Den förbisedda hobbyhästen – varför väljer så många bort travare?

Sofia Vikström var tidigare en av alla ryttare som hade fördomar mot travhästar som ridhäst. Att travhästar var hopplösa att utbilda och stela som plankor. Tills hon träffade Harry – travaren som rasade alla hennes fördomar och som blev hennes hjärtehäst och bästa vän. Läs hennes fina hyllning till travaren som hobbyhäst.

Lite generaliserande det där, många travhästar är absolut underbara och trevliga att rida men många av dom kräver en duktig ryttare som skolar om dom först. Plus att galopp trots allt inte är en naturlig gångart för dom även om man kan lära dom och vissa har såklart lättare för det än andra.

Sen är en hel del travhästar tyvärr väldigt stressade av livet som travhäst som kan sitta i, precis som såklart alla hästraser kan ha en bakgrund som har gjort dom stressade och svårare senare i livet.

Dom är ju individer som alla hästar, är man skicklig och kunnig kan man få fram mer om hästen vill och har läggning för det. Men klart att en omskolad travhäst är en minst lika bra hobbyhäst som vilken annan häst som helst kan vara.

På "min tid" var det "inte fint" att ha en travare. Kanske för att de är billigare, och inte är byggda som dressyrhästar. Är det inte lite som vi har fått för oss om märkesgrejer och dyra prylar - dyr häst, mer status? De fördomarna kanske lever kvar än i stallgången?

På "min tid" var det "inte fint" att ha en travare. Kanske för att de är billigare, och inte är byggda som dressyrhästar. Är det inte lite som vi har fått för oss om märkesgrejer och dyra prylar - dyr häst, mer status? De fördomarna kanske lever kvar än i stallgången?
Jag upplevde aldrig när jag växte upp att det var något negativt med travhästar, då bara konstaterades det att "det är ett varmlod" och sen inget mer med det. Men jag rörde mig dock inte i tävlingskretsar och det fanns inga sociala medier så kanske därför jag inte stötte på något negativt om dom riktigt. Då var dom som vilka andra som helst bara att vissa hade svårt med galoppen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 471
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare
  • Tråden för spår