Jag tycker mer att det ser ut att ha blivit en fruktsallad vid det här laget.Du blandar verkligen ihop äpplen och päron.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker mer att det ser ut att ha blivit en fruktsallad vid det här laget.Du blandar verkligen ihop äpplen och päron.
Jag tycker mer att det ser ut att ha blivit en fruktsallad vid det här laget.
Du missar väldigt mycket här. Tror du att det är unikt för just islam som religion att kvinnor inte får bli högsta ledare i religionen? Varken ortodox eller katolsk och i de flesta fall baptistisk kristendom tillåter kvinnliga präster, Sverige, som världens mest jämnställda land, tillät, under stort ramaskri, kvinnor utbilda sig till präster först under 60-talet. Judendomen har fortfarande en skarp avgränsning mellan kvinnor och män. Ortodoxa judar sitter inte bredvid kvinnor på bussen till exempel (eller flyget, vilket det var en notis om här om veckan). Synagogorna har uppdelade rum för kvinnor och män och vid klagomuren står kvinnor och män på olika ställen som är stängt mellan varandra. Det är bara judiska MÄN som får studera Torahn till exempel och därmed kan hålla gudstjänster egentligen. Varför anser du islam vara så mycket värre när samma regler gäller inom alla abrahamitiska religioner?Tror ni att kvinnor kommer att kunna söka eller bli färdiga imamer?
Aldrig!
Titta på familjedomstolarna med sharia i UK. Där är kvinnan inte ens hälften värd mot mannen.
Och det sitter fortfarande personer som är medlemmar och aktiva i Svenska kyrkan som ogillar detta (även om de kanske resignerat sig och inte längre driver frågan).Sverige, som världens mest jämnställda land, tillät, under stort ramaskri, kvinnor utbilda sig till präster först under 60-talet.
Och det sitter fortfarande personer som är medlemmar och aktiva i Svenska kyrkan som ogillar detta (även om de kanske resignerat sig och inte längre driver frågan).
Nä, och det här med den arabiska våren (som de flesta från MENA förresten hatar att man säger, för dem var det en revolution, inte i första hand för demokrati utan för att få bättre liv helt enkelt); Det är, enligt all forskning som kommit upp, helt omöjligt att säga vad den kommer leda till, det är därför inget man ska avfärda idag att den inte leder till något gott, den är bara fem år gammal och det tog många många år, över 100 år, innan till exempel den franska revolutionen med åtföljande revolutioner ledde till demokrati i Europa som vi har idag. Ja, jag tror att det kommer något gott ur de revolutioner vi ser idag i mellanöstern. Många kommer få sätta livet till, många kommer få fly, men mellanöstern har inte varit självständiga stater så länge och jag tror demokrateringsprocessen kommer gå betydligt snabbare i MENA än vad den gjorde när Europeerna fick ta den striden.@Cambrie: Dessutom var ju den gamla athenska demokratin inte speciellt trevlig. De som inte var medborgare hade ingen röst, tex kvinnor och slavar. Den har, precis som religionerna, utvecklats med tiden.
Så fort Islam kommer på tal så måste många jämföra med andra religioner. Att Kristendomen gjorde så och Judendomen så osv. Varför är det så? Kan man inte acceptera att Islam får kritik utan att blanda in andra religioner?
Då ställer jag motfrågan, varför är det inte okej att ge andra religioner kritik för samma sak? Ska man inte städa för sin egen dörr först innan man kritiserar andra?Så fort Islam kommer på tal så måste många jämföra med andra religioner. Att Kristendomen gjorde så och Judendomen så osv. Varför är det så? Kan man inte acceptera att Islam får kritik utan att blanda in andra religioner?
Då ställer jag motfrågan, varför är det inte okej att ge andra religioner kritik för samma sak? Ska man inte städa för sin egen dörr först innan man kritiserar andra?
Naturligtvis är det okej att man göra det. Men jag har fått den uppfattningen att så fort Islam kommer på tal så måste många jämföra, varför inte bara ta den diskussionen? Är det nån här som har hävdat att andra religioner än Islam är fläckfria?
Ja. Faktiskt. Och det här är en diskussion, eller hur? Varför ska jag ta diskussionen om jag anser att den som hävdar olika saker gör det på falsk grund och att jag har bevis och tydliga källor, även om de rör andra religioner, som hävdar det?Naturligtvis är det okej att man göra det. Men jag har fått den uppfattningen att så fort Islam kommer på tal så måste många jämföra, varför inte bara ta den diskussionen? Är det nån här som har hävdat att andra religioner än Islam är fläckfria?
Jag tycker nog mycket väl man kan anvisa till andra religioner i det här sammanhanget. Vi VET med oss att även i Europa var det mängder av människor som har dött i demokratiseringsprocessen, att då inte hänvisa till de källorna, vilket faktiskt är ganska tydligt samma sak som händer i Islamska länder just nu, tycker jag är tråkigt när allt pekar på att även islam är på väg mot ett mer jämställt samhälle (kanske mer jämställt än kristendomen överlag och definitivt judendomen när det kommer till just ledare inom församlingen, som sagt, islam har kvinnliga imamer idag, inom katolska kyrkan är kvinnliga präster lika med noll).Där håller jag inte med dig riktigt. Det är inte fråga om att "städa framför egen dörr" (nu talar jag om kristendomen) utan att se sammanhang och mekanismer. Trots allt har kristendomen (kollektivt sett) kommit längre i sitt jämställdhetsarbete än islam. En del av det beror på att det är en äldre religion men också att kristendomen oftare existerar i samhällen som är progressiva (som tex Sverige). Många samhällen där islam dominerar är konservativa sedan innan islams intåg vilket gör att det är svårare för religionen att förnyas också.
