av klinikhovslagare för 2 veckor sedan.
Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner.
Hästen har åkt skytteltrafik till klinik de senaste 5 månaderna för div hältor och luftvägsproblem.
Den senaste tiden har hästen varit halt på höger fram på böjt spår, ohalt på rakt.
Hältan har bedövats bort på hovens utsida och hästen skoddes på klinik, vilket mitt försäkringsbolag ville för att betala magnetröntgen av hoven.
Hästen blir ohalt efter skoning och är så i 2 veckor.
Häromdagen släppte jag ut en ohalt häst med liten hovspricka i hagen på morgonen och tar in en häst som är haltare än någonsin med en hovspricka som fullkomligt exploderat på några timmar.
Hovslagaren har varit hos honom idag och akutnitat sprickan.
Planen är att sprickan ska rensas och fixeras med plåt så fort vi får ihop det med att låna klinikens smedja och veterinärassistans för bedövning och lugnande.
Jag har uttryckt oro för hur hovarna ser ut en period till både min hovslagare, klinikhovslagaren och 2 olika veterinärer som inte verkar tycka det är så mycket att hänga upp sig på.
Ja, hovarna är olika höga och någon form av snedbelastning måste det vara men en del hästar ser helt enkelt ut så är, lite förenklat, de svar jag får av veterinär.
Hovslagarna säger att dom inte kan ta mer eller ändra vinklar för det är så här han ser ut helt enkelt ...
Höger fram
Vä fram
Båda