Den perfekta midsommarkaka

Fille

Trådstartare
Ja, vad tycker ni är godast att ha till efterrätt på midsommar? Och vad ska jag baka? Funderar på nån form av pavlova men hur klarar den frakt på en timma? Om man gör den på en plåt kanske man kan lägga frysklampar under för att det ska hålla sig bättre?
Ska baka till en större mängd personer, eller ja runt 15-20 i alla fall! Har ni några andra förslag?
 
@Fille precis som @Azalea skriver så är det nog enklast att montera ihop en pavlova på plats, jag har ibland gjort Kalastårta, det finns några flera namn på den men den heter så i åtminstone Vår Kokbok. ;) Den fungerar också att montera på plats och då förstås med jordgubbar på midsommar! :D
Annars är en klassisk gräddtårta med jordgubbar rätt mycket sommar också, jag har gjort såna med rulltårta som botten, lagt ihop tårtan med vaniljsås och sylt hemma men lagt på grädde och jordgubbar på plats. :D
 
Den här gjorde vi härom kvällen, blev supergod! Vi gjorde den i glas, alltså en portion i varje glas. Men jag har ingen uppfattning om hur den är att transportera - beror kanske på om grädden blir dålig?
Man kan byta ut den kondenserade mjölken mot karamelliserad mjölk så går det snabbare och man kan såklart även byta ut bären :)

Edit: kanske ska bifoga receptet också :p

http://www.ica.se/recept/koladrom-med-daimgradde-och-jordgubbar-715220/

Det lät som en tårta för mig, tyvärr är festvärden nötallergiker så känns snällast att komma med nåt han tål :p men lutar mer och mer åt pavlovla :) hittat massa goda recept! Och monterar på plats i sådana fall :)
 
Marängbottnar med äggkräm och grädde och färska jordgubbar! Bästa midsommartårtan :love: montera ihop på plats bara, går så snabbt med den tårtan. Skiva jordgubbarna hemma och sätt ihop allt bara :) alternativt pinocchiotårta! MUMS!
 
Pavlova is the shit på midsommar!
Jag får alltid uppdrag att fixa tårtorna till 40 pers och brukar göra två långpannor jordgubbstårta med rulltårtbotten och en långpanna med pavlova och sedan frakta det i 30 mil. I år blir det nog enbart pavlova tror jag.

Som ovan skrivit - gör botten i förväg och vispa grädde och garnera på plats. Släng gärna på annat gott än bara jordgubbar också. Mums!

10300679_10155667363735545_1769270469060953241_n.jpg
 
Layer caken i Buffé är jag jäkligt sugen på :). Tre lager sockerkaka, marinerade jordgubbar, lemon curd och istället för grädde - pannacotta!
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 088
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 411
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 149
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp