Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

the_connemara

Trådstartare
Om hästen har en bättre vänstergalopp, vilket bakben skulle ni gissa/säga är det starkare/bättre fungerande då?
 
Sv: Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

Är vänster lättare att sätta under i vänster galopp eller menar du att hästen generellt har lättare att sätta under vänster och därför har lättare för vänster galopp?

Är det inner eller ytterbak som bär och vilket balanserar i vänster galopp?
 
Sv: Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

Fast den mjuka sidan är den svaga sidan och den stela är den starka, så det ovan har jag svårt att förstå hur du menar?
 
Sv: Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

En tanke till. Borde inte hästen egentligen ha lättare för den galoppen åt vilket håll den är naturligt formad/sned? Dvs sätter hästen hellre baken lite åt vänster så borde den ha lättare för vänster galopp?
 
Sv: Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

Det där har jag funderat på och om det skiljer i lätthet att fatta galopp och att hålla den. För att fatta vänster galopp så bär den ju ensamt på höger back och borde således vara bättre i det om vänsterfattningarna är bra. Men jag kan sen tycka att inner blir den som ska in under och bära, ffa på volt... Men jag är också undrande då det varit lite hit och dit och varierat hos min. :-)
 
Sv: Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

Fast den mjuka sidan är den svaga sidan och den stela är den starka, så det ovan har jag svårt att förstå hur du menar?

Nej, tyst på dig :D

Jag har aldrig klurat ut vilken sida som är svag/stark och mjuk/stel, vilken bog som vill vart och vilken sida som vill ha mest stöd i handen på min häst.

Nu försöker jag komma på det här med galoppen och bakbenen utan övrig inblandning, just pga att det enda jag faktiskt VET är att vänstergaloppen ansetts som den bättre galoppen genom hela utbildningen. Oavsett vilken galopp som varit lättast att rida vid tillfället (dock oftast höger tror jag om man ser till alla år).

Och så VET jag en sak till men jag vill först resonera utifrån era svar, sedan lägger jag till den grejen och ser om jag kan fatta mer då.

Och så finns det såklart tusen indiaktioner till, som jag bla diskuterat med Ponnyryttaren om jag intt missminner mig, men det blir för rörigt för mig :o
 
Sv: Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

Det där har jag funderat på och om det skiljer i lätthet att fatta galopp och att hålla den. För att fatta vänster galopp så bär den ju ensamt på höger back och borde således vara bättre i det om vänsterfattningarna är bra. Men jag kan sen tycka att inner blir den som ska in under och bära, ffa på volt... Men jag är också undrande då det varit lite hit och dit och varierat hos min. :-)

Jag har alltid tidigare lärt mig att innerbak bär i galoppen. Men sedan läst annat här flera gånger i dressyrsammanhang, OM jag inte fattat fel!

Min har alltid varit svårare att fatta vänster galopp (slår sig fri och orkar inte), men vänstergaloppen har ändå alltid varit den bättre i grunden. Även pass då vänstergaloppen varit katastrof (typ luta 45 grader inåt på megastorvolt) just då.
 
Sv: Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

Vår ponny är svagare i höger bak, och han föredrar vänster galopp, så då tolkar jag det som att det är inner bak som tar störst vikt i galoppen.
 
Sv: Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

Fast den mjuka sidan är den svaga sidan och den stela är den starka, så det ovan har jag svårt att förstå hur du menar?

Jo, men det har du såklart rätt i. Tänkte inte till där.. :angel:

Spånar; ang. snedheten, när den vill ta in rumpan, det är lättare att sätta ytter 'mitt för framvagnen' sas eftersom ytter är starkare.

Man kan väl se det som att den har 3 punkter när den inte är liksidig och bär jämt, som en triangel, punkt 1 och 2 fram och den 3dje punkten som är bak 'representeras' av det starkare bakbenet. Antingen så petar den in rumpan, går på tvären och har ytterbak som sin tredje punkt, eller så lutar den och då är inner den tredje punkten (då är ytterbenet alltså på rymningsväg utanför triangeln). Kruxet är att skapa den fjärde punkten och gör triangeln till en fyrkant, där den bär mera jämnt, rakt. 'Skråddar' den så måste vi fånga upp ytter och leda in framdelen så att innerbak inte längre är 'arbetslös'. Lutar den så måste vi fånga upp ytter och räta upp hästen (lyfta den i håret som man säger till ryttarna: P) så att ytter inte bara kan vara i ytterkant och sparka på utan komma in och hjälpa till och göra jobbet (bära).

Men jag vill ha det till att ytter är den som bär mest.
 
Sv: Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

Spånar; ang. snedheten, när den vill ta in rumpan, det är lättare att sätta ytter 'mitt för framvagnen' sas eftersom ytter är starkare.

Man kan väl se det som att den har 3 punkter när den inte är liksidig och bär jämt, som en triangel, punkt 1 och 2 fram och den 3dje punkten som är bak 'representeras' av det starkare bakbenet. Antingen så petar den in rumpan, går på tvären och har ytterbak som sin tredje punkt, eller så lutar den och då är inner den tredje punkten (då är ytterbenet alltså på rymningsväg utanför triangeln). Kruxet är att skapa den fjärde punkten och gör triangeln till en fyrkant, där den bär mera jämnt, rakt. 'Skråddar' den så måste vi fånga upp ytter och leda in framdelen så att innerbak inte längre är 'arbetslös'. Lutar den så måste vi fånga upp ytter och räta upp hästen (lyfta den i håret som man säger till ryttarna: P) så att ytter inte bara kan vara i ytterkant och sparka på utan komma in och hjälpa till och göra jobbet (bära).

Pratar du enbart i galopp här eller all ridning på böjt spår?


Men jag vill ha det till att ytter är den som bär mest.

Är benet som bär mest alltid det "bäst arbetande" benet? Alltså vi säger att hästen har enklast för vänstergalopp, som min, är då hans högra bakben det bästa benet som orkar mest?

Om jag vill flytta in framdelen lite i förhållande till bakdelen (ur en rak häst - alltså inte få hästen att spåra utan mer början till extremtsvagt "bogen in" tänk), vad händer då i hästens bakben?

Om vi tar vänster varv och vänster galopp, kommer höger eller vänster bakben behöva arbeta mer?
 
Sv: Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

Jag förstår hur ni menar och kom att tänka på en sak. För några dagar sedan tränade jag galoppfattningar från skritt och halt för att stärka hans svagare, vänster bak, det varvet han är mjukast i. Efter ett par fattningarkom jag åt honom riktigt bra och satte lite press på honom, men när han blev trött började han attförsöka att ta in bakdelen i fattningarna. Det är vänster bak jg vill komma åt i galoppfattningarna till vänster, men när han vill skjuta in bakdelen så vill han antagligen avlasta det och låta höger bak ta över lite av vänster baks arbete.

Om jag kan tyda hans signaler rätt så är det inner bak som bär hästen i galoppen, allafall i fattningarna.
 
Sv: Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

Jag förstår hur ni menar och kom att tänka på en sak. För några dagar sedan tränade jag galoppfattningar från skritt och halt för att stärka hans svagare, vänster bak, det varvet han är mjukast i. Efter ett par fattningarkom jag åt honom riktigt bra och satte lite press på honom, men när han blev trött började han attförsöka att ta in bakdelen i fattningarna. Det är vänster bak jg vill komma åt i galoppfattningarna till vänster, men när han vill skjuta in bakdelen så vill han antagligen avlasta det och låta höger bak ta över lite av vänster baks arbete.

Om jag kan tyda hans signaler rätt så är det inner bak som bär hästen i galoppen, allafall i fattningarna.

Hur vet du att galoppfattningar till vänster galopp blir jobbigare för det vänstra bakbenet?

Med tanke på att du redan vet att din ponny är svagare i vänster bakben så är det ju inte konstigt om han blir trött i det först - väljer att sätta in det i vänsterfattningen. Om du övat högerfattningar kanske vänsterbak fortfarande blivit trött fortast men han hade "vilat" det på annat vis?
 
Sv: Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

Nej, det var en gissning utifrån hans reaktion. Han är relativt liksidig och arbetar i stort sett lika bra i båda varven men har något svårare i det högra, starka sidan. Vänster är alltså hans mjukare sida och då borde han rimligtvis vara svagare i vänster bak.

Jag tog det varvet bara som ett exempel, han gör likadant i höger varv om jag pressar höger bak, då det blir för jobbigt. Då vill han gärna kompensera med det vänstra bakbenet. Han gör alltså samma sak i båda varven.

Jag vill bara tillägga att han är hel och fin i både muskler och kropp, välriden och självklart har jag rimliga gränser med träningarna.
 
Sv: Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

Såhär har jag fått lära mig:

Om du tittar på när hästen galopperar så finns det ett läge där den tar all vikt på ett ben och det är då på yttre bak. Det innebär att om hästen är svag i höger bak så blir vänster galopp jobbigare eftersom hästen i vänster galopp måste ta all sin vikt på höger bak och skjuta ifrån med det.

Googlade efter en bild och här ser du hur den tar all vikt på ytter bak i galoppen:
P6021636galopp1.jpg
 
Sv: Den bättre galoppen vs det bättre bakbenet

Jo -du har alldeles rätt, hästen har en kort stund endast ytterbak i marken i galopp. Men - det innebär inte att det är den som skjuter på mest (tar i/belastas). En häst med en stark vänster sida (stadigare/stelare - välj själv) har till 99% en bättre vänstergalopp, dvs rundare och mer rytmisk. Det inre bakbenet sätts alltid lite längre in under kroppen än det yttre, vilket gör att det bär mera vikt under längre tid och skjuter därför ifrån med mera kraft. Dessutom hjälper den diagonala rörelsen med frambenet till att underlätta påskjutet i och med att det är endast då som hästen har en stabil balans. En riktigt bra galopp kännetecknas av att "avståndet mellan det diagonala benparet är så litet som möjligt".

Jämför med en häst som "spar" sig - den lyfter knappt in sitt yttre bakben alls i galoppen och därav också att det vanligaste kommandot en ryttare får av instruktören är "få med /aktivera ytter bak". För när ytter bak sätts längre fram kommer inner att sättas in ännu längre och galoppen förbättras ytterligare. Vissa hästar har konstant ytter bak "bakom sig" i båda galopperna vilket jag tycker visar att hästen inte "behöver ta i så mycket" med det bakbenet för att kunna galoppera.

I den svaga sidan blir just problemet det som beskrivs, den är lättare att böja men galoppkvaliteten är sämre. Fattningen däremot är "bättre" och mera samlad. Ofta försvarar hästen sig med att gå på dubbla spår, dvs avlasta inner bak och placera det starkare bakbenet mera mitt under kroppen. Den blir också snabbare trött och ovillig i denna galopp, bryter av ofta osv.

Men! Jag har också sett hästar som oavsett galopp alltid avlastar inner genom att gå på dubbla spår och där skillnaden i stark resp svag sida inte har betydelse, utan det mera är ett inlärt beteende som säkert grundlagts redan vid inridningen.

Så för mig är det självklart att hästen belastar inner bak mera under galoppen, men använder ytter bak mera i fattningen! Och att är vänster galopp bättre, dvs har bra kvalitet, är hästen starkare i sitt vänstra bakben!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 454
Senast: nullo-modo
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 926
Senast: Badger
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp