Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

Sv: Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

Kom på en sak till! Om man själv "galopperar" känns det tydligt att man tar i (skjuter på) mest med det ben som går längst fram! Det andra "tar mest emot" och för över balansen på det andra benet (vilket gör att jag upplever att jag belastar det "inre" benet mera). Jämförelsen kanske är svag eftersom vi inte har 4 ben, men principen borde ju vara densamma? Så för att vara petig så "bär" ytter bak kanske mera, men passivt, och inner bak står mest för påskjutet men kräver ändå mest styrka...
 
Sv: Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

Nu har jag inte läst alla svar, men kan svara för min häst i alla fall! Han har lättar för vänster galopp, vilket kommer av att han är starkare i sitt höger bakben. Vänster galopp börjar med höger bakben, sen kommer vänsterbak och höger fram som sätts i samtidigt och delar på vikten i det momentet. Så gällande min häst är och har det varit jätte tydligt att han är starkare i höger bak. Sett och konstaterat det på fler sätt, så vet att det är så. När han var yngre skiljde det så mkt på bakbansmusklerna att man kunde se skillnaden om man gick bakom honom.
 
Sv: Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

Hur vet ni att den är svagare i höger bak?

Tränaren säger så :idea::p

Nä, men det känns i höger varv på volten när man ber honom kliva under sig med inner(höger) bak. Funkar mycket bättre med vänster.

Har tränat utan ryttare en del och det börjar bli jämnare iaf, och då har han kunnat börja bjuda på samlad galopp(+samlad fattning) i båda varven.
 
Sv: Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

KL.
Jag uppfattar att ytter bak är det som får bära tyngst.
Om jag försöker vara logisk så har jag två argument:
1. Det är ytter bak som startar galoppen och alltså det som måste bära.
2. Galoppen är tretaktig: ytter bak - inner bak + ytter fram - inner fram. Det är alltså ytter bak som bär hela hästen i galoppstegets första moment, inner bak "får hjälp" av ytter fram att bära hästen.

Genom att träna och skjutsa in höger bak på min nordis, har jag förbättrat vänster galopp avsevärt.
 

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 454
Senast: nullo-modo
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 926
Senast: Badger
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp