet jag inte om det är linjeberoende eller någon man får chansa på? Känner både de som är i klass med en stor italienare (i storlek, inte typ), och några där man funderar på om det inte är greyhound bakom?

Det är nog inte helt enkelt. Är uppväxt med saluki.
Whippar är fina men de är för frusna och för pinniga för min smak.
Jag föredrar kralliga små hundar med mer funktionell päls som ändå inte kräver plälsvård.

Då är ändå whippet den vinthund med lite mer will to please (om än lite) och mindre jakt än andra raser i den kategorin?

Min kompis hade whippet hon hade med när hon red men vet att det nog var kopplade de första åren i livet.
Hjälpte till ibland med dem o en gång drog en efter hare. Det gick FORT men hon kom tillbaka sen.

Tycker annars de verkar väldigt trevliga mentalt, mysiga inomhus, vackra, friska dock frusna :D

Håller med om storleksskillnad vilket jag såg häromveckan, jag var tvungen att fråga om det var en whippet då jag aldrig sett en helgrå men även för den var väldigt liten. Trodde de var en italiensk vinthund.

Jag har levt med ett par olika labradorer, och det är exakt anledningen till att jag inte vill ha en hund som fäller på det sättet! Hade mer päls överallt med en labbe i ett stort hus än när jag hade fyra vuxna katter plus en kull i en studentlägenhet... :bag:

(Är mer okej med en längre, mjukare päls som man kan kamma ur och som bildar tussar snarare än löshår som sätter sig precis överallt.)
Så olika det kan vara, jag tycker systerns katter (ragdollblandningar) är "hemska" med sin fällning, man kan aldrig klappa dem utan att få handen full med hår :p

Det är nog inte helt enkelt. Är uppväxt med saluki.
Whippar är fina men de är för frusna och för pinniga för min smak.
Jag föredrar kralliga små hundar med mer funktionell päls som ändå inte kräver plälsvård.
Nej :) tycker whippetarna jag mött varit kralliga, och större än man tror på bild, men det är kanske den där greyhoundändan och lårmusklerna som @Sassy pratade om och att de är så härligt robusta att klappa o mysa med och inte klängiga. Vi hade en som larvade runt i stallet solokvist när ägarna red. Vi hängde i soffa och läste tillsammans ibland.

Har också vuxit upp med Saluki och tycker såklart Saluki är de allra finaste och bästa hundarna, men att Whippet kanske är mer behändiga och tänkte nog att de var lättare att inte få att jaga än Saluki.

Men helt ärligt, tyvärr skaffar jag nog aldrig hund (tål inte helt och min man föredrar klunsiga hundar väldigt bestämt medan jag föredrar att inte kunna springa ifrån en hund lätt.).

Dock om att jaga, ingen hund min släkt haft har inte jagat kaniner, oavsett ägare :rofl: (springer spaniel- jagar allt äter allt, inklusive dina kläder, welsh springer spaniel - jagar allting, cocker spaniel, jagar allting, Saluki- lite längre ben så de jagar ännu lite bättre allting, men äter inte allting gudskelov och är mer avslappnade :)) så jag har nog inte härbärgerat några egentliga illusioner om att hundar inte jagar saker som hoppar och mestadels har koppel på sig. Släkten hävdar också att hundarna drar, men jag tycker inte det. (ja jag älskar att tillbringa mina somrar med att bo med och gå ut med andras hundar och släkten är inte så aggressivt possessiv om dem som många andra hundägare.)

Har aldrig träffat en Whippet som inte drar på harar, rådjur, katter osv.
De är sävliga och håller sig ofta nära när de är lösa. Ända tills det dyker upp något.
Många har de lösa ändå och chansar helt enkelt. Jag känner väldigt många av den rasen, och även levt med en i många år, alla har dragit från sina förare någon gång.

Har aldrig träffat en Whippet som inte drar på harar, rådjur, katter osv.
De är sävliga och håller sig ofta nära när de är lösa. Ända tills det dyker upp något.
Många har de lösa ändå och chansar helt enkelt. Jag känner väldigt många av den rasen, och även levt med en i många år, alla har dragit från sina förare någon gång.
Jag tror det är därför lurchers är så poppis här. De verkar bli ganska whippet-forward i temperamentet men med mer styrning... lite beroende på vad de korsas med förstås. 😅

Jag tror det är därför lurchers är så poppis här. De verkar bli ganska whippet-forward i temperamentet men med mer styrning... lite beroende på vad de korsas med förstås. 😅
Jag tycker fortfarande att Whippet är en utmärkt sällskapshund och framförallt ofta jämna och stabila mentalt och friska. Men jakten kommer man inte ifrån och det är väl där det faller för en del som absolut inte vill ha en jagande hund.

Jag tycker fortfarande att Whippet är en utmärkt sällskapshund och framförallt ofta jämna och stabila mentalt och friska. Men jakten kommer man inte ifrån och det är väl där det faller för en del som absolut inte vill ha en jagande hund.
Jag också, de är superfina! Även greyhounds men där är jakten förstås ännu starkare... Jag spekulerade mest över varför lurchers är så vanliga här att de till och med har ett eget namn utan att någon för den skull anser att de är en ras. :)

Jag också, de är superfina! Även greyhounds men där är jakten förstås ännu starkare... Jag spekulerade mest över varför lurchers är så vanliga här att de till och med har ett eget namn utan att någon för den skull anser att de är en ras. :)
Googlade på lurcher. De har ju onekligen fördelen att de ser väldigt "hund" ut, så de har samma appeal som gatuhundar kan tyckas. Någon skrev ju ovan att gatuhundar är väldigt vackra, vilket jag håller med om (även om jag inte är för import av dem pga skumheter och sjukdomar som kan komma med och valpfabriker osv).

(men skulle ändå köra på Whippet eller Saluki och ha koppel helt enkelt :) )

Framförallt inte jagande i kombo med att springa lösa på rätt stora ytor är deras främsta nöje i livet. Det blir ett rätt tråkigt liv om man inte har bra områden för det. :(

Så olika det kan vara, jag tycker systerns katter (ragdollblandningar) är "hemska" med sin fällning, man kan aldrig klappa dem utan att få handen full med hår :p

Jag skulle aldrig skaffa en (semi-)långhårsblandning. :angel: Kan bli fruktansvärt svårskötta pälsar iom att de olika raserna kan ha helt olika pälstyp som i kombination blir rena tovmaskinerna.

Sen är det lite samma problem hos kattraser; de med den absolut "bästa" pälsen (kort, lättskött, fäller minimalt) är de raser som har höga sociala krav eller aktivitetsnivå. Rekommenderar sällan min ras om inte någon aktivt frågat efter den typen av katt (eller till folk som haft hund tidigare och tycker att aktivering/träning i korta pass inomhus varje dag är självklart).

• Gilla
Reactions: Sel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka