Den ENDA tråden... 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
@the_connemara När jag läser ditt inlägg så blir jag nästan mörkrädd men så är jag nog bortskämd med en klinik (strax över 2 timmars resväg hemifrån) som är och har varit långt framme när det gäller att diagnosticera både rygg- och SI-ledsskador under många år. De utesluter liksom aldrig att grundproblemet kan sitta där även om de naturligtvis många gånger måste behandla sekundära symptom först. Man hade ju önskat att fler kliniker var lika bra.

@the_connemara När jag läser ditt inlägg så blir jag nästan mörkrädd men så är jag nog bortskämd med en klinik (strax över 2 timmars resväg hemifrån) som är och har varit långt framme när det gäller att diagnosticera både rygg- och SI-ledsskador under många år. De utesluter liksom aldrig att grundproblemet kan sitta där även om de naturligtvis många gånger måste behandla sekundära symptom först. Man hade ju önskat att fler kliniker var lika bra.

Hur undersöker o fastställer de diagnoser? Kan inte riktigt släppa pegasus kommentar att Per tydligen ser strukturer med sitt magiska UL som ingen annan i hela världen kan se. Man får ju självklart alltid se jämförelsebilderna när han undersöker o förklarat vad han ser osv men jag är nyfiken på vad alla som är så himla anti hade sagt o framförallt hur de gör istället. Hur fastställs egentligen en helt vanlig knäledsinflammation tex?

Hur undersöker o fastställer de diagnoser? Kan inte riktigt släppa pegasus kommentar att Per tydligen ser strukturer med sitt magiska UL som ingen annan i hela världen kan se.

Det är det magiska ultraljudet här också men de använder även röntgen beroende på vilket de tror kommer fungera bäst.

Det är det magiska ultraljudet här också men de använder även röntgen beroende på vilket de tror kommer fungera bäst.

Även på vanliga knäledsinflammationer tex? Fast de bedövar först o därför ok för Agria?

Regionfinal södra Sverige idag, Sugar Cup är bäst. 71 starter. Hejaheja! Nu måste det bara finnas 70-klasser för o få dem vidare in i sporten också.

Även på vanliga knäledsinflammationer tex? Fast de bedövar först o därför ok för Agria?

I de fall jag varit med om så har de alltid röntgat/ultraljudat om de hittat en led med "inflammation" dvs hältan har släckts efter bedövning i den leden. De vill ju se om det finns något där som kan vara orsaken och gör det inte det så letar dom vidare.
Nu har inte jag Agria och har heller aldrig haft någon häst försäkrad där. De bolag jag haft, Folksam och Dina, har aldrig haft några invändningar mot någon undersökning/behandling.

I de fall jag varit med om så har de alltid röntgat/ultraljudat om de hittat en led med "inflammation" dvs hältan har släckts efter bedövning i den leden. De vill ju se om det finns något där som kan vara orsaken och gör det inte det så letar dom vidare.
Nu har inte jag Agria och har heller aldrig haft någon häst försäkrad där. De bolag jag haft, Folksam och Dina, har aldrig haft några invändningar mot någon undersökning/behandling.

Fast connemarans vet. använder inte böjprov. Det är ju därför inte fb ersätter behandlingen.

Fast connemarans vet. använder inte böjprov. Det är ju därför inte fb ersätter behandlingen.

Precis.

Nu var jag dock mest nyfiken på hur man konstaterar ledinflammation normalt sett. Tiger sprutades ju efter bedövning, böjpprov o röntgen i en has. Undrade om det var standardförfarandet :)

Ja det är ju standardförfarande hos de vettar jag varit hos iaf. Man böjer, får en reaktion, bedövar bort, röntgar för att kolla om det finns några förändringar och sen sprutar med t ex kortison, tuppkam.

Kan du berätta exakt vad han gjorde med Tiger och friska upp mitt minne vad det var som var fel på honom?

Ja det är ju standardförfarande hos de vettar jag varit hos iaf. Man böjer, får en reaktion, bedövar bort, röntgar för att kolla om det finns några förändringar och sen sprutar med t ex kortison, tuppkam.

Kan du berätta exakt vad han gjorde med Tiger och friska upp mitt minne vad det var som var fel på honom?

Ok! Har sammanfattat här: https://theconnemara.wordpress.com eller du menade nåt annat?

Nej det var precis det jag menade, har läst nu och kan bara tillägga att korsband och ledband är ju rätt svåra att diagnosticera och man måste nog vara mer intresserad av att få hästen frisk än din vet 1 verkar vara.

Ja hur tänkte du nu???@Krumelur...jag är tränare i själ o hjärta o kommer jaga upp varenda pinsam bild du nånsin lagt ut o skriva hur du BORDE ha gjort egentligen....:devil::bump::devil::banana::devil:

Borde kännas så här!
edina-patsy-bittar_2123548a.jpg

Like your hair Dahling!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
833
Senast: hundtant
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: ryujaneiro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 661
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar