Den ENDA tråden... 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Å jag vann en auktion på ebay ikväll... en terrängsadel enkelkåpa för 175 pund O_o :laugh: :o:nailbiting::cautious::D

Den kan ju passa.. den såg ok ut rundbossor och plats för benen att korta upp lädren så man slipper ha knäna utanför :D

Nu måste jag köpa en kort hoppgjord eftersom det är långa stroppar.

Hallå! Du missade säga vad det var för sadel :p Du som fått mig o prova Amerigo flera gånger, vadan detta köp?

Hallå! Du missade säga vad det var för sadel :p Du som fått mig o prova Amerigo flera gånger, vadan detta köp?

Haha men jag ska ha kvar min Amerigo såklart.. den säljer jag aldrig! Jag ska ju hoppa i den, men när jag kortar upp lädren så mkt som jag vill i terrängen så hamnar knäna utanför så jag behöver något som är mer framskuret. Jag vill hamna mer i "stolsits" (hur man nu kan vilja det) men jag tror ni fattar hur jag menar .. Amerigos terrängsadel är jag inte förtjust i alls, tycker inte den är tillräckligt framskuren. Jag skulle ju såklart velat haft en Devoucoux eller vad fan den nu heter men det har jag verkligen inte råd med, så 175 pund var ju överkomligt :D

Det är en Jeffries flyover monoflap. Den har inga klossar för det vill jag inte ha då jag bara tycker dom är i vägen. Men denna ska jag ju bara rida terräng i och inget annat.

Den är nog tillräckligt gammal för att kunna ligga okey

$_57.JPG

$_57.JPG

Senast ändrad:
Haha men jag ska ha kvar min Amerigo såklart.. den säljer jag aldrig! Jag ska ju hoppa i den, men när jag kortar upp lädren så mkt som jag vill i terrängen så hamnar knäna utanför så jag behöver något som är mer framskuret. Jag vill hamna mer i "stolsits" (hur man nu kan vilja det) men jag tror ni fattar hur jag menar .. Amerigos terrängsadel är jag inte förtjust i alls, tycker inte den är tillräckligt framskuren. Jag skulle ju såklart velat haft en Devoucoux eller vad fan den nu heter men det har jag verkligen inte råd med, så 175 pund var ju överkomligt :D

Det är en Jeffries flyover monoflap. Den har inga klossar för det vill jag inte ha då jag bara tycker dom är i vägen.

Den är nog tillräckligt gammal för att kunna ligga okey

$_57.JPG

$_57.JPG
Ja det såg ut att vara en ordentlig läderlapp/terräng sadel :p. Ser väldigt smidigt ut med alla ringar på framvalvet :) en till schabrak och en till förbygeln ^_^.
(Är den typ alldeles för spikrak och bred som en lada så får du gärna skicka den hit :angel:)

Ja det såg ut att vara en ordentlig läderlapp/terräng sadel :p. Ser väldigt smidigt ut med alla ringar på framvalvet :) en till schabrak och en till förbygeln ^_^.
(Är den typ alldeles för spikrak och bred som en lada så får du gärna skicka den hit :angel:)

Haha ja. bra med ringar .. jag måste ju fästa min airbag i någon ring oxå

Jag har aldrig haft några problem med min amerigo förut men mina gamla hästar hoppade ju med rak rygg och lyfte upp knäna framför sig.. dom nya hoppar mer med rygg vilket kräver kortare läder och då helt plötsligt så hamnar knäna utanför och man tappar positionen då man inte får fram underskänkeln tillräckligt mkt.

Hade tänkt starta H90 där. Men vi har obligatorisk träning i Mantorp inför VM när dressyren och hoppnngen går :(. Så sedan tänkte jag att jag kanske bara skulle rida ST80 istället. Men vet fortfarande inte om jag har kvar hästen så länge så har inte vågat anmäla något...

Hade gärna varit med på en st80 klass men då måsten man nog kunna galloperar mer än 2 varv i paddock en utan att få håll...

@fio när ska du tälvla ft nästa gång? och ni andra, ska ni tävla här nere under fälttävlansveckan?

Anmäld till ST80 i fälttävlansveckan. Blir våran första tävling bortsett från några dressyrtävlingar vi genomled i div 2 som typ 5-6-åring när vi fortf hade tur om vi kom genom hela kortsidan i galopp :p O så är vi anmälda till H90 i Öved.

Hästis ska dock till vet på torsdag så det beror ju på om han är ok då. Är lite orolig för en galla i ett framben som kom för typ 2 veckor sedan. Bak är han alltid gallig (sedan liten) o ojämnt gallig pga skadan förra året så helt omöjligt för mig o urskilja något där. Men fram brukar han vara fin o iaf jämn.

Hade gärna varit med på en st80 klass men då måsten man nog kunna galloperar mer än 2 varv i paddock en utan att få håll...

Vi red i en paddock första gången på evigheter i helgen på kursen. Började bra med att Tiger höll på o gå omkull innan han förstod att matte inte fanns där som ett 5:e ben med tyglarna när vi svängde (det där med kortsidan :p) :o

Vi red i en paddock första gången på evigheter i helgen på kursen. Började bra med att Tiger höll på o gå omkull innan han förstod att matte inte fanns där som ett 5:e ben med tyglarna när vi svängde (det där med kortsidan :p) :o
Ja men ni galloperar en hel del mer än oss =bättre kondition.
ser ju bilder på tiger som är ute och flänger nästan varje dag ju ;). Somliga rider inte ens varannan dag än mindre rider ut och galloperar :p.

Jag funderar på att åka till Flyinge nu som jag köpt carnet.... Har inte kollat om det är platser kvar fortfarande...?

Grå är iofs kvalad färdigt till enstjärnigt nu, men vi har inte hunnit ta *-kortet och behöver nog liiite mer tempo-/kondisträning innan han är klar, så troligen blir det H100 om vi åker.
Brun hopphäst hade jag tänkt kunde gå ST80, men nu förvånade hon mig med en superfin runda i H90 i Baståsen i söndags, så kanske hon får gå den klassen i Flyinge med - OM vi åker dit... :confused: :)

Fick terrängsadeln idag, den ser precis så bra ut som jag hoppades på!! Nu måste jag hitta en sadelgjord till den bara och den kostar typ mer än hela sadeln :D Blir att köpa från England igen.. Det finns en ny sadelgjord i samma märke med magplatta då för typ 98 pund fast bara i brunt.. denna är svart.

Vilka andra bra sadelgjordar med magplattor finns det? Alltså för långa stroppar? Visst Amerigo vet jag för 2400 :meh:

@fio när ska du tälvla ft nästa gång? och ni andra, ska ni tävla här nere under fälttävlansveckan?

Jag kommer ner och har tänkt att rida Unghästbedömningen på tisdagen och sedan H90 ons-Tors.
Unghästbedömningen är mest en kul grej och tänkt som miljöträning för fröken, nyttigt att få rida på flera banor när man ändå är där :)

@fio Jag har en Ordo Equester (det är väl typ Globus märke tror jag?)
Köpte beg ihop med sadel så jag har ingen aning om nypris dock :laugh:
Fick terrängsadeln idag, den ser precis så bra ut som jag hoppades på!! Nu måste jag hitta en sadelgjord till den bara och den kostar typ mer än hela sadeln :D Blir att köpa från England igen.. Det finns en ny sadelgjord i samma märke med magplatta då för typ 98 pund fast bara i brunt.. denna är svart.

Vilka andra bra sadelgjordar med magplattor finns det? Alltså för långa stroppar? Visst Amerigo vet jag för 2400 :meh:

Håller med @PrinceFair, ordo equester!

Jag köpte en Ordo Equester ny. Var dyr som fn ( typ 2000kr) men jag är så jättenöjd. :laugh: Och eftersom jag är ex dressyrtant så är jag van att betala dyrt för hästsaker som jag vill ha.
- Det bästa var att hoppekompisar såg att hästen började fälla in frambenen sådär snyggt och att jag kunde montera BH:n bra i en karbinhake ( vad heter det egentligen? Förgjord? Brösta? En sådan där som håller sadeln på plats..)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
833
Senast: hundtant
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: ryujaneiro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 661
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Offentliga verksamheter
  • Valet i USA