Den perfekta sällskapshunden

Nej :) tycker whippetarna jag mött varit kralliga, och större än man tror på bild, men det är kanske den där greyhoundändan och lårmusklerna som @Sassy pratade om och att de är så härligt robusta att klappa o mysa med och inte klängiga. Vi hade en som larvade runt i stallet solokvist när ägarna red. Vi hängde i soffa och läste tillsammans ibland.

Har också vuxit upp med Saluki och tycker såklart Saluki är de allra finaste och bästa hundarna, men att Whippet kanske är mer behändiga och tänkte nog att de var lättare att inte få att jaga än Saluki.

Men helt ärligt, tyvärr skaffar jag nog aldrig hund (tål inte helt och min man föredrar klunsiga hundar väldigt bestämt medan jag föredrar att inte kunna springa ifrån en hund lätt.).

Dock om att jaga, ingen hund min släkt haft har inte jagat kaniner, oavsett ägare :rofl: (springer spaniel- jagar allt äter allt, inklusive dina kläder, welsh springer spaniel - jagar allting, cocker spaniel, jagar allting, Saluki- lite längre ben så de jagar ännu lite bättre allting, men äter inte allting gudskelov och är mer avslappnade :)) så jag har nog inte härbärgerat några egentliga illusioner om att hundar inte jagar saker som hoppar och mestadels har koppel på sig. Släkten hävdar också att hundarna drar, men jag tycker inte det. (ja jag älskar att tillbringa mina somrar med att bo med och gå ut med andras hundar och släkten är inte så aggressivt possessiv om dem som många andra hundägare.)

Krallig för mig är Mops, Staffe, minibulle osv 😁
Jag gillar hund modell vildsvin.

Framförallt inte jagande i kombo med att springa lösa på rätt stora ytor är deras främsta nöje i livet. Det blir ett rätt tråkigt liv om man inte har bra områden för det. :(

Jag skulle aldrig skaffa en (semi-)långhårsblandning. :angel: Kan bli fruktansvärt svårskötta pälsar iom att de olika raserna kan ha helt olika pälstyp som i kombination blir rena tovmaskinerna.

Sen är det lite samma problem hos kattraser; de med den absolut "bästa" pälsen (kort, lättskött, fäller minimalt) är de raser som har höga sociala krav eller aktivitetsnivå. Rekommenderar sällan min ras om inte någon aktivt frågat efter den typen av katt (eller till folk som haft hund tidigare och tycker att aktivering/träning i korta pass inomhus varje dag är självklart).
Det är samma pälstyp hos föräldrarna, och det är inga problem med tovor och svårskötta pälsar (jag har dock sett några andra blandraskatter som definitivt haft det problemet). Däremot så fäller de ordentligt hela tiden :p (tycker jag i alla fall ;) )

Krallig för mig är Mops, Staffe, minibulle osv 😁
Jag gillar hund modell vildsvin.
Ah ja, de faller ju på kravet att jag inte ska vara snabbare än hunden då :). Det är så deprimerande att springa ifrån tex en Berner Senner, aldrig provat med en sådan liten får jag erkänna.

Framförallt inte jagande i kombo med att springa lösa på rätt stora ytor är deras främsta nöje i livet. Det blir ett rätt tråkigt liv om man inte har bra områden för det. :(
Vi hade hundparker och sådant, men vet att folk inte gillar sådana. (sedan tänkte jag själv att lure coursing kanske är kul)

Det beror nog på hur långt du springer och hur snabb du är 😁
Jag sprang med min Pekingese.
Jag är snabb, eller var i alla fall :) och springer hyggligt långt. I alla fall snabbare och springer längre än en lat Berner Senner :rofl: , eller kanske var då, men min målbild är att jag ska fortsätta vara ungefär det. Även om min unge började springa förbi mig runt 12 årsåldern, ungefär samtidigt som han blev längre.:(

Jag skulle vilja ha en sällskapshund, 17-20kg som går att ha lös, inte skäller som en idiot med kort dubbelpäls, lättsam orädd med spetsiga öron. :laugh: Om jag nu skulle skaffa hund som jag inte vill träna vallning med i framtiden.

Jag hade velat ha en modell/utseende som en bruksschäfer men 15-20 kg, lätt kring andra djur men med viss vakt/skärpa mot folk. Tänk typ en normal schäfer, kan bli arg vid hotbild men är trygg och öppen mot folk i allmänhet. Bra nerver och ganska kvick med lite föremålsintresse etc utan att det ballar ur eller blir en brukshund av det.

Det hade varit en nästan perfekt hund i mina ögon 😁

Varför nämner ingen norsk lundehund som exempel eller är det något fel på dom med i vanlig ordning?(skall?)

• Gilla
Reactions: Sel
Varför nämner ingen norsk lundehund som exempel eller är det något fel på dom med i vanlig ordning?(skall?)
Den måste ju falla på samma som DanskSvensk gårdshund? Den borde ju vara den perfekta lilla opälsiga hunden (o terrier osv) men tänkte att de inte var värda att nämna iom att ingen gjort det. Att de behöver ha ett jobb eller ngt?

Jag hade velat ha en modell/utseende som en bruksschäfer men 15-20 kg, lätt kring andra djur men med viss vakt/skärpa mot folk. Tänk typ en normal schäfer, kan bli arg vid hotbild men är trygg och öppen mot folk i allmänhet. Bra nerver och ganska kvick med lite föremålsintresse etc utan att det ballar ur eller blir en brukshund av det.

En chodsky? Eller är det för mycket bruks? 🙂

Jag skulle vilja ha en sällskapshund, 17-20kg som går att ha lös, inte skäller som en idiot med kort dubbelpäls, lättsam orädd med spetsiga öron. :laugh: Om jag nu skulle skaffa hund som jag inte vill träna vallning med i framtiden.

Samma här, även om jag inte är så brydd om öronen och egentligen tycker att hängande öronen är mysigare men det är inte så noga.

Jo, den får gärna ha lite will to please också. Och inte vara för frusen men med dubbel päls bör den väl klara sig från det.

Den måste ju falla på samma som DanskSvensk gårdshund? Den borde ju vara den perfekta lilla opälsiga hunden (o terrier osv) men tänkte att de inte var värda att nämna iom att ingen gjort det. Att de behöver ha ett jobb eller ngt?
Ja jag tycker det med, kromisen, dansk svensken och lundehund är ju aktiva sällskapshundar vilket borde passa in?
Även papillon och phalene tycker jag stämmer in på enkel sällskapshund utan massa päls.

En kees? Men dom kanske inte har tillräckligt med vakt?

Samma här, även om jag inte är så brydd om öronen och egentligen tycker att hängande öronen är mysigare men det är inte så noga.

Jo, den får gärna ha lite will to please också. Och inte vara för frusen men med dubbel päls bör den väl klara sig från det.
Du har ju alla Retrievers och spaniels då till att börja med 😂

Ja jag tycker det med, kromisen, dansk svensken och lundehund är ju aktiva sällskapshundar vilket borde passa in?
Även papillon och phalene tycker jag stämmer in på enkel sällskapshund utan massa päls.

Går man enbart på SKKs rasbeskrivningar så står dansk-svensken som "ganska krävande" och både kromis och lundehund som "reserverad mot främlingar". Inget av det passar så bra in på åtminstone mina kriterier för hur en sällskapsras borde vara. Har ärligt talat inte fått så trevligt intryck av kromisar generellt, tyvärr, men det är ju baserat på väldigt få hundar. De har inte varit typen som verkar gilla att hänga med i olika sociala sammanhang.

Går man på de köpare som gillar tex frallor så tycker de nog att pappisar och phalene är alldeles för pälsiga. För min del är de för små.

En kees? Men dom kanske inte har tillräckligt med vakt?

Ja lite lite allvar och lite mycket päls om jag tänker just mitt ideal 😁

Men har faktiskt spanat på rasen. Verkar himla trevliga men är lite orolig över pälsen då jag gillar att kunna vara ute i värmen 😅 hade dom haft päls som för typ 100 år sen så hade jag nog inte tvekat ens lite. Hört lite olika om hur värmetåliga dom är så kanske blir en sån ändå sen 😗

56730d_ae0902c9246d4d699b6c74e6c0007863~mv2.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka