Nej tycker whippetarna jag mött varit kralliga, och större än man tror på bild, men det är kanske den där greyhoundändan och lårmusklerna som @Sassy pratade om och att de är så härligt robusta att klappa o mysa med och inte klängiga. Vi hade en som larvade runt i stallet solokvist när ägarna red. Vi hängde i soffa och läste tillsammans ibland.
Har också vuxit upp med Saluki och tycker såklart Saluki är de allra finaste och bästa hundarna, men att Whippet kanske är mer behändiga och tänkte nog att de var lättare att inte få att jaga än Saluki.
Men helt ärligt, tyvärr skaffar jag nog aldrig hund (tål inte helt och min man föredrar klunsiga hundar väldigt bestämt medan jag föredrar att inte kunna springa ifrån en hund lätt.).
Dock om att jaga, ingen hund min släkt haft har inte jagat kaniner, oavsett ägare (springer spaniel- jagar allt äter allt, inklusive dina kläder, welsh springer spaniel - jagar allting, cocker spaniel, jagar allting, Saluki- lite längre ben så de jagar ännu lite bättre allting, men äter inte allting gudskelov och är mer avslappnade ) så jag har nog inte härbärgerat några egentliga illusioner om att hundar inte jagar saker som hoppar och mestadels har koppel på sig. Släkten hävdar också att hundarna drar, men jag tycker inte det. (ja jag älskar att tillbringa mina somrar med att bo med och gå ut med andras hundar och släkten är inte så aggressivt possessiv om dem som många andra hundägare.)
Krallig för mig är Mops, Staffe, minibulle osv
Jag gillar hund modell vildsvin.