Den misskötta hästen

R

RebeccaL

Jag skrev för lite sedan om en svart vallack som var missskött i vårat stall.
Han är inte kvar längre utan har åkte ner till tt försäljnings stall i skåne (klippan).
Den tjejen har tydligen haft hand om honom förut så man hoppas att han får komma till ett bra ställe denna gången.
Min teori ang miss skötslen stämde tyvärr.. De var ju vissa som ifrågasatte eftersom de bara läst min version som jag fått från annat håll.
Ville bara skriva av mig lite och tycker det är jätte skönt att han har fått komma där ifrån.
Stod och kelade lite med honom någon dag innan han åkte..
Så otroligt mysig var/är han,
Gör ont i mitt hjärta när man ser djurlida..

Tack för allas stöd iallafall, alltid skönt att få skriva "prata" av sig lite...

Sv: Den misskötta hästen

matjo537 skrev:
På vilket sätt blev den misskött?
Ägarna tappade intresset för honom.
Stallägaren för det stallet han stod i var tvungen att mocka åt honom så att han iallafall kunde stå i rent någon gång :-(
Stallägaren sa till så många gånger men de gjorde inte något utan bara sket i det..
Han var så smal och svag eftersom inte fodringen sköttes heller.
Sen vet inte jag så mycket mer, men han var rädd när man kom in i hagen, rädd om huvudet.
Stirrig och nervös..
Jag vet inte HELA sanningen. Jag har inte luskat vidare efter det att han hade åkt.
Jag bara fick bekräftat från stallägaren att han inte mådde bra och har inte gjort det på ett bra tag.
Nu hoppas jag att han får det bättre...
Hade jag kunnat så hade jag köpt honom.

Varför säljer inte folk direkt när dom tappar intresset?? Hade ett liknande fall i vårt stall. Ägaren kom mer och mer sällan, till sist inte ens för att mocka. Nu såg ju givetvis vi andra till så att det blev mockat, att han fick mat och vatten, skötte täcken mm. Tyckte ändå synd om hästen eftersom han inte fick den kärlek och omvårdnad de andra fick, det var ju aldrig någon som pysslade med honom och red och så. Som tur är e han såld nu så jag hoppas han har det bra.
Jag anser att har vi tagit på oss ansvaret för ett djur så gäller det ansvaret tills det säljs eller av en eller annan anledning måste tas bort.

Tyvär är det nog vanligare än vad man tror:crazy:

jo tyvärr är det nog så, :( så himla dumt, för hur jävla svårt är det att sälja hästen när man inte vill ha den längre?

Ja, och har man tappat intresset och inte får sålt direkt så får man faktiskt ta hand om sin häst tills det är klart, vare sig man vill eller inte. Det tycker jag vi är skyldiga våra hästar.

matjo537 skrev:
Varför säljer inte folk direkt när dom tappar intresset?? Hade ett liknande fall i vårt stall. Ägaren kom mer och mer sällan, till sist inte ens för att mocka. Nu såg ju givetvis vi andra till så att det blev mockat, att han fick mat och vatten, skötte täcken mm. Tyckte ändå synd om hästen eftersom han inte fick den kärlek och omvårdnad de andra fick, det var ju aldrig någon som pysslade med honom och red och så. Som tur är e han såld nu så jag hoppas han har det bra.
Jag anser att har vi tagit på oss ansvaret för ett djur så gäller det ansvaret tills det säljs eller av en eller annan anledning måste tas bort.
Nä jag kan inte heller förstå varför de skaffar häst, nu fick jag veta i helgen att de inte har ägt honom i mer än ett år... Då måste de ju ångrat sig med häst köpet redan efter de köpt honom...
Näää det är ju inte som att köpa ett kädesplagg och sedan byta det bara för att det inte passar..
Det är ju ett djur åååååååå man blir så arg.....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 331
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 681
Senast: Milosari
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag skulle behöva lite råd. Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 248
Senast: ajdidodii
·
Hästmänniskan Hej! Har beslutsångest angående val av gymnasium.. Skulle bara vilja få lite tankar och funderingar vad ni på buke tycker. Ska...
Svar
6
· Visningar
1 543
Senast: Dalkullan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur