Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

skuggi

Trådstartare
Sitter med superförkylning och väntar på att värktabletterna ska hjälpa mig somna, tills dess tänkte jag lyfta den här diskussionen igen då den kanske blir aktuell för mig personligen snart.

Som vissa här vet, så räknar jag mig som "NH-människa", för mig är prio 1 relationen med hästen. Min uppgift är att hitta på saker som gör att hästen vill vara med mig och göra vad jag ber om. Jag är kraftigt emot straffbackning osv som en del ägnar sig åt. Jag vet att en del "NH-folk" har en lite tuffare syn, och här kommer mitt dilemma.

På gården där vi ofta tränar, har några börjat boka in en NH-tränare som enligt uppgift är av den tuffare typn.
Nu är jag sån att jag vill se och döma själv, därför har jag tänkt gå och titta på en träning och själv bilda mig en uppfattning.

Men OM det nu är så som jag hört, att det är otrevligt att se på, att hästens integritet kränks och what not.
Vad kan/bör/ska man egentligen göra?

Skulle något bryta mot djurskyddslagen är svaret givet, men så långt tror jag verkligen inte att det går. Det är kanske snarare "bara" sånt som vissa här ibland kallar för mobbing och psykisk "misshandel". Personligen skulle jag anse att sådant faller under djurskyddslagen, men sånt är väl rätt svårt att få prövat?

Borde man isf försöka prata "lite vett" med deltagarna efteråt och försöka få dem att tänka efter lite om det här verkligen kändes bra?
Men vad är "lite vett"? Vem är jag som ska avgöra vad som är god hästhantering och inte?
Samtidigt misstänker jag att jag antagligen kommer att känna mig som en svikare mot hästarna om jag inte gör något...
Stallägaren som normalt är mycket vettig i sin hästhantering är en av deltagarna, så det är inget alternativ att gå den vägen, i annan mening än att försöka prata vett med dem efteråt.
Man kan ju inte bara ställa sig och börja ifrågasätta från läktaren mitt under pågående pass heller..?

Ah, ni fattar säkert dilemmat?

Och jag kan inte gärna INTE gå och kolla, inte nu när jag fått nys om att det kanske var något att se...
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

tja... ak och kika och efterat kanske det oppnas upp for en vardaglig diskution dar du pa ett sadar ganska klassiskt satt kan inflika vad du tyckte och tankte? :) Brukar bli mindre slitningar om man liksom "rakar" glida in pa hur det kunde gjorts annorlunda...

...sager jag som inte varit i kollektivstall pa tid och evighet. hahaha.. >.<
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Ja, fast nu står vi inte installade där, så det blir rätt sällan man pratar sådär allmänt med deltagarna. Men visst, blir det tillfälle lär jag försöka så ett tanke-frö.
Samtidigt skulle man ju önska att man kunde/vågade ta diskussionen med tränaren i fråga. I den bästa av världar kunde ju denne då ta det till sig och kanske ändra sin metod lite...
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

mojligen om du "gommer" det bakom en STOR skopa nyfikenhet "Oooh, hur tanker du dar? Vad grundar du det pa? Jag vill sa garna lara mig" ..med tillhorande nagot forskonade foljdfragor sa kanske det leder till en oppen dialog?

ingen aning, beror val kanske pa hur den tranaren ar... heh.. vissa kan man ga lite mer rakt pa sak till, andra far krupp och gar in i direkt forsvarsstallning... risken finns ju att det blir fragestallaren som blir "boven"...
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Ser det fruktansvärt ut hade jag inte haft något emot att säga det rakt ut. "Vad gör du så för? Det ser helt fruktansvärt ut!"

Ett mellanting är ju svårare, enklare då att fråga efter syftet kanske?
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Jo, jag har tänkt mycket på hur jag skulle formulera en fråga... Å andra sidan är detta ju ingen clinic utan privat träning, så det behöver ju inte alls vara "välkommet" med frågor från ev åskådare. Tänkte höra innan om det är ok att ställa frågor medan de jobbar.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

kl

Tänker lite liknande som när man tittar på en eventuell ny dressyrtränare.

Är det fullständigt galet - hysterisk häst och skrikande människor - så bör du lägga dig i. Är det snarare fulridning så är det oftast bättre att ta det i små doser. Många tränare (och elever) blir snabbt på defensiven om de blir öppet ifrågasatta mitt framför en grupp främlingar. Då kommer man ingenvart ändå.

Är det nu en repviftare, så håller jag med Bewildered. Fråga artigt, lite invävt. I värsta fall kan du ju sedan erbjuda dig att ta dit en annan tränare, "som komplement".
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Ja, fast nu står vi inte installade där, så det blir rätt sällan man pratar sådär allmänt med deltagarna. Men visst, blir det tillfälle lär jag försöka så ett tanke-frö.
Samtidigt skulle man ju önska att man kunde/vågade ta diskussionen med tränaren i fråga. I den bästa av världar kunde ju denne då ta det till sig och kanske ändra sin metod lite...

Jag har varit på en sån kurs/clinic som fotfolk. Tränaren sa att det bara är att hojta till om det var något vi undrade medan hästarna "tränades" i ridhuset - så det gjorde jag.

Jag frågade helt enkelt högt och tydligt varför man skulle slå den stora haken i hakan på hästen, och varför den var tvungen att backa undan så fort. (Svaret jag fick var att "visst gör det ont, men titta på hur hästar beter sig mot varandra så är detta ingenting i jämförelse"). :angel:

Nu tror jag knappast att varken tränaren eller deltagarna som anammade de aktuella metoderna ändrade sig på grund av mitt ifrågasättande (tränaren hade ju gått utbildning i USA för ett av de stora namnen) men det kändes bättre för mig i alla fall. Jag stannade inte hela kursen ut, utan var bara med på den inledande diskussionen (där jag inte heller kunde låta bli at fråga och till viss del ifrågasätta) och jag fick nog ungefär efter en timme i ridhuset...

Till saken hör att jag gärna jobbar mina hästar från marken, jag klickertränar, löslongerar i rundcorall och har både repgrimma och långrep på dem. Jag håller inte på med "repviftande", "turbo-backning" och att hästen ska "veta sin plats". (Inte menat som kritik mot alla som kallar sig NH-folk, jag vet hur känsligt det är.)

Jag har själv slutat kalla det jag håller på med för NH, för den NH som finns i dag och det folk anser att NH är i dag är så långt ifrån man kan komma vad jag lärde mig när jag först kom i kontakt med det. Då handlade det om att läsa hästen, och att hästen ska läsa mitt kroppsspråk, att den ska vilja vara med mig och vänta på vad vi ska hitta på härnäst. Vanlig sund hästhantering med samarbete och en hälsosam relation till sin häst.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Jag tänker så här:
Åk dit och titta, se om det är något för dig.
Om det är något för dig, bra! Träna för den tränaren!

Om du inte gillar det du ser men det inte är grovt: låt var och en bli salig på sin tro så länge hästarna inte skadas av det.

Varför måste alla göra likadant som du gör?
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Nejmen precis min tanke. Vem är jag att tycka vad som är rätt?

Men faktum kvarstår ju, att om tränaren använder metoder som JAG anser otrevliga för hästen, så kommer jag ju känna att jag borde hjälpa hästarna. Om du förstår hur jag menar?

Och det är av ren nyfikenhet jag går för att titta, det är ingen tränare jag funderar på att använda oavsett. Jag har tränare som jag är nöjd med.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Är det nu en repviftare, så håller jag med Bewildered. Fråga artigt, lite invävt. I värsta fall kan du ju sedan erbjuda dig att ta dit en annan tränare, "som komplement".

Grejen är ju att det nyligt varit flera andra "repviftare" där och haft clinics osv, och flera oinsatta har kommenterat just att de andra varit så markant mycket mjukare mot hästarna osv. Just därför känns det knepigt att man väljer att fortsätta att ta dit en tränare som inte är schysst mot hästarna...

Nu förutsätter jag fortfarande att det är så "illa" som det lät, jag har inte sett det live ännu.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Jag irreterar mig alltid lite på människor som lägger sig i:09
Från din sida så handlar det ju om att du förutsätter att du vet bättre/tycker mer om dina hästar än övriga, vilket ju är din högst personliga åsikt. Så du är inne på rätt spår, om hästarna far illa (enligt djurskyddslagstiftning), ingrip, om inte lägg dig inte i.

Jag tror nog att deltagarna (utan att känna dem) är kapabla att fatta beslut angående dem själva och deras hästhantering.
:grin:
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Gå dit utan förutfattade meningar och se vad du tycker. Det är mitt bästa råd. Jag har varit på en clinic med Monty Roberts en gång, den gav mig en riktig aha-upplevelse!! Jag tyckte att det var väldigt bra. Monty var stenhård med hästarna, absolut ingen gullig gubbe, men han var 100% fair och hans demohästar var inga lobotomerade 25-åringar precis. Jag förstod varför han gjorde som han gjorde och hästarna såg nöjda ut, så all form av NH och sånt är inte dåligt. Annars är jag inte heller mycket för att vifta med rep och jaga runt hästar. Tyvärr används ju detta väldigt mycket av personer som inte kan läsa av hästar dessutom. Har du tur kanske det finns något i detta som du tycker är positivt :)
Jag använder faktiskt backningar en hel del i hanteringen av min hingst på marken. Gör han inte som jag säger så får han backa några steg. Det är ett väldigt effektivt sätt att hålla en uppstudsig häst på mattan. Jag tar honom inte ens i munnen, han skall backa om jag backar annars får han en armbåge i bringan. På det här sättet får man dessutom bort oönskat "fjong" och han ser verkligen vare sig knäckt eller deppig ut för det. Man måste nog skilja på "straffbackning" och "kontrollbackning", det är två helt olika saker. Jag har lärt mina senaste hästar att stå still när jag skall sitta upp tack vare ett av Montys knep dessutom. De rör sig inte ur fläcken innan jag säger att de får gå och då är det PIGGA hästar vi pratar om.
Bäst att bifoga en bild av det lilla livet så att ingen tror att han utsätts för en massa oegentligheter :) Tycker ni att han ser knäckt ut? Det tycker inte jag.
bildstX.jpg
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Kan ju vara "annat" som spelar in i valet att ta hem den lite tuffare tranaren igen, snabbare resultat, mer pedagogisk, mer karismatisk for att namna 3..

Och Alti, att vara kapabel att fatta beslut betyder inte per automatik att man ar kunnig nog att fatta ett objektivt beslut i sin hasthantering. Hade det varit sa sa hade det inte funnits sa manga radda, missforstadda, stressade och/eller problematiska hastar i varlden. Tyvarr. Kanner man att man kanske kan hjalpa till - och gor det pa ett snyggt satt - tycker jag att det ar bra om man lagger sig i. Om inte annat sa kanske man sjalv lar sig nagot.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Jag irreterar mig alltid lite på människor som lägger sig i:09
Från din sida så handlar det ju om att du förutsätter att du vet bättre/tycker mer om dina hästar än övriga, vilket ju är din högst personliga åsikt. Så du är inne på rätt spår, om hästarna far illa (enligt djurskyddslagstiftning), ingrip, om inte lägg dig inte i.

Håller med, man måste tänka efter innan man säger sin åsikt eller ingriper på annat vis. Däremot om en häst verkligen far illa ska man absolut säga ifrån.

En del lägger sig i när det egentligen bara handlar om att man gör olika och det är riktigt irriterande och hjälper ingen. Det värsta jag vet är när någon försöker frälsa en med sin tro och att just DET är det enda rätta..då vill jag kräkas.

Jag tänker som så att jag respekterar andras sätt även om de för mig kanske är konstiga, att jag inte gör så etc och den enda gången jag ens skulle yttra mig är om en häst verkligen far illa av den hanteringen den blir utsatt för. Finner inget vettigt med att lägga sig i bara för att mer än att kanske göra andra irriterade eller rent av såra andra.
Så vill jag också bli bemött.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Man måste nästan ha sett Monty göra detta för att förstå hur det går till. Jag vill inte skriva här om hur han gjorde, för risken är för stor att folk som inte förstår grundtanken i det hela går hem och gör samma grej - fast det blir helt fel p g a att de tajmar hästen för dåligt/inte kan läsa av hästen.
Det var inga större konstigheter i a f, vem som helst som har känslan kan lära sin häst detta.
Rekommenderar att man kollar runt lite på YouTube, där finns det mängder med filmer på Monty och hur han jobbar med hästar. Jag som har sett honom live tycker att han var helt fantastisk!!
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Spänd? Nä du, det är så här en PIGG häst ser ut! ;)
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Varför utgår du ifrån att det är dålig hästhantering? Vem vet tränaren kanske är kanon.

Jag får ofta ont i magen när jag hör folk berätta om sina dumma och elaka hästar men jag känner att jag kan inte hålla på att pracka på folk mina åsikter. Istället så försöker jag bara vara glad och trevlig men ändå berätta om egna erfarenheter så personen ifråga förhoppningsvis får nys om att man kan göra på andra sätt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp