Du missar väldigt mycket här. Tror du att det är unikt för just islam som religion att kvinnor inte får bli högsta ledare i religionen? Varken ortodox eller katolsk och i de flesta fall baptistisk kristendom tillåter kvinnliga präster, Sverige, som världens mest jämnställda land, tillät, under stort ramaskri, kvinnor utbilda sig till präster först under 60-talet. Judendomen har fortfarande en skarp avgränsning mellan kvinnor och män. Ortodoxa judar sitter inte bredvid kvinnor på bussen till exempel (eller flyget, vilket det var en notis om här om veckan). Synagogorna har uppdelade rum för kvinnor och män och vid klagomuren står kvinnor och män på olika ställen som är stängt mellan varandra. Det är bara judiska MÄN som får studera Torahn till exempel och därmed kan hålla gudstjänster egentligen. Varför anser du islam vara så mycket värre när samma regler gäller inom alla abrahamitiska religioner?
Dessutom - det finns kvinnliga imamer idag, visserligen leder de då kvinnorna i församlingen men det är ju fortfarande faktiskt längre än vad den katolska kyrkan har kommit som är världens största kyrka och som inte tillåter kvinnliga präster alls.
Sedan det här om att det aldrig kommer att bli demokrati inom dessa länder för att det är haram. Är du medveten om hur mycket demokratin i Västvärlden har kostat i människoliv? Säger 1789 dig något alls? Är du medveten om hur många som fick sätta sitt liv till för att kämpa för en demokrati mot stat och kyrka och religion i Frankrike? Något som ledde till demokrati och att just förhållandet mellan stat / kyrka började luckras upp i hela Europa? Det var en betydande del av befolkningen som fick sätta sitt liv till i demokraterings processen. Har du inte förstått det, eller tror du att vi levt med demokrati från Grekiska forna dagar, eller missade du helt enkelt de lektionerna i skolan?
Och kom inte dragandes med att jag ska läsa koranen för att se vad det står. Jag har läst den från pärm till pärm, med tanke på hur du skriver tvivlar jag dock starkt på att du har det.