Vi hade hela ridvägsnätet för oss själva i förmiddags, för det duggregnade. Var en jättefin uteritt, fick feeling och galopperade lite också. Benen känns bättre och nästa vecka kommer hovis igen, hoppas vi kan börja få ordning på trakterna bak.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu har jag äntligen skaffat sommarboots till Tintin! Var ute och testade dem på en kort promenad idag, så nöjd häst! Betydligt mer framåt på både grus och asfalt och öronen framåt hela tiden! Bra betyg, nu behöver vi bara värva nån av stallskompisarna som sällskap så är det bara att tuta och köra med uteritter igen
Vad bra!!
jag tror många som har barfotahästar tror att deras hästar mår jättebra barfota bara för att de inte går i gräset eller inte verkar ömma. Men de flesta borde ha mer skor än de tror, antingen sådana som du har eller järnskor.
Absolut! Han kan gå barfota på grus utan att ömma, men jag har märkt att av den extravikt som det blir med ryttare så visar han att det är obekvämt. Om man bara skrittar så går det väl, men steget i trav blir såpass mycket kortare och stötigare att det inte är speciellt bekvämt. I lösdriften, på ridbanan och i ridhuset rör han sig obehindrat barfota. Och där håller vi till mest, kommer oss tyvärr inte ut så mycket och ofta som jag hade velat. Men nu har vi ju ingen orsak till att inte komma oss ut och tränaVad bra!!
jag tror många som har barfotahästar tror att deras hästar mår jättebra barfota bara för att de inte går i gräset eller inte verkar ömma. Men de flesta borde ha mer skor än de tror, antingen sådana som du har eller järnskor.
Känner också till personer som håller så hårt på att hästen ska vara barfota trots att man tydligt ser att den ömmar eller går och spänner sig.. Det finns ju bra urval på boots på marknaden i dagens läge att man högst antagligen hittar en modell som fungerar till ens häst. Annars får man så lov att sko.Glömmer aldrig när jag hade Hampus oskodd (direkt efter att jag köpt tillbaka honom) och han var sååå seg. Trodde det var kombination otränad och fd ridskolehäst. Tills jag en dag skulle trava lite på ett gräsfält och han stack med mig i full galopp, överlycklig över att kunna röra sig utan att det gjorde ont...
Sedan dess hade han alltid skor.
Glömmer aldrig när jag hade Hampus oskodd (direkt efter att jag köpt tillbaka honom) och han var sååå seg. Trodde det var kombination otränad och fd ridskolehäst. Tills jag en dag skulle trava lite på ett gräsfält och han stack med mig i full galopp, överlycklig över att kunna röra sig utan att det gjorde ont...
Sedan dess hade han alltid skor.
Jag tror att det oftast är så här och som @fraggelzebra skriver. Man bortförklarar det och tror en massa.
När det gäller fjordhästar undrar jag om det inte är vanligare än man tror att de går och har ont? Bara för att man tror att de har mediokert steg, som ras.
Herr Grå kunde ju inte ens gå på grus som ettåring så det var ju tydligt men Bruno var inte lika tydlig. Ett bra skrittsteg i grunden och ryttare på så hade det nog undgått de flesta. Det var bara tur att ryttaren märkte efter tredje uteturen att det var skillnad. Jag som åkte bredvid med Herr Grå såg inte skillnad men det kändes.
När han så blev skodd såg jag skillnad eftersom det inte var gradvis.
Tyvärr tror jag många hästar är för bussiga och kämpar på trots onda fötter.
Precis, tror jag med. En i stallet har en haflingervalack som är 20+, har artros i hela bakkärran och rör sig riktigt dåligt. Nickar t.o.m. i skritten. Han rids som vanligt av ägare och medryttare, i alla gångarter. Ser fruktansvärt ut och vi är flera som opponerat oss, men enligt ägaren "låtsas han för att slippa arbete". H e l t vansinnigt.
Knapplån (använder man det uttrycket fortfarande?)
Min Atom är utlånad till Taffsnäs i sommar. Vore kul att höra vad deltagarna tycker om honom. Så känner ni någon som ska dit så be dem hälsa honom från mig. Ska åka och hälsa på honom också.
Trevlig sommar!