Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tredje nyåret som förlupit smärtfritt :).

Frej och jag skulle först bara vara hemma men efter att ha ätit köttfärs respektive rotfruktsgratäng tog vi bussen vid 20 och åkte till den lilla nyårsfesten bästishunden med husse var på. Riktigt trevligt och bra social träning för Frej.

Vid tjugo över elva tog jag med båda hundarna för att åka buss hem. Vi kom lite för tidigt till busshållplatsen så jag var lite nervös att det skulle börja smälla en massa, men det var ganska lugnt. Vi såg väl ett fyrverkeri och hörde några fler, men inte nära. Skyndade oss i alla fall in när vi väl åkt med bussen :p. Firade in nyåret med marängsviss till mig, vispad grädde och lammpinne till hundarna.

Nu vill vi sova!

Var på "nyårsträning" och tröttade ut hunden rejält. Sista passet hade jag aldrig gjort en annan dag utan slutat tidigare. Och hon visade att det var nog med att lägga sig ner.
IMG_20191231_222457_222.webp

Tolvslaget hemma hos föräldrarna där det smäller mindre. Hon skällde lite på enstaka tidiga smällar, men tuggade lugnt på sitt godis när det smällde som värst. Ville sen inte kissa efteråt, så lite påverkas hon, men det är ju fullt hanterbart.

Spenderade gårdagen med att vandra en del av Hallandsleden med Humla, @Killaloe och Svansson. Fantastiskt promenadväder, bra och omväxlande vägar och glada hundar :)

Sen åkte jag till sommarstugan och borstade genom hela hennes päls, eldade i öppna spisen, åt god mat och kollade serier. Gick och la oss tidigt men vaknade vid tolvslaget då det smällde en hel del men på ok avstånd. Först då kom det en liten reaktion, men hon kom upp till mig i sängen och gosade och sen var smällandet i stort sett över på tio minuter.
Summa summarum, väldigt bra hund-nyår! Blir nog definitivt fler nyår i sommarstugan för att slippa det värsta smällandet hemma! :)

Spenderade gårdagen med att vandra en del av Hallandsleden med Humla, @Killaloe och Svansson. Fantastiskt promenadväder, bra och omväxlande vägar och glada hundar :)

Sen åkte jag till sommarstugan och borstade genom hela hennes päls, eldade i öppna spisen, åt god mat och kollade serier. Gick och la oss tidigt men vaknade vid tolvslaget då det smällde en hel del men på ok avstånd. Först då kom det en liten reaktion, men hon kom upp till mig i sängen och gosade och sen var smällandet i stort sett över på tio minuter.
Summa summarum, väldigt bra hund-nyår! Blir nog definitivt fler nyår i sommarstugan för att slippa det värsta smällandet hemma! :)
Så lyxigt det låter :D

Hund har varit helt fantastisk förra året (;) ) helt cool med smällare och hade inga problem att rastas som vanligt under dagen, eller efter för den delen.
Hennes 3'e nyår, de två första har jag varit lite stressad, oroat mig för hur hon skulle reagera (första mitt i spökperiod, andra var hon hos hundvakt).

Det är sååå mysigt med två hundar här hemma :love:.

Det blir nog dock ingen egen hund nummer två för mig 2020. Skulle vara i slutet av året i så fall. Vet faktiskt knappt alls vad vi ska göra i år. Hålla oss friska hoppas jag i alla fall!

Jag är så glad att Frej som ändå kan visa lite rädslor inte reagerade alls på smällarna inatt. Kompisens hund reagerade lite, men i nivån titta mot fönstren åt det håll det smällde ifrån.

Bägge hundarna är rätt trötta. Kompisens hund ligger emot mig som en limpa, Frej ligger nästan kanelbulle i fotändan av sängen :heart.

Vi hade faktiskt vårt (Skrälles) bästa nyår hittills! Preppade upp med feromoner i eluttaget och började med receptfritt för ca tre veckor sedan. Lyckades pricka in att befinna oss på rätt sida lägenheten större delen av kvällen, och tolvslaget firades i hallen som ligger mitt i lägenheten omringad av alla andra rum. Däremot var det någon idiot som smällde på eftermiddagspromenaden idag, innan det ens blivit mörkt ute :meh: Skrällis tog inte godis och satte i fyrhjulsdrift hemåt, men det gick ändå att bryta efter några minuter. Precis utanför innergården hördes två dämpade smällar och dom var han helt okej med. Nu ska vi bara ta oss igenom de här två-tre veckorna efteråt också!

Ännu ett väldigt lugnt nyår här hemma, raketer långt bort som hundarna även detta året trodde var någon som knackade på vår dörr :cautious: Så hade två larmande hundar kring tolvslaget under de 10 minuterna det smällde... Men jag kan leva med det :D

Är hundlös till den 7e då jag jobbar så mycket nu och sen åker till mydog på fredag.
Ammo har enligt rapport haft det bra på nyår även om han tydligen var väldigt kissnödig och därmed promt skulle ut o kissa på 12slaget 😂

Och eftersom jag talat ner min hund i MyDogtråden tänkte jag bjuda på detta:

Tror han har det bra hos mina vänner veckan ut ;)

Jag har ägnat massa timmar av denna dag åt att kolla vad jag lagt pengar på under 2019 :p. Är uppdelat på 18 kategorier (var 42 först 🙄).

Jag trodde att jag hade lagt mest pengar på hyran men det var istället allt hundrelaterat som vann :p.

Godis, snacks och sötsaker kom bara på åttonde plats :laugh:. Jag var rädd att det skulle bli fjärde :angel:.

Känns helt okej att hunden varit dyrast! Han kan få vara lika dyr i år igen, men jag byter gärna ut 10 000 kronor i veterinärkostnader till något roligare 😇.

Känns helt okej att hunden varit dyrast! Han kan få vara lika dyr i år igen, men jag byter gärna ut 10 000 kronor i veterinärkostnader till något roligare 😇.

Mina hundar är också min största utgift :p
Har # alla veterinärkostnader i tink-appen och har lagt ca 30500kr hos veterinären det senaste året... Då räknar den ändå inte med när Finn svalde en strumpa och opererades på bästa jourtid á 12000 i självrisk, eftersom det var i mitten av december 2018 och utanför "senaste året"-spannet.
Hoppas sannerligen att 2020 blir ett år med betydligt färre veterinärbesök för vår del!

Mina hundar är också min största utgift :p
Har # alla veterinärkostnader i tink-appen och har lagt ca 30500kr hos veterinären det senaste året... Då räknar den ändå inte med när Finn svalde en strumpa och opererades på bästa jourtid á 12000 i självrisk, eftersom det var i mitten av december 2018 och utanför "senaste året"-spannet.
Hoppas sannerligen att 2020 blir ett år med betydligt färre veterinärbesök för vår del!

Jag tänker rätt ofta på Ladda. Jag fattar fortfarande inte hur hon kunde klara sig vid den där påkörningen, det låter ju egentligen helt omöjligt om bilen körde i 90 kmh. Har hon varit igång och jagat något? Minns inte om du skrivit något om det :).

Apropå veterinärkostnader alltså.

Jag tänker rätt ofta på Ladda fastän jag inte ens känner er 🙈. Jag fattar fortfarande inte hur hon kunde klara sig vid den där påkörningen, det låter ju egentligen helt omöjligt om bilen körde i 90 kmh. Har hon varit igång och jagat något? Minns inte om du skrivit något om det :).

Apropå veterinärkostnader alltså.

Men vad fint av dig!
Jag vet, det var helt sjukt. Ingen kan förstå att hon överlevde, än mindre att hon överlevde med i sammanhanget relativt enkla skador. Det var ju egentligen "bara" att den vänstra höftleden hoppade ur led...

Ja, hon har varit lös några gånger i höst och på det första släppet jagade hon älg så jag fick gåshud. Det var magiskt. Efter tredje släppet kom hon tillbaka med ett blodöra dock, så nu har det varit en tid med tratt igen... VI valde att tömma och sy det,men jag tog stygnen förra veckan och då började hon löpa i stället... :up:
Det blir inte särskilt mycket jagat för henne denna säsongen (heller), men bara höglöpet är över så kommer hon ju i alla fall att kunna jaga lite i januari.
Hon är i alla fall helt återställd i höften, vilket jag knappt trodde efter olyckan. