Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
här är min häst från 2012. La upp dessa bilder här och de flesta tyckte att de såg ok ut. Så har du lite att jämföra med
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t1.0-9/10384660_10152129764091315_936919388712792650_n.jpg (bak)
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t1.0-9/10538060_10152129764211315_3973273574187379612_n.jpg (fram)
man kan ALDRIG korrigera tendens till understuckna trakter genom att aldrig verka trakten utan bara ta i tån! Det blir ju katastrofalt
Har du den där i större format?såhär ska det se ut med överrullning
Sådär är jag van vid att det ser ut.här är min häst från 2012. La upp dessa bilder här och de flesta tyckte att de såg ok ut. Så har du lite att jämföra med
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t1.0-9/10384660_10152129764091315_936919388712792650_n.jpg (bak)
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t1.0-9/10538060_10152129764211315_3973273574187379612_n.jpg (fram)
Denna tro som många hästägare har att ordet"klinikhovslagare" står för något slags kvalitetsstämpel. Tyvärr är det inte alltid så.
Sådär är jag van vid att det ser ut.
Nä.
Kimmis ville just SÄNKA tån.
det är skillnad på att backa tån som görs idag o att sänka den.
Backar man bara o dessutom inte ger understöd baktill har vinkeln inte ändrats ngt alls. Trycket på trakten är högt.
Man måste ju då backa SKON o inte sätta på en mindre
Det blir bara snabbare överrullning, men vi har ju fler faser som i mitt tycke är nog så viktigt.
Isättningsfasen med en för låg trakt/ dålig vinkel trycker ihop trakten o det ter sig att den inte växer.
en häst med bockhov eller skada baktill eller kontraherad senapparatur kan få ju en knapp belastning/ avlastning o trakten växer som tusan o hoven blir hela tiden då brant istället.
En in eller utåttåad behöver ju fotvård oftare än en normalfotad.
sorry, menar självklart hovvård, men det associerar jag med barfotatalibanerna- de s.k hovvårdarna.
min bild som jag la in skulle jag nog anse att den inte behövde tåriktas, men det fanns nog en anledning.
Har läst de flesta inläggen. Sprickan(or) orsakade av obalans/felbelastning. "Dålig" skoning, tja kanske det. Vem som börjat göra fel är alltid svårt att avgöra för oss som kommer in "från sidan"
Axel och Coari "rules" som det heter på modern svenska. Sansade korrekta bedömningar och råd.
Sen slås jag av något när jag läser inlägg här, inte bara detta....
Denna tro som många hästägare har att ordet"klinikhovslagare" står för något slags kvalitetsstämpel. Tyvärr är det inte alltid så.
I Sverige finns det kliniker som har oerhört kompetenta erfarna hovslagare som förstår sig på och fördjupar sig i sitt arbete. Men, det finns också kliniker där du hittar hovslagare som i bästa fall gått en grundutbildning på nittiotalet,aldrig gått en fortbildning eller varit på en clinic. Som fått jobbet bara för att de "samarbetar bra med veterinären". Som inte kan förklara vad deras skoning kommer att innebära för hästen och inte heller kan utvärdera detsamma.
Vi har flera duktiga hovslagare i landet.Både formellt utbildade och "outbildade" eller "självlärda". Men..den generella nivån på svenskt hovslageri är skrämmande låg. Många hästägare tvingas nöja sig med att "det skramlar under fötterna". Många många hästägare saknar också förmågan att verkligen bedöma ett "hovslagarhantverk".
Det handlar för mig inte om huruvida man varm- eller kallskor. huruvida man vill "ha höga eller låga trakter". Det handlar istället om att försöka lära sig så mycket man kan för att kunna utföra ett gott hantverk med ett stort mått av självkritik , för att därigenom få nöjda kunder och väl fungerande hästar.
Vi har flera duktiga hovslagare i landet.Både formellt utbildade och "outbildade" eller "självlärda". Men..den generella nivån på svenskt hovslageri är skrämmande låg. Många hästägare tvingas nöja sig med att "det skramlar under fötterna". Många många hästägare saknar också förmågan att verkligen bedöma ett "hovslagarhantverk".
Det finna massor av problem som jag kan kommentera.och utifrån det tyckte du inte att det fanns några problem du kunde kommentera utifrån TS bilder?
Men så är det.Jag har jättesvårt att se att alla hästar du ngnsin haft eller sett, ser så optimala ut i fråga om vinklar osv, det känns inte realistiskt, med det hästantal du har och haft, att alla skulle vara helt perfekta i sina vinklar utifrån det?