Den här hästen är skodd

Jaha! Då hänger jag med. Men förövrigt håller jag med om Mantorp på det andra påståendet, då är det bara att jag blandat ihop dem eftersom alla säger "Mantorp" till alla veterinärer där i närheten. ;)
 
Är dock liiite illa att blanda ihop ÅF med ngn annan om man ska komma med påståenden i en tråd kan jag tycka. Finns ingen veterinär i hela landet vad jag vet som kör med den metod denne gör, eller är så "radikal" osv..... ang. "det har jag hört osv""alla säger" osv tycker jag blir jättemärkligt som argument det också, i såna här veterinärdiskussioner, om man inte själv har ngn som helst erfarenhet av plats eller personer osv.
 
Men jag ber om ursäkt. Finns ju en anledning till att jag la ridhjälmen på hyllan för snart tre år sen...
 
Sprickan ska rensas och stabiliseras av min hovslagare så fort vi får tillgång till klinikens smedja och veterinärassistans, det är på g.
Nitningen var en akutåtgärd tills dess.

Min vet tror/trodde att problemet/hältan sitter I hoven och ville ha MR för att kolla medans jag var/är mer inne på snedbelastning/sprickan.
I vilket fall ska ju sprickan stabiliseras, jag försöker få kontakt med annan hovslagare för bedömning och jag får fortsätta diskutera med min ordinarie vet ang hästens övriga problem.
 
Visst är det väl helt krasst så att jag även börjar få problem med hästs nr 2 hovar ( 6,5 vecka sedan skoning) ?


DSC_0667.jpg

DSC_0669.jpg

DSC_0668.jpg

DSC_0670.jpg


Häst nr 3 skodd idag

DSC_0671.jpg

DSC_0673.jpg

DSC_0672.jpg

DSC_0674.jpg

Det finns två saker som är viktiga att följa när man gör en fysiologisk skoning (vilket varesig den första,andra eller den trejde) är. Det första är att skor man med tåsidokappor eller överhuvud taget med kappa så ska kappan ligga i linje med själva yttre vägghornet. INGEN av dessa kappor på dessa bilder ligger i linje med vägghornet utan samtliga är "inslagna" kröks in i en svag böj i själva kappans överdel. Detta kan anses som en bagatell men inte för hästen och främst inte hovens expandering i belastningsfasen. Kan hoven inte naturligt expandera utan att det sker en onaturlig låsning på två områden i hovens främre del så måste kraften söka sig en annan väg och i detta fall bakåt med resultatet en överexpanderad traktdel. Resultatet av vad som då inträffar ser vi ju med all tydlighet.

Det andra är att på en fysiologiskt korrekt skodd hov så slutar skon i traktdelen i lodrät linje sett från ballarnas baksida, inte som i främst nr 2:s fall drygt en helt traktdel FRAMFÖR.

Slutligen så avslöjar ju flera bilder att vägghornet inte växer i symetrisk riktning utan avviker lite både till föger och vänster i en vågliknande rörelse. Orsaken till detta kan vara många men fakta kvartår att en hov med den osymetrin avslöjar att belastningen INTE tas upp i benets styvaste riktning.

Tråkigt att behöva se detta men inte ett dugg förvånad eftersom det börjar framstå allt mer vanligt med den typen av felaktigt anpassade beslag.


P.S. Den ras /dom raser du har ska oxå påpekas kräver en hovis med lång erfarenhet och som även kan sko alla typer av raser,, inte bara moderna halvblod.

Lycka till.
 
Det finns två saker som är viktiga att följa när man gör en fysiologisk skoning (vilket varesig den första,andra eller den trejde) är. Det första är att skor man med tåsidokappor eller överhuvud taget med kappa så ska kappan ligga i linje med själva yttre vägghornet. INGEN av dessa kappor på dessa bilder ligger i linje med vägghornet utan samtliga är "inslagna" kröks in i en svag böj i själva kappans överdel. Detta kan anses som en bagatell men inte för hästen och främst inte hovens expandering i belastningsfasen. Kan hoven inte naturligt expandera utan att det sker en onaturlig låsning på två områden i hovens främre del så måste kraften söka sig en annan väg och i detta fall bakåt med resultatet en överexpanderad traktdel. Resultatet av vad som då inträffar ser vi ju med all tydlighet.

Det andra är att på en fysiologiskt korrekt skodd hov så slutar skon i traktdelen i lodrät linje sett från ballarnas baksida, inte som i främst nr 2:s fall drygt en helt traktdel FRAMFÖR.

Slutligen så avslöjar ju flera bilder att vägghornet inte växer i symetrisk riktning utan avviker lite både till föger och vänster i en vågliknande rörelse. Orsaken till detta kan vara många men fakta kvartår att en hov med den osymetrin avslöjar att belastningen INTE tas upp i benets styvaste riktning.

Tråkigt att behöva se detta men inte ett dugg förvånad eftersom det börjar framstå allt mer vanligt med den typen av felaktigt anpassade beslag.


P.S. Den ras /dom raser du har ska oxå påpekas kräver en hovis med lång erfarenhet och som även kan sko alla typer av raser,, inte bara moderna halvblod, tillika moderna skoningar.

Lycka till.
 
Skumt, jag har själv fått min häst skodd där och har aldrig varit minst lilla missnöjd. Var det ordinarie hovis på kliniken som skodde?

Ordinarie hovis är dock utbytt sedan i vintras till en ny. Jag var oxå väldigt nöjd med den gamla men bytte när han slutade eftersom det ändå är skönt att slippa åka för att sko. Jag vet att många i NKPG tyckte han var ganska kontroversiell men för mig som tidigare haft häst i en annan del av landet gick hans åsikter väldigt hand i hand med min gamla hovslagares, på nåt vis känns det som att de ligger steget före där beträffande clinics och utbildningar. I övrigt skulle jag inte vända mig till någon av nämnda kliniker vid långvarig svårlokaliserad hälta, och det beror nog också på att jag tidigare haft häst i annan del av landet där man tänker lite annorlunda jämfört med här. Däremot vänder jag mig gärna till ts klinik beträffande mindre grejer som sårskador etc eftersom det alltid är ett trevligt bemötande, snabb tid och för att jag troligtvis bor ännu mer granne med kliniken än vad mackan gör.
 
@Sorbe alltså du behöver inte be om ursäkt till mig alls, jag blir bara så trött på att folk är så pigga på att trycka på tangenterna på ett internetforum och påstå saker trots att de egentligen inte har ngn kunskap eller erf. av vad de skriver att de har det om öht. Det blir så fel, därav min reaktion, som på intet sätt är riktat till dig, så nog om detta!

Men: Knapplån nu:
Jag finner ämnet väldigt relevant, och jag tycker det är så konstigt att folk går på rykten eller personliga åsikter från ngn vän osv och sen tar fasta på och dömer ut kliniker/veterinärer osv på det sätt som ofta görs här. Man ser det dagligen dags och har gjort i alla år. Vissa gånger är det Mälarkliniken som är skit, andra gånger är det x eller y annan klinik. Sen ser man även det omvända, vissa kliniker är höjda till skyarna pga att man "hört" att de är bra, och man rekommenderar folk att vallfärda över halva landet för att just denna kliniken är bäst osv. Oavsett vad problemet egentligen består av ens.... man ser varken till egen erfarenhet, egna intryck, (om man då inte haft ett jättebra eller jättedåligt intryck en gång osv personligen förstås -då dömer man utifrån det).

Mantorp som exempel, ser rätt annorlunda ut än det gjorde för 20 år sen. Det gör även hästförsäkringar. man får inte döma ut hästar bara sådär nuförtiden faktiskt, det säger FB nej till.
Jag har mkt god och mångårig erf. av Mantorp både personligen med många hästar, och av ytterligare vänners hästar jag personligen varit där med osv - vissa under långa och många och täta besök pga komplicerade skador osv som behövts utredas en längre tid. Jag har aldrig haft ngt annat än mkt goda intryck och det gäller samtliga veterinärerna faktiskt, sen gillar jag vissa mer än andra men inte för hur de utreder eller kan det de gör osv, utan mer ur person kemi aspekt, hur man kommunicerar och hur man "klickar" kommunikationsmässigt osv. Så lär vara fallet för de flesta - det funkar likadant inom humansjukvården för övrigt , liksom ryktes grundandena som baserar sig på om folk haft en bra eller mindre bra upplevelse och stämplar utifrån det ;)
Det jag tycker är utmärkande för Mantorp är att veterinärerna är väldigt raka och rakt på sak. De har också en ganska bestämd attityd i fråga om att man behandlar inte hästar femtieleva gånger i lederna om de inte blir bättre tex, då säger de ifrån. De säger även ifrån om de tycker att hästägaren vill fortsätta utreda en häst som inte har en sportslig att ngnsin bli fullt frisk, om hästen kan anses lida osv. Det tycker jag är sunt.

För 20 år sen var det generellt annorlunda med allt gällande både utredningar och utdömning av hästar. Det var det i hela hästsporten - man kunde döma ut hästar om man kände för det utan större problem för det mesta faktiskt. För max 30 år sen kunde man döma ut unghästar för att de blev för stora tex - om de var 180 som 3 åringar.....
Jag tror Mantorp är ganska färgade av att de har mkt travhästar som kunder.
Det är ganska raka rör och viktigt att hästarna mår bra och kan fungera osv. Men samtidigt just för att det är mkt travhästar och vetttarna är så bestämda med att man behandlar inte femtisjuttiotusen ggr osv ngt som inte blir bättre, tycker jag det hedrar dem, att de inte blivit färgade av vad som tyvärr har blivit vanligt hos många sporthästägare över lag - rundsmörja och fixa till för prestation och sen kör man på osv.

Jag vet EN veterinär som försäkringsbolagen inte godkände för hältutredningar här i länet för 10 år sen, just för att det var så mkt mickel och mackel och utdömningar. Vet inte om denne verkar idag, men den hade egen klinik i en annan del av länet. Mantorp har aldrig varit ngt annat än en helt etablerad och respekterade klinik ur F-bolag avseende så om det varit "skriverier i tidningar"som @EmmaW vill påstå undrar jag en hel del över det. Lär ha varit insändare isåfalll och knappast ngra artiklar för det vore ju klassat som rent förtal oavsett ämne om det verkligen skett.
 
Och? han skodde inte min trångt så jag har inte haft det problemet.

Det var en inkflik till att du höjde en klinik till skyarna utifrån egen privat erf. och sågade en annan, när det finns väldigt mkt kunskap från väldigt många om såna här saker som gör att en allmän rekommendation ur privat synvinkel till ngn annnan på nätet blir ganska problematiskt ibland. Du har ju dessutom sett TS bilder.
 
Det var en inkflik till att du höjde en klinik till skyarna utifrån egen privat erf. och sågade en annan, när det finns väldigt mkt kunskap från väldigt många om såna här saker som gör att en allmän rekommendation ur privat synvinkel till ngn annnan på nätet blir ganska problematiskt ibland. Du har ju dessutom sett TS bilder.
Nu höjer du ju själv Mantorp till skyarna så det får stå för dig då.
Du verkar ha fått för dig att jag tycker det är helt okej att hästen är skodd så bara för att samma hovis skodde min vid två tillfällen och gjorde ett bra jobb med min häst. Nej jag tycker inte TS häst är korrekt skodd.
 
@mackan Problemet för dig tycks vara att jag tipsade om en klinik där jag personligen hade goda erfarenheter för att hjälpa Ts, en klinik du uppenbarligen inte alls är nöjd över. Hade du reagerat på samma vis om jag hänvisat till skara eller strömsholm?
 
Nu höjer du ju själv Mantorp till skyarna så det får stå för dig då.
Du verkar ha fått för dig att jag tycker det är helt okej att hästen är skodd så bara för att samma hovis skodde min vid två tillfällen och gjorde ett bra jobb med min häst. Nej jag tycker inte TS häst är korrekt skodd.

Nej det gör jag verkligen inte. snarare skriver jag ett balanserat inlägg mot din totala och långvariga smutskastning mot en klinik i fråga här i tråden. Mitt senaste inlägg illustrerar mkt väl om man läser och är läskunnig, just problematiken med att höja ngn klinik till skyarna osv.
Motfråga till dig: hade du förfasat dig över Skara eller Strömsholm om jag skrivit ngn generell skröna jag själv ansåg?

Jag säger i övrigt som Shudde sagt i tråden som tillägg: otroligt komplicerade hältor osv så åker jag ingenstans i detta län faktiskt. då åker man helst till en klinik som har en annan grad av resurser i fråga om möjligheter att utreda, och kanske även ngn som har ett annat tänk och förhållningssätt till hältor, precis som Shudde skrivit. Tyvärr upplever jag allmänt att folk åker dit det är närmast och envisas med att fortsätta göra det in i det sista alltför ofta......det är inte alltid värt det, på ens tillnärmelsevisa sätt......
 
Nej det gör jag verkligen inte. snarare skriver jag ett balanserat inlägg mot din totala och långvariga smutskastning mot en klinik i fråga här i tråden. Mitt senaste inlägg illustrerar mkt väl om man läser och är läskunnig, just problematiken med att höja ngn klinik till skyarna osv.
Jag säger i övrigt som Shudde sagt i tråden som tillägg: otroligt komplicerade hältor osv så åker jag ingenstans i detta län faktiskt. då åker man helst till en klinik som har en annan grad av resurser i fråga om möjligheter att utreda, och kanske även ngn som har ett annat tänk och förhållningssätt till hältor, precis som Shudde skrivit. Tyvärr upplever jag allmänt att folk åker dit det är närmast och envisas med att fortsätta göra det in i det sista alltför ofta......det är inte alltid värt det, på ens tillnärmelsevisa sätt......
Du verkar ha missat att jag berömt Mantorp och även varit nöjd med besök där....med det kanske gick dig helt förbi? Ibland tycks folk läsa det dom helt enkelt vill läsa och inget annat.
 
Du verkar ha missat att jag berömt Mantorp och även varit nöjd med besök där....med det kanske gick dig helt förbi? Ibland tycks folk läsa det dom helt enkelt vill läsa och inget annat.

Jag anser nog att din negativitiet övervägt den lilla passusen i tråden. ang. att det är allmänt känt att de skulle döma ut för allt, och står i tidningar så det är sant och allmänt vedertaget osv.
jag tycker bara hela grejen blir så oerhört paradoxal, eftersom det du anser dig tycka om din klinik är helt tvärtemot av halva östergötland om inte mer, anser.
 
@mackan Du kan ju skriva ett lika "balanserat" inlägg om norrk då annars är det ju bara ett faktum att du höjer mantorp över norrk i din egen personliga åsikt.
 
Jag har ju bemött dina inlägg och personligen hade jag aldrig kommit på tanken att hänga ngn klinik här rent spontant. Jag har bara kontrat med de föreställningar du tycks ha om ditten eller datten klinik.
I övrigt säger jag som Shudde,
vilken klinik som helst går jättebra att anlita för mindre grejer osv. Din klinik är jättebra i fråga om att de erbjuder lite evenemang i fråga om clinics osv av varierad sort. Det är jätteroligt och positivt. Jag tror iof inte det förändrar hur de är som klinik i sig osv, oavsett om de är bra eller dåliga, men de är pigga på clinics och evenemang osv och det är ju alltid roligt och givande!
 
@coari Alltså jag skulle ju inte sko så där.
Inte med så små skor och inte med sidokappor utan bara med en kappa mitt i fram.
Har hovslagaren blivit med ett restlager?
 
Sluta tjafsa nu.
Alla har nog haft ngn dålig erfarenhet någonstans o gör sina val.
, men nu pratar vi kombon vet o hovis.

Ingen verkade ta till sig vad coari skrev.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp