Den ENDA tråden... 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack Monica, jag tar med mig det :)

Jag har inte koll på vart det blev hinderfel i terrängen, men jag hade själv stopp på det som var nr 5, fast på förra tävlingen. Det är ju ett tekniskt hinder och därmed ganska svårt. Pallisader på sned linje med ett galoppsprång, och den sista pallisaden är ganska smal.
Vi får utvärdera helt enkelt :)

Jaaa @emma-vsm jag håller med Nova, Åkerbo är alltid lika välarrangerat och trevligt :D Och fint väder hade ni ordnat denna gången också :up:

Vi var alltså också där, CNC* för min Lilla Häst.
Dressyren gjordes en smula mer spännande *achm* när jag insåg att ryttaren före mig red ett HELT ANNAT dressyrprogram än det jag lärt mig. Oops! Ryckte tag i en vän på framridningen och fick henne att snabbt förklara rätt program (vilket jag ej hade ridit tidigare) och sen var det 3,2,1 go! Men det gick hela vägen, tur man inte har några dressyrnerver :D Och sen ta-da! är jag ej helt nöjd med poängen... Östergötland säger jag bara... (denna gången hade jag bara väldigt glada kommentarer på traven och bara sura på galoppen men ändå typ samma poäng på bägge??)
Hoppningen då? Mjo, lite spänd häst och när han blir spänd blir galoppsprången lååånga och svårmanövrerade - stort ryttarmisstag på A i kombinationen, men sen lyckades vi hålla ihop det och det blev 4 fel totalt. Vi har lite att jobba på i vinter...

Sen terrängen! Ååååh vilken häst jag har :love: Han var super hela vägen - fick sparka till honom lite extra efter trakhenern där han hoppade lite oväntat spänt men annars bara flöt allt helt perfekt, så i mål var vi felfria och bara några sekunder över tiden (jag red med full gas i princip hela banan, men lilla häst är lite som en moped och går mycket bestämt i sin toppfart vad man än gör :rofl: )
Vår första felfria CNC* och det räckte även till en placering, hurra!

gobi-aringkerbo.jpg

Ja gud vad fin han var @PrinceFair !!!!:love::love: Såg ut som ett riktigt litet terrängproffs där han flöt fram. Jättejättekul verkligen för dig som liksom @emma-vsm verkligen kämpat med era fålar!:banana::bump::banana:

Ang 5:an Emma så var det så pass mycket fel att speakern t om kommenterade det...spetsen i *-ig stod vi o tittade på när ekipage efter ekipage vek ut åt sidan och fick hoppa alternativet. Himla bra att alternativet fanns!:bump: Övriga hinder i bägge klasser är ju kanonbra, den stora graven med pallissad o häck hoppar ju hästarna jättebra på, lilla Irländaren var jättesur på mig när jag styrde på trahkenern istället för han satsade järnet mot häcken!:laugh:

Vilken spets menar du i CNC*? Det finns två nämligen. Den som är vid indianbyn har vi haft jättelänge medan den andra är ganska ny i den nya bansträckningen (denvar med i Valla för 100 år sen tror jag)

Ja gud vad fin han var @PrinceFair !!!!:love::love: Såg ut som ett riktigt litet terrängproffs där han flöt fram. Jättejättekul verkligen för dig som liksom @emma-vsm verkligen kämpat med era fålar!:banana::bump::banana:

Ang 5:an Emma så var det så pass mycket fel att speakern t om kommenterade det...spetsen i *-ig stod vi o tittade på när ekipage efter ekipage vek ut åt sidan och fick hoppa alternativet. Himla bra att alternativet fanns!:bump: Övriga hinder i bägge klasser är ju kanonbra, den stora graven med pallissad o häck hoppar ju hästarna jättebra på, lilla Irländaren var jättesur på mig när jag styrde på trahkenern istället för han satsade järnet mot häcken!:laugh:
Tack :love:
Även om det går långsamt framåt ibland så har vi kommit rätt långt :D det kändes inte som en häst som lätt skulle gå 1* de första gångerna vi var på en terrängbana kan man lugnt säga :rofl:

Jag förstår inte riktigt vad problemet är med 5an i 100-klass, tycker att det är en lämplig fråga för klassen och gissar på att det är mer av ett ryttarhinder, men oavsett kanske den skulle göra sig bättre lite längre in i banan?

Spetsen i 1*, alltså indianbyn, antar jag att det är sakerna runt om som gör att de inte uppfattar den? (men säg inget till lilla häst, han har fortfarande inte upptäckt att det står ett hästätande tält där precis bredvid :laugh: herregud när vi var i Enköping höll en man på att resa ett tält medan lilla häst såg på med ögon stora som tefat och en mycket förskräckt min :rofl:)

Det gillar jag verkligen med Åkerbo, att det finns alternativ :up:

Jag menar den spetsen i indianbyn som PF pratar om. Tittade på både proffs (läs LA) o amatörer vars hästar inte alls förstod frågan, kanske inte tillräckligt tränade fast proffsets häst borde ju vara det iaf, men såg helt klart ut som omgivningen störde för mycket för inte ens anridning nr 2 lyckades för de som försökte sig på det. Men det borde ju hinderprotokollen kunna utvisa, dvs vilket hinder som gav mest utslag?

Ang 100 klassens kombination var vi tvungna att gå dit igår o titta, såg ju inte alls konstigt ut så jag fattar inte heller varför det fick sånt utslag. Pallissader hoppar man ju hela tiden och visst var det ett smalare b-hinder snett bakom men borde ändå inte gett sånt utslag i den klassen.

Jag tycker inte heller att nr 5 i H100 är ett för svårt hinder för klassen, däremot har jag fått stopp/utspring på b-hindret när jag ridit för långsamt så kanske tar ryttare tillbaka för mycket? Det var iaf problemet för mig, rider jag framåt så att hon räcker fram på ett galoppsprång är det inga problem. Men jag har ju haft fördelen att träna på det också.

Jag menar den spetsen i indianbyn som PF pratar om. Tittade på både proffs (läs LA) o amatörer vars hästar inte alls förstod frågan, kanske inte tillräckligt tränade fast proffsets häst borde ju vara det iaf, men såg helt klart ut som omgivningen störde för mycket för inte ens anridning nr 2 lyckades för de som försökte sig på det. Men det borde ju hinderprotokollen kunna utvisa, dvs vilket hinder som gav mest utslag?

Ang 100 klassens kombination var vi tvungna att gå dit igår o titta, såg ju inte alls konstigt ut så jag fattar inte heller varför det fick sånt utslag. Pallissader hoppar man ju hela tiden och visst var det ett smalare b-hinder snett bakom men borde ändå inte gett sånt utslag i den klassen.

Vi kommer säkert prata om allt sånt i arrangörsgruppen men just nu har iaf inte jag koll på hinderprotokollen (fast jag var ju mer ryttare än arrangör i lördags iofs). Jag vill inte minnas att den spetsen varit ett stort problem på tidigare tävlingar men det ska bli intressant att utvärdera och analysera.

Rätta mig om jag har fel men var det inte den som gav mest utslag i våras också men att man då gjorde bedömningen att det hade med vädret att göra, dvs det var så halt efter regnet.

Sen måste det ju vara suveränt att ni har en grupp som utvärderar! Vilket bra koncept! Att då utgå från hinderprotokollen o även ha med banbyggaren, antar att ni har det?, är ju super.

Ytterligare en sak med er tävling, ni anstränger er verkligen med allt!:bow: Reagerade t ex på att speakern igår informerade direkt när tävlingen var någon minut sen till start i terrängen, istället för att man som ryttare ska sitta på framridningen o fundera över om ens klocka går fel?? Och ni serverar varm mat förutom den "vanliga" menyn av korv och toast. Superbra! Det finns toaletter överallt så man slipper springa flera km när man har bråttom, information sätts upp på tavlan vid seket, ja verkligen det mesta hinner ni med att tänka på!:bow:

Rätta mig om jag har fel men var det inte den som gav mest utslag i våras också men att man då gjorde bedömningen att det hade med vädret att göra, dvs det var så halt efter regnet.

Sen måste det ju vara suveränt att ni har en grupp som utvärderar! Vilket bra koncept! Att då utgå från hinderprotokollen o även ha med banbyggaren, antar att ni har det?, är ju super.
Spetsen? Jag har ju inte någon statistik men det hände väl lite saker där i våras, men jag tror även att det var många som aldrig kom så långt, då var det många stopp på 6an (upphoppet med grav framför) samt trakhenern.

@PrinceFair Strongt gjort att lära om programmet så snabbt! Grattis, tror jag såg er susa förbi i terrängen och det såg proffsigt ut!

@emma-vsm Jättetrevliga tävlingar! Angående hinder nr 5 i H100 så fanns det ju alla chanser att träna på det redan på framhoppningen, jättebra med flera olika hinder och plats för en linje på framhoppning (pallisad + smalhinder efter).
Det som jag tyckte var mindre bra var att gräset var lite väl långt, förstår att ni är många ideella krafter och att det är mycket att ordna med. Men fffa på dressyrbanorna hade jag uppskattat om gräset hade hunnits klippas 1 eller 2 gånger till innan tävlingen :)

Varje kg är en sekund säger dom ju i galoppvärlden.. så det är därför du tycker du rider som en dåre men ändå alltid får tidsfel :devil:

Shiiit, är det verkligen så?!!? :nailbiting:

Jag brukar ju rida på nånstans mellan 60 och 90 sek över tiden, betyder det att jag måste banta tills jag inte väger nånting alls?!? :confused: O_o :(
Tror ni att heliumballonger, t.ex. i svansen på hästen, kan hjälpa? :idea:

@PrinceFair Strongt gjort att lära om programmet så snabbt! Grattis, tror jag såg er susa förbi i terrängen och det såg proffsigt ut!

@emma-vsm Jättetrevliga tävlingar! Angående hinder nr 5 i H100 så fanns det ju alla chanser att träna på det redan på framhoppningen, jättebra med flera olika hinder och plats för en linje på framhoppning (pallisad + smalhinder efter).
Det som jag tyckte var mindre bra var att gräset var lite väl långt, förstår att ni är många ideella krafter och att det är mycket att ordna med. Men fffa på dressyrbanorna hade jag uppskattat om gräset hade hunnits klippas 1 eller 2 gånger till innan tävlingen :)
Tack :) (Man gör vad man måste när man är ett sånt klantarsle... :o)

Ja, det ville jag också säga; toppen att framridningen fått sig ett sådant lyft och perfekt att även kunna hoppa en linje :up:

Det var "nya" spetsen som gav utslag i våras, inte den vid indianbyn. Ja, planeringsgruppen träffas ett par veckor efter tävlingen och utvärderar lite, och där är banbyggare (terräng), tävlingsledare, servering, dressyr-och hoppansvariga mfl med! Jättebra tycker jag!

Ja ok, den spetsen var ju nemas problemas för alla utom för en, tror jag, i lördags, sådär ser man vad olika det kan vara.

Helium låter som en MYYYYCKET enklare o bättre idé än bantning, @Speedway, får jag får jag??????

Tack! Helt med på att gräset var för långt. Vi brukar ha en bonde som tar gräset och det var inte möjligt nu mitt i skörden så det blev inte så bra.

Meh, typiskt @Novali01 att försöka fuska och ta genvägar.

Titta riktigt noga på innehållet i den röda ringen på bilden och fundera en gång till på om inte du ska använda mina små mattips iallafall? :sneaky:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
832
Senast: hundtant
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 425
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 636
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II