Den här selen till D-ponny?

Fina

Trådstartare
Frågar er körkunniga om råd. Är på gång och ska köpa sele till min D-ponny. Hittade av en slump en annons på blocket, en sele köpt i Holland, aldrig använd. Nypris 350 euro jag skulle få ge 3000 kr för den. Jag har klämt o känt på den men jag är så dålig på det här.

Har några bilder här, kanke svårt att säga men vore kul om ni ville titta i alla fall.

Sele4.jpg

http://i353.photobucket.com/albums/r400/Fina_Figaro/Sele3.jpg?t=1217333916

http://i353.photobucket.com/albums/r400/Fina_Figaro/Sele2.jpg?t=1217333954

http://i353.photobucket.com/albums/r400/Fina_Figaro/Sele1.jpg?t=1217333980

Jag har tittat på Driveouts hemsida och selar.se mm också. Är lite inne på en ideal harness annars som bukefolk rekommenderat men den kostar ju nästan 6000. Men jag vill ju ha en bra, säker sele. Så nu vill jag höra mer vad ni tycker :D

Sv: Den här selen till D-ponny?

Nope - skippa den selen!:)

Lär dig, prata med en kunnig inom körning/läder eller ta reda på info via böcker, nätet osv...
Fast när det gäller hästar o körning, kan man ju råka på osäkra källor var som helst:crazy:
Jag lärde mig köra först av min far, men den syn han hade på körning var en variant. Det finns ju tusen andra sätt!
Han menade ju väl, med det blev fel ändå, då han hade lärt sig så.
Ett som är säkert är nog att Anders Eriksson har en bra syn på hästkörning, iaf ur säkerthetssynpunkt!
Kolla efter hans filmer o böcker!:idea:

Du får kolla upp de ord du inte förstår, google eller bukefalos sökfunktion:idea:

Jag tycker såhär iaf!:idea:
Från och tillspänning bör ske kvickt och de selar utan snabbkoppling kan vara lite krångliga.

Det finns många som säljer selar! Börjes har nog det bästa priset på idealselen:idea:

Det där kan vara en sele som säljs för ett par tusen ny, eller så gör man ett klipp. Men utan kunskap är risken för blåsning stor tyvärr. Kolla om du inte kan hitta en sele som är nytillverkad och passar plånboken:D.

Tänk på vilken häst, vagn och körsätt du har, det finns andra selar än den här modellen! Ex loksele:angel:

Senast ändrad:

Jag tycker bröstan verkar rätt tunn :o! Kan du inte be henne mätta hur bred den är ? Den går säkert jätte bra på en d-ponny :)! Däcklet ser stabilt och starkt :)!

Mvh
Emma

Jag har en rockard, en lätt sådan. Skulle jag ha en fyrhjulsvagn eller så hade det ju blivit loksele direkt. Men nu vet jag inte hur mycket jag kommer köra, om det blir någon tygnre vagn i framtiden. Därför är jag inne på o börja med bröstsele som jag skulle kunna använda sen när min lilla ska köras in om jag köper en loksele senare till stoet :D

Har anmält mig till en körkurs som börjar med första delen i september. Har läst Anders Erikssons bok om körning. Vill köpa en sele inom den närmsta framtiden så kan jag börja tömköra med den medan jag lär mig mer :d

Nä kände nog att den här selen inte va så mycket att ha men jag ville fråga i alla fall. Tänkte åka till Driveout snart o titta. Har bara 1,5 timmes väg dit ungefär.. :D

kolla efter en annan typ av "skakelremmar" med snabbknäppe, mycket smidigare. Tror att freetime-selen har det

Senast ändrad av en moderator:

Ser ut som en vanlig sele i stil med Pfiff. Pfiffen är dessutom billigare. Så jag råder dig att köpa en sådan istället och därmed ha möjlighet att kunna reklamera varan om något brister.

Den selen ska du betala betydligt mindre för enligt mig. Jag har samma sele till mina minisar (ser så ut på bild iaf.) inget fel med selen men det är en lågkvalitetssele och jag betalade under 1.000 lappen för min direkt från åteförsäljaren...

Ja, det stämmer nog och jag tror att den är bättre just till mindre hästar. Jag har en ganska rejäl D-ponny och behöver nog en lite rejälare sele.

Ser ut som standard selen, den finns mycket billigare på http://www.equilex.se/.

Har hobby till min shettis, (hobby och standard är väldigt lika. ) Tycker det är funkat bra, så länge man bara är på hemmaplan duger den tycker jag men ska man tävla och sånt ska man nog ha en rejälare.

Vill själv ha en ny sele nu, har börjat spara. Ingen som har sett De Luxe selen på annons någon stans i storlek shetland :idea: Förlåt TS för trådkappning :o;)

Såg en för ett litet tag sedan men den försvann lika fort som den kom upp :o! Var själv på väg att ring på den åt en vän. De är popelära. Man får skynda sig, när man ser en sådan annons!

Mvh
Emma

Ja precis, får hoppas att jag hittar en. Annars blir det att samla till en ny suck. Men har alltid tyckt om den selen, så det är värt det men plånboken blir nog inte lika glad ;)

Liknande trådar

F
Körning Hej hopp! Det var länge sen jag var här men det är kul att se att jag fortfarande känner igen vissa namn här sen när jag började med...
Svar
16
· Visningar
2 193
Senast: flickancarra
·
Dressyr Vad har ni för tips på kandar och bett till Izzy? För någon dag sen så bestämdes det att jag ska fortsätta rida och tävla Izzy istället...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 423
Senast: DressyrPower
·
Körning Nu till våren ska jag köra in min shettis, ohoow :banana: Han är en valack på 9 år. han har alldrig blivit riden lr körd förut pga en...
Svar
11
· Visningar
1 017
Senast: rock_89
·
Utrustning Har ju en unghäst som just nu har en flatback med fårskinnspad under ihop med sin morsa, men tanken är ju att hon ska få en egen sadel...
Svar
4
· Visningar
739
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka