the_connemara
Trådstartare
Om hästen har en bättre vänstergalopp, vilket bakben skulle ni gissa/säga är det starkare/bättre fungerande då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast den mjuka sidan är den svaga sidan och den stela är den starka, så det ovan har jag svårt att förstå hur du menar?
Det där har jag funderat på och om det skiljer i lätthet att fatta galopp och att hålla den. För att fatta vänster galopp så bär den ju ensamt på höger back och borde således vara bättre i det om vänsterfattningarna är bra. Men jag kan sen tycka att inner blir den som ska in under och bära, ffa på volt... Men jag är också undrande då det varit lite hit och dit och varierat hos min. :-)
Fast den mjuka sidan är den svaga sidan och den stela är den starka, så det ovan har jag svårt att förstå hur du menar?
Vår ponny är svagare i höger bak, och han föredrar vänster galopp, så då tolkar jag det som att det är inner bak som tar störst vikt i galoppen.
Spånar; ang. snedheten, när den vill ta in rumpan, det är lättare att sätta ytter 'mitt för framvagnen' sas eftersom ytter är starkare.
Man kan väl se det som att den har 3 punkter när den inte är liksidig och bär jämt, som en triangel, punkt 1 och 2 fram och den 3dje punkten som är bak 'representeras' av det starkare bakbenet. Antingen så petar den in rumpan, går på tvären och har ytterbak som sin tredje punkt, eller så lutar den och då är inner den tredje punkten (då är ytterbenet alltså på rymningsväg utanför triangeln). Kruxet är att skapa den fjärde punkten och gör triangeln till en fyrkant, där den bär mera jämnt, rakt. 'Skråddar' den så måste vi fånga upp ytter och leda in framdelen så att innerbak inte längre är 'arbetslös'. Lutar den så måste vi fånga upp ytter och räta upp hästen (lyfta den i håret som man säger till ryttarna: P) så att ytter inte bara kan vara i ytterkant och sparka på utan komma in och hjälpa till och göra jobbet (bära).
Men jag vill ha det till att ytter är den som bär mest.
Jag förstår hur ni menar och kom att tänka på en sak. För några dagar sedan tränade jag galoppfattningar från skritt och halt för att stärka hans svagare, vänster bak, det varvet han är mjukast i. Efter ett par fattningarkom jag åt honom riktigt bra och satte lite press på honom, men när han blev trött började han attförsöka att ta in bakdelen i fattningarna. Det är vänster bak jg vill komma åt i galoppfattningarna till vänster, men när han vill skjuta in bakdelen så vill han antagligen avlasta det och låta höger bak ta över lite av vänster baks arbete.
Om jag kan tyda hans signaler rätt så är det inner bak som bär hästen i galoppen, allafall i fattningarna.