Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst är det väl helt krasst så att jag även börjar få problem med hästs nr 2 hovar ( 6,5 vecka sedan skoning) ?
Häst nr 3 skodd idag
Det finns två saker som är viktiga att följa när man gör en fysiologisk skoning (vilket varesig den första,andra eller den trejde) är. Det första är att skor man med tåsidokappor eller överhuvud taget med kappa så ska kappan ligga i linje med själva yttre vägghornet. INGEN av dessa kappor på dessa bilder ligger i linje med vägghornet utan samtliga är "inslagna" kröks in i en svag böj i själva kappans överdel. Detta kan anses som en bagatell men inte för hästen och främst inte hovens expandering i belastningsfasen. Kan hoven inte naturligt expandera utan att det sker en onaturlig låsning på två områden i hovens främre del så måste kraften söka sig en annan väg och i detta fall bakåt med resultatet en överexpanderad traktdel. Resultatet av vad som då inträffar ser vi ju med all tydlighet.
Det andra är att på en fysiologiskt korrekt skodd hov så slutar skon i traktdelen i lodrät linje sett från ballarnas baksida, inte som i främst nr 2:s fall drygt en helt traktdel FRAMFÖR.
Slutligen så avslöjar ju flera bilder att vägghornet inte växer i symetrisk riktning utan avviker lite både till föger och vänster i en vågliknande rörelse. Orsaken till detta kan vara många men fakta kvartår att en hov med den osymetrin avslöjar att belastningen INTE tas upp i benets styvaste riktning.
Tråkigt att behöva se detta men inte ett dugg förvånad eftersom det börjar framstå allt mer vanligt med den typen av felaktigt anpassade beslag.
P.S. Den ras /dom raser du har ska oxå påpekas kräver en hovis med lång erfarenhet och som även kan sko alla typer av raser,, inte bara moderna halvblod, tillika moderna skoningar.
Lycka till.
Skumt, jag har själv fått min häst skodd där och har aldrig varit minst lilla missnöjd. Var det ordinarie hovis på kliniken som skodde?
Och? han skodde inte min trångt så jag har inte haft det problemet.@EmmaW klinikhovis på TS klinik och dit du åker är vida känd för att sko väldigt trångt...
Och? han skodde inte min trångt så jag har inte haft det problemet.
Nu höjer du ju själv Mantorp till skyarna så det får stå för dig då.Det var en inkflik till att du höjde en klinik till skyarna utifrån egen privat erf. och sågade en annan, när det finns väldigt mkt kunskap från väldigt många om såna här saker som gör att en allmän rekommendation ur privat synvinkel till ngn annnan på nätet blir ganska problematiskt ibland. Du har ju dessutom sett TS bilder.
Nu höjer du ju själv Mantorp till skyarna så det får stå för dig då.
Du verkar ha fått för dig att jag tycker det är helt okej att hästen är skodd så bara för att samma hovis skodde min vid två tillfällen och gjorde ett bra jobb med min häst. Nej jag tycker inte TS häst är korrekt skodd.
Du verkar ha missat att jag berömt Mantorp och även varit nöjd med besök där....med det kanske gick dig helt förbi? Ibland tycks folk läsa det dom helt enkelt vill läsa och inget annat.Nej det gör jag verkligen inte. snarare skriver jag ett balanserat inlägg mot din totala och långvariga smutskastning mot en klinik i fråga här i tråden. Mitt senaste inlägg illustrerar mkt väl om man läser och är läskunnig, just problematiken med att höja ngn klinik till skyarna osv.
Jag säger i övrigt som Shudde sagt i tråden som tillägg: otroligt komplicerade hältor osv så åker jag ingenstans i detta län faktiskt. då åker man helst till en klinik som har en annan grad av resurser i fråga om möjligheter att utreda, och kanske även ngn som har ett annat tänk och förhållningssätt till hältor, precis som Shudde skrivit. Tyvärr upplever jag allmänt att folk åker dit det är närmast och envisas med att fortsätta göra det in i det sista alltför ofta......det är inte alltid värt det, på ens tillnärmelsevisa sätt......
Du verkar ha missat att jag berömt Mantorp och även varit nöjd med besök där....med det kanske gick dig helt förbi? Ibland tycks folk läsa det dom helt enkelt vill läsa och inget annat.