Det förutsätter ju att den som kritiserar tillhör en särskild religion? Vilken dörr menar du att exempelvis jag måste sopa framför?Då ställer jag motfrågan, varför är det inte okej att ge andra religioner kritik för samma sak? Ska man inte städa för sin egen dörr först innan man kritiserar andra?
Turkiet är på väg mot diktatur så det är inte så märkligt.Häromdagen sa Cameron att Turkiet inte var redo att bli medlem i EU förrän tidigast år 3000.
VAD är det som hämmar deras utveckling?
Hans bäste vän och rådgivare säger också att England måste rösta för Brexit
http://www.dailymail.co.uk/news/art...vernable-unless-power-self-serving-elite.html
Det finns massor av saker som enskilda personer inte vill betala för när det gäller andra, från cancer av rökning till ridolyckor, från utbildning i att tova ullgarn till växtfärgning, för att inte tala om ishockeygymnasier men det finns ändå. Varför inte präster och imamer. Staten vill egentligen främst utbilda mot en arbetsmarknad för att få in skattemedel om inte annat (eller slippa betala bidrag) och den finns ju milt sagt på området. Då är det nog svårare att få jobb som arkeolog.Ja t.ex religionsvetenskap. Men utbildningarna måste vara akademiska och sekulära om de ska finansieras med skattemedel. Jag vill inte betala för någon annans andlighet. .
Att staten inte borde använda våra gemensamma skattemedel för att främja eller hämma religion tycker jag är en ganska neutral åsikt. Likaså att vilja bli av med saker som man inte tror på, i det här fallet religion. Det är inte särskilt raljerande. Att bemöta mitt inlägg med ord som "löjligt", "religionshatare", "ohållbart", "pinsamt" blir däremot raljerande.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6371598Tror ni att kvinnor kommer att kunna söka eller bli färdiga imamer?
Aldrig!
Titta på familjedomstolarna med sharia i UK. Där är kvinnan inte ens hälften värd mot mannen.
Skandinaviens första moské med bara kvinnliga imamer har öppnat i Köpenhamn. En moské som väckt stor uppmärksamhet i Danmark, bland annat för att den bara kommer ha öppet för kvinnor under fredagsbönen.
Så frågan handlar alltså inte direkt om kvinnans kompetenser, kunskapnivå och logiska förmåga eller någon form av brist på något sätt – för hon kan t.o.m. nå ijtihad som nämndes – utan det handlar om själva frågan och vilka uppgifter samt omständigheter som ingår och omger dessa olika ”ämbeten”, om man skulle kalla dem för det!
När det gäller imam jam’a (böneledare) så anges enligt alla maraji’ [taqlid] (rättslärda som man efterföljer) att kvinnan inte kan vara imam jama’a (böneledare) för män. Enligt en del maraji’ taqlid kan kvinnan enligt ihtiyat wajib (obligatorisk försiktighet) inte heller vara böneledare för andra kvinnor men enligt en del andra maraji’ så kan en kvinna vara böneledare för enbart andra kvinnor – så där förekommer det en viss skillnad och därför måste man vända sig till sin egen marji’ (rättslärd som man efterföljer) för att få reda på dennes fatwa (rättsuttalande) i frågan.
Sherin Khankan, en känd feministisk debattör i Danmark, har mött kritik från andra imamer. Inte så mycket för att hon öppnar en moské, som för att hon samtidigt gått ut och sagt att de flesta andra moskéer är patriarkala mansdominerade platser som inte ger kvinnor tillräckligt med inflytande.
.Beslutet om kvinnliga präster vållar fortfarande problem för Svenska kyrkan. Eftersom de katolska och ortodoxa kyrkorna, som utgör en stor del av kristenheten, fortfarande avvisar tanken på kvinnliga präster, är det kanske inte är underligt att även vissa mindre grupper inom de protestantiska kyrkorna håller fast vid kyrkans gamla inställning i ämbetsfrågan
Ja, men då har vi väl helt enkelt olika åsikter där, jag anser som sagt att man kan dra parallelller mellan olika religioner och samhällen helt enkelt. Det var så jag menade. Kritisera kan man visst göra antar jag, själv tycker jag i många fall kristendomen är betydligt värre då den har haft bra många hundra år i länder som idag är demokratiserade och har varit enskilda stater betydligt längre än de flesta muslimska länder att bli bättre - men inte blivit det.@Cambrie: Det var inte jag som hade problem med att man tar upp de andra religionerna också. Det var "städa framför egen dörr" jag främst vände mig emot, just eftersom kristendomen idag är så mycket mer jämställd än vad islam är idag (kollektivt sett).
Du behöver inte ta åt dig om du inte vill sopa ;-) Uppenbarligen uttryckte jag mig klumpigt så att buke som alltid vill missförstå gör det. Ber om ursäkt för det.Det förutsätter ju att den som kritiserar tillhör en särskild religion? Vilken dörr menar du att exempelvis jag måste sopa framför?
Men jag noterar att du tycks vara ännu mer säker på din sak än vad jag är.