Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här hemma har vi kört godisregn några dagar -pga bomber. Gammeltanten var ju helt skottfast för typ allt tills hon var lite över 5 år - sen hade vi stora problem i området med ungdomar som tillverkaade egna rörbomber och importerade polska bangers och det smällde typ dagligen i 1-1,5 år. Mini tröttnade och blev berörd. Hon blir fly "förbannad" och vrålar när det bombas - vilket gör att hon lätt drar med dom andra i gapande. Gapar en vill dom andra gärna hänga på och hjälpa till...

Hon blir aldrig rädd vid 12-slaget, för då vet hon var det är och är helt lugn, men dom där smällarna som kommer utan förvarning får igång henne (fast även skällande hundar, vissa folk osv får igång henne - lyhört här) och ju äldre hon blivit desto mer vaktade gör hon tyvärr.

Så nu tjoar matte glatt vid varje "kaboom" ute och nu hinner dom bara med ett skall innan dom kommer på "just ja, bomber/smällar betyder godis" och dom kutar in till bordet där godisburken står. Tanten kommer bli smällfet över nyårshelgen :cautious: :o men skit samma, hon är och förblir tjock fast det skiftar lite och hellre hon går upp lite mer nu och håller sig lugn, än drar igång larmet.
Tack och lov inget kvarstående och det finns ingen rädsla när det tystnat :heart Det är har inte dragit igång rejält än, men lite bombande varje kväll är det - någon nära, några på avstånd. Förra nyår var skapligt för att vara i mitt område, så hoppas på det även i år. Vi får se. VI brukar ligga i sängen vid 12-slaget och halvsova, så det blir väl så även i år - kanske med lite godistugg för de fyrbenta. Med ny yngling i huset är det bra med annat att tänka på n bara skallret i väggarna :)

Varit iväg och vallat med Nessie på privatlektion , fick sällskap av C som vi varit på valläger med och det var himla trevligt med sällskap. Vi kommer köra fler gånger ihop då hundarna ändå inte orkar köra en hel timme så är det perfekt att varva.

Jag fick otroligt mycket beröm för Nessie, hon som håller i det lät väldigt imponerad över Nessie. Samtidigt fick jag förmaningar om att jag har en så otroligt duktig hund så jag får lära mig snabbt så jag inte förstör för henne, ingen press 😜.. Hon drog liknelsen om att det skulle vara som att ta körkort och börja med att köra Porsche jämfört med Volvo. Så precis som vanligt är Nessie fantastisk och det jag som ska lära mig att ha ordning på mig själv.

Nessie tycker matte är jättejobbig som vill att hon ska stå framför fåren, hon vill ju ha koll på dem.
IMG_20191229_103434.webp

Drömde att jag hade en schäfertik till låns och när jag insåg att jag inte hade tid för henne hade jag glömt vad ägaren hette. Det var ganska skönt att vakna då :angel:.

Efter sovmorgon tog vi en långpromenad i slask :meh: och sol :love:.

Inspirerad av facebooksidan "våga vägra matskål" fick Frej frukost, eller snarare lunch, i en muffinsplåt med olika ätbart i varje fördjupning. Han åt allt men korv och ost gick åt först och de frysta grönsakerna blev kvar till sist :p.

Ingen av damerna lyckades lura matte, trots ett gott försök så nu är båda parade :up: Fransosen anlände sent i går kväll och några timmar senare, så satt de ihop.

Båda kullarna blir då beräknade att anlända kring alla:heartdag.
Två kullar! Vad roligt @Gnist ! Men kanske lite ansträngande :D.

Huh, hussen kom hem med en påse renben inköpta på djuraffären så Skrälle skulle få något att sysselsätta sig med under smälla de imorgon. Det tog inte många minuter innan han hade bitit lös första, vassa, flisan från det. Vet inte om våran hund är något utöver det vanliga (hans intensitet kring ätbart är inte lik nån annan vi känner men så jädra unik kan han ju inte vara?) men det gick läskigt snabbt och lätt för honom. Blir ett par tråkigare råhuds ben imorgon istället, får se vad vi ska göra med renen.

Idag har det varit en rätt lugn dag för Ascot rent aktivitetsmässigt då min brorson fyllde 3 år. Ascot var dock självklart med och deltog i festligheterna - korvgrillning i kåtan på min bror och svägerska tomt, "tårt-ätning", presentöppning och mkt mer - allt mkt uppskattat av Ascot som gav betyget 10 på tårtan :laugh: (han fick smaka en bit av det min brorson inte åt upp).

Igår var vi dock mer aktiva, tog en härlig långpromenad på 2-3 timmar i skogen, träffade en jättesöt cocker spaniel på 11 mån (med husse och matte) som vi slog följe med en bit - Ascot och cocker spaniel lekte som glada tokar samtidigt som Ascot var så försiktig med den lilla cocker spanieln. Därefter blev det spår på ca 600 meter i blandad terräng längs golfbanan - terrängen var allt från ruffen på golfbanan, till blåbärsris, fairway på golfbanan samt barmark. Ascot var så duktigt :love: även om en övergång över en grus/lerväg blev lite knepig.

Imorgon blir det nog en ordentlig långpromenad när det är ljust samt ett ordentligt noseworks pass. Nyår firas sen hemma med familj och vänner och då får vi besök av en jack Russell på 12 år.

Nu sitter jag i soffan med damerna. Vi började dagen med en långpromenad tillsammans med hundvakten och hennes hund, lånade bil och åkte iväg till vårt favoritställe. Det var tyst, lugnt och solsken. Nu fick även Aysu springa lite och jäklar vad glad hon var :D Hon fick springa lite med Ebrah också efter att de båda värmt upp ordentligt var och en för sig och herregud vilket tempo de hade! Efter 2-3 stora cirklar runt mig så kallade jag in och så fick Aysu varva ner lite, sedan fick de omväxlande vara lösa tills vi var tillbaka vid bilen. De var utan tvekan mycket(!) nöjda med sin utflykt och nu efter lite frukost så har de somnat. Gissar att de kommer bli superglada när vi om några timmar ska träffa hundvakten igen för nyårsfirande :p

Jag ÄLSKAR verkligen att göra godisrutor. Det är så sjukt häftigt att se (höra ) när dom kopplar på näsorna och förstår sambandet mellan fotspårsdoft och näring.
Har precis varit ute och kört tre stycken fyramånadersvalpar. Två av dem har bott hos mig i perioder men den tredje har jag inte jobbat med något tidigare. Superkul att se hur olika kullsyskonen jobbar, alla mycket duktiga och bör kunna bli lika duktiga spårhundar som sina föräldrar men ändå med helt olika förhållningssätt till uppgiften.

Valkyria fick ett litet spår blandat fält och "skog". Massa snirklar runt träd och över stock och sten. Hon har bara gått något enstaka spår i skog innan och man riktigt känner i linan hur hon älskar den nya utmaningen.
Hur man än gör så är ju inte IGP spår så jäkla spännande :angel: .

Tingeling fick också ett litet godisspår så nu är alla hundar nöjda för stunden.

1577791990374.webp

Alltså hur jäkla glad blir man inte när jag får veta att det ska öppna en hundhall i mitt område i februari. 450 kvm med konstgräs och det kommer då ligga 300 meter från mitt hem :D :love:
Nu kommer det garanterat bli någon rolig kurs för mig och Skalman framöver, då han är den träningsglada här - men det har ju blivit dåligt med sådant då det har varit knöligt att ta sig utan vill till fel ände av stan - eller annan stad :meh: Så detta ska bli galet spännande att följa :D

Här smäller dom en hel del. Alla våra är skottfasta men Floki är en känslig grabb som tycker att fyrverkerierna kan vara jobbigt. Än så länge bryr han sig inte men det blir nog en tur i bilen när dom tänker smälla som värst.

Vi har överlevt GP-fyrverkeriet med ett gott ben. Fast det började smälla redan vid tre-tiden (då var det fortfarande ljust) när vi tänkte gå sista promenaden så blev bara en snabb kiss. I morse blev det dock 3 km dragweightrunda och 4 km skogspromenad så tror de klarar sig.

20191231_104428.webp

Puck som inte brytt sig alls om fyrverkerierna sina två senaste nyårsaftonar verkar ha utvecklat en rädsla :(
Vi har på radion ganska högt i vardagsrummet (så gott det går då vi bor i lägenhet) och det har bara smällt så lågt och enstaka gånger att jag som hörselskadad knappt hör dem, men det räckte för att hon skulle börja flåsa och darra :(
Vi var inte alls beredda på det då hon reagerat så fint förut, men vi får se hur hon reagerar vid tolvslaget... Tråkigt dock då hon reagerat helt okej förut.

Nu har vi dörren till toaletten öppen och hon verkar ha lagt sig där inne istället. Förhoppningsvis minskar det ljuden med hjälp av radion i vardagsrummet.

Nästa år får vi nog se om vi kan få något lugnande från någon veterinär tror jag beroende på hur hon reagerar vid tolvslaget idag.

Jag satt hos hunden i badrummet med en Youtube video fram till fem minuter innan 12, och då satte jag istället på en ABBA spellista på Spotify ganska högt på mobilen som jag lämnade hos henne medan jag gick ut från badrummet :D Så Puck fick lyssna på Dancing Queen medan nya året ringdes in :up::banana::D

Jag tror att hon mådde ganska bra där inne i badrummet även om jag inte såg henne när det smällde som värst. Hon slutade att flåsa efter ett tag när jag satte mig med henne förut och verkar inte darra. :up: Sitter en liten stund med henne nu och ser om hon vill följa med ut sen.

Så var det 2020! Vi inledde årets sista dag med en timmes promenad över kalhyggen och genom skogen i solskenet, helt underbart! Solen har verkligen varit saknad på senaste tiden. Sedan hem en sväng innan vi åkte till min mor i ett mindre samhälle utanför staden där vi firade in det nya året. Det blev lugnt och sansat, vilket var planen med tanke på hundarna. Det blev lite raketer runt om hos grannarna men inte alls lika illa som mitt inne i stan där vi bor.

Kan konstatera att jag har två stycken orädda unghundar som trängdes i fönstret för att se grannen på andras sidan ängens fyrverkerier. Väldigt imponerade flickor på 7 mån och 1 år. Kan också konstatera att 4åringen fortfarande är berörd, inte livrädd med sitter i i soffan tätt intill mamma och tycker synd om sig själv på tolvslaget. Släppte det dock så fort det sluta smälla, så det är ju alltid något.

Tog med mig ettåringen hem till stan igen och på vägen från bilen till huset så tyckte jag att hon skulle kissa. Hon tyckte däremot att kampa med koppel under blinkade himmel och smällar var ett bättre idé. Jag är SÅ lättad över att hon var så trygg idag! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 918
Senast: Tuggben
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 126
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka