Den hitta jag. Vad tycks?

J

Jozzi

Hejsan på er!

Nu har jag hittat en bra rockard, hoppas jag :)
Det är en "Swinger" kallar man väll den för. Men det som är bra med den är att man kan sätta medar på den. Helt super när det blir vinter!

Jag har inte beställt den ännu. Jag pratade med personen som säljer den och det gick bra att få skalkarna till 185cm. Då borde den funka bra. Jag har tre hästar som jag vill köra in och dom är runt C-Ponny och D-Ponny storlek (islandshästar). Jag har inte någon lust att köpa rockard till varje häst ;) Så dom får dela. Men det borde väll fungera bra?

Bild - Bilden är från annonsen.

Vad tror ni om den?
Det borde inte vara svårt att sätta dit fäste för baksele och sedan svängsel? (Det finns inte sånt på den nu och jag tror inte det går att få med det. Man får fixa själv)
Något annat jag borde tänka på?

//Jozzi

Sv: Den hitta jag. Vad tycks?

Han inte säga om svängel blir lätt att sätta på, eftersom man ser vagnen bakifrån ;) Tänkte du svetsa dit öglor för baksele?

Hej,

Jag vet att bilden är lite svår. Tyvär har jag ingen annan. Ska se om jag kan hitta någon på internet :)

Jag vet inte hur jag ska göra med fästen till bakselet. Funkar det bra att svetsa dit då? Eller kan man göra på något annat sätt? Vad är bäst?

//Jozzi

Det enda jag tycker, utifrån de två bilderna som visas här, att den varianten ser så fruktansvärd obekväm ut för långa människor. Knäna vid hakan, typ.

Vilken tur att jag inte är lång då ;)

Jozzi skrev:
Vilken tur att jag inte är lång då ;)

:D Jo, men nu är det så att jag är det. Har själv tittat på en swinger just för lättheten att ta sig i och ur. Och tänkte passa på att få ett svar om vagnen är så liten som den ser ut. :angel:

Hej!

Det var nått det, en rockard med medar!! :D
Men nu säljs den alltså utan svängel, bakselefästen och inga främre "hållare" för skakelögglan?? Hjul o medar då??
I sånt fall ska den vara billig annars blir det ju ett ganska dyrt köp, om inte den svetskunnige gör jobbet billigt förstås :D
En nackdel är väl att den blir låg o trång, men om du har ponnyer samt själv e kort bör det ju inte vara så stora problem! :)
Fast det finns ju dom som tycker 12 000 kr för en ny rockard är bra pris :eek: *snål* :D

/Lisa

Hej,

Vad jag kan se på bilden så finns det ögglor där fram. Men resten av prylarna finns inte (svängsel, bakselefästen) men det kan jag fixa själv.
Däck och medar följer så klart med :)

Kan säga att det är bra pris på den! ;)

//Jozzi

HEj!
Om du ska välja mellan den andra och Börjes tycker jag att du ska ta börjes.
Eller??
Du skulle ha den till olika hästar..
Vilka storlekar vill du ha vagnen till och vad ska du ha vagnen till?
ska du köra hemma eller ska dy tävla??
Vd har du för sele??

/// Jossan

Hejsan,

Jag ska inte välja mellan den och börjes. Jag visade börjes enbart för att visa hur den ser ut på framsidan. För jag ville ha hjälp med svägeln :)

Jag har fyra islandshästar som jag tänkte testa köra in när dom blir redo. Dom är ganska lika i storlekarna. Två unghästarna vet jag så klart inte nu hur dom blir i storleken :)

Vagnen vill jag ha att åka i runt om gården. Att det gick att byta till medar tycker jag är super när det blir mycket med snö :D
Jag ska inte tävla med den. Blir det att man får sug för det så ska det bli en riktig bra vagn!

Idag har jag ett travsele till unghästen och en vanlig bröst till dom två andra. Jag tänkte inhandla en riktigt bra sele så snart som möjligt. Tomten har kanske en sådan till mig :D

Varför tycker du att jag ska hellre köpa börjes?

//Jozzi

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: igbest
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka