Den ENDA tråden... 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och fast jag försökte klä mig så jag inte blev alltför solgrillad... så blev jag det. Jag hade solhatt och solglasögon, nu har jag vit panna och vita "glasögon", illröd näsa, kinder och haka. Snyggt..

Tack @fio :)

Ja vilka dagar det har varit! Jag är väldigt nöjd och har kommit till en del insikter (1. Jag har en väldigt fin häst. 2. Jag måste lära mig att vara nöjd oftare och inte ta allt på så stort allvar).

Vi red iaf Unghästbedömningen i tisdags. Staffan började prata om vilken intressant häst jag skulle visa, med tanke på härstamningen (fast "Akribori visade sig mest vara ett misstag") vilket gjorde att jag blev supernervös. Jag gjorde henne inte rättvis i banhoppningen, red dåligt och hon blev lite spänd. Terrängen var bättre och hon fick fina omdömen på galoppen, skritten och inställning/allmänt intryck, och lite sämre på hoppningen (rättvist för dagen). Jag blev extra glad att de berömde hennes inställning, hur hon sökte utmaningar och gick med spetsade öron hela tiden :)

Sen var det ju tävling ons-tors. Jag valde att rida 90, trots att hon gått två 100-klasse nu, efter konsultation med tränaren. Ville ge henne en lättare uppgift denna tävling för att sedan rida 100 igen nästa tävling.

Dressyren var jag ganska nöjd med, några missar. Jag red en galoppvolt för stor och hon tog inte galoppskänkeln. I övrigt helt okej!
I hoppningen red jag iväg henne på ett räcke som hon rev, men känslan var 100 gånger bättre än på tisdagen så jag var ändå nöjd med min ridning.

Och terrängen idag var så rolig! Spändheten som hon brukar ha fanns inte och hon bjöd bra och fokuserade på uppgiften istället för att vingla runt och glo på allt annat! Jag har tidigare inte ridit på tiden heller men idag när allt flöt på så bra gick vi i mål typ 10 sekunder under optimaltiden och det har aldrig hänt innan.
Vi fick en 6:e placering :)

Jag skulle gärna stannat i helgen men känner att vi behöver komma hem. Hoppas ni andra får en bra helg med många fina ritter att rida eller titta på!

@fio red du stilterrängen sen?

@emma-vsm Nej, jag är inte ens nere. Min hund nova fick opereras ganska akut för en juvertumör som började läcka.

Kul att det går framåt!! Men hur är med headshakingen?

@emma-vsm Nej, jag är inte ens nere. Min hund nova fick opereras ganska akut för en juvertumör som började läcka.

Kul att det går framåt!! Men hur är med headshakingen?
Nej vad tråkigt! Är hunden okej?

Det har varit mycket bättre i år, när det var som varmast och vi var i Katrineholm var det lite besvärligt men mycket mindre än förra sommaren. Det har ju iofs inte varit så mycket sommar heller..
Har inte sökt dispens för nosnät detta år heller så jag hoppas det fortsätter som det varit hittills. Idag red jag med nosnät i terrängen, hon hade lite tendenser på framridningen, men i dressyren får jag ju inte utan dispens.

• Gilla
Reactions: fio
Och nu är även vi hemkomna efter detta äventyr! Har varit vansinnigt roligt och skönt med tävlingar som flutit på bra och inga olyckor tack o lov. Kul att träffa massa människor man annars kanske bara skriver med på fejan och så himla bra gjort av arrangörerna att fixa en samlad vecka där ponnybarnen kan få se sina idoler rida och få inspiration.
Vi avslutade veckan med att tösetotten tog en hedrande 4:e plats i ponny SM! Lite mer rutin så hade bronset suttit som ett smäck...:)

O jag jobbade hela veckan, helt värdelöst! Hade varit kul att se lite unghästar osv.
Men himla fin Bosse är @Novali01 , de jag sett på bilder och film!

Vad det någon som lyssnade på någon debatt/föreläsning?
Hoppas arrangemanget återkommer nästa år.

Ooh.. jag skulle velat höra Staffans föreläsning om konditionsträning. Finns den på film eller i skrift eller något? Jag vill också att arrangemanget återkommer.

@emma-vsm Jag funderar på om min andra start i ft någonsin ska bli Åkerbo och jag är lite nervös, eftersom det där med bed and box är en omständighet som jag inte är van vid som gammal dressyrtant. Har du några tips på b&b så jag vågar anmäla mig? Eller har någon annan? PM gärna!

@emma-vsm Jag funderar på om min andra start i ft någonsin ska bli Åkerbo och jag är lite nervös, eftersom det där med bed and box är en omständighet som jag inte är van vid som gammal dressyrtant. Har du några tips på b&b så jag vågar anmäla mig? Eller har någon annan? PM gärna!

Klart du ska komma! Du kan låna min soffa, och jag kan kolla med stallägaren om du får hyra box där?
Jag bor ca 10 min från stallet, och från stallet till tävlingsbanan är det ca 20 min!

Gulle dig @emma-vsm ! Tack! Viktigast är ju en boxplats så om din stallägare har en box över så hyr jag gärna den! Tänkte ta med mig gubben så sängplats fixar vi på annat sätt. :D PM mig stallägarens nr om hen tycker att det är en bra idé att hyra ut.

Alltså jag får väl flytta hit från newbietråden, vi kommer ju aldrig till start :p

Idag är jag i alla fall jätteglad! Min häst har åkt transport och gillat det! Eller i alla fall helt accepterat det och tyckt det varit lugnt o skönt. Han fick åka till veterinären tillsammans med sin älskade stallkompis :love: Han är normalt alltid lite spänd, han är en sådan ängslig typ. Drar ett djup andetag o slutar andas kan man säga.

O stallkompisen, liten ängslig arabflicka som efter otaliga veterinärresor sa tack o adjö till o bli lastad skötte sig så exemplariskt att jag fortfarande undrar om det faktiskt hände :love: Hon har avancerat snabbt när vi lastat i veckan o gick snällt in. Men det vi var mest oroliga för var att hon inte skulle gå upp på bandet som min veterinär kollar hältor på. Och hon bara följde med som en liten hund, trippade fint upp o tyckte det var helt okej! Lite stirrigt när det startade o hon skulle börja gå (tur hon inte är någon hoppbegåvning, hon tänkte testa det också) o sen trava men skötte sig superfint! Duktig flicka!

Att veterinären (som nr 7 i ledet på 6 år utan ens 1 helt hältfritt år i sträck, där ägarinnan envist trott att hältan sitter högre upp o ingen veterinär kommit högre än höger bakknä men ändå aldrig kunnat peka på VAD som gör att hon blir halt hela tiden utan mer belastning än skicklig tömkörning och mycket lätt ridning på backen) dessutom hittade en STOR gammalt skada i bäckenet, en inflammerad SI-led och fula korsband gjorde ju inte saken sämre. Om man åtm vet VAD som felar o på sikt i vilken omfattning så känns det ju lite mer välgrundat att ta beslut om triangelmärkning/avlivning eller vad som nu passar hästen bäst.

Med denna långa utläggning så betyder det alltså att Tiger inte är helt fräsch o vi får se framemot ev små tävlingar nästa år i stället :) Om matte lär sig rida så att han håller sig fräsch då såklart :p Har fått hjälp av Anna Hassö o hon verkade inte tycka det var någon big deal. Han måste bara börja använda sina bakben till o bära upp sin lilla kropp i stället för o hamna på framdelen. Mao jag måste skärpa till mig lite :o Nåja, det var ju iaf ett klart trevligare utlåtande än att han kändes jätteskev o inte alls ville använda något bakben. Som vanligt fick han beröm för sin vänliga inställning o arbetsvilja :love: O så stor han såg ut när hon red :o Visst är han ganska (mycket) fet men det är faktiskt en häst nu. Coolt!

Får se om det hinner bli något mer terrängande i år eller om vi inte kommer längre än gymnastiskhoppande över sådana där målade saker. What ever känner jag, bara hästis mår bra!

Alltså jag får väl flytta hit från newbietråden, vi kommer ju aldrig till start :p

Idag är jag i alla fall jätteglad! Min häst har åkt transport och gillat det! Eller i alla fall helt accepterat det och tyckt det varit lugnt o skönt. Han fick åka till veterinären tillsammans med sin älskade stallkompis :love: Han är normalt alltid lite spänd, han är en sådan ängslig typ. Drar ett djup andetag o slutar andas kan man säga.

O stallkompisen, liten ängslig arabflicka som efter otaliga veterinärresor sa tack o adjö till o bli lastad skötte sig så exemplariskt att jag fortfarande undrar om det faktiskt hände :love: Hon har avancerat snabbt när vi lastat i veckan o gick snällt in. Men det vi var mest oroliga för var att hon inte skulle gå upp på bandet som min veterinär kollar hältor på. Och hon bara följde med som en liten hund, trippade fint upp o tyckte det var helt okej! Lite stirrigt när det startade o hon skulle börja gå (tur hon inte är någon hoppbegåvning, hon tänkte testa det också) o sen trava men skötte sig superfint! Duktig flicka!

Att veterinären (som nr 7 i ledet på 6 år utan ens 1 helt hältfritt år i sträck, där ägarinnan envist trott att hältan sitter högre upp o ingen veterinär kommit högre än höger bakknä men ändå aldrig kunnat peka på VAD som gör att hon blir halt hela tiden utan mer belastning än skicklig tömkörning och mycket lätt ridning på backen) dessutom hittade en STOR gammalt skada i bäckenet, en inflammerad SI-led och fula korsband gjorde ju inte saken sämre. Om man åtm vet VAD som felar o på sikt i vilken omfattning så känns det ju lite mer välgrundat att ta beslut om triangelmärkning/avlivning eller vad som nu passar hästen bäst.

Med denna långa utläggning så betyder det alltså att Tiger inte är helt fräsch o vi får se framemot ev små tävlingar nästa år i stället :) Om matte lär sig rida så att han håller sig fräsch då såklart :p Har fått hjälp av Anna Hassö o hon verkade inte tycka det var någon big deal. Han måste bara börja använda sina bakben till o bära upp sin lilla kropp i stället för o hamna på framdelen. Mao jag måste skärpa till mig lite :o Nåja, det var ju iaf ett klart trevligare utlåtande än att han kändes jätteskev o inte alls ville använda något bakben. Som vanligt fick han beröm för sin vänliga inställning o arbetsvilja :love: O så stor han såg ut när hon red :o Visst är han ganska (mycket) fet men det är faktiskt en häst nu. Coolt!

Får se om det hinner bli något mer terrängande i år eller om vi inte kommer längre än gymnastiskhoppande över sådana där målade saker. What ever känner jag, bara hästis mår bra!
Seriöst - hur gör man för att få tid där? Jag vet ju att han inte tar nya patienter, men det känns som om vi verkligen skulle behöva åka dit och reda ut en gång för alla varför min häst är så sned som hon är och om jag kan göra ngt åt det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
833
Senast: hundtant
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: ryujaneiro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 661
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar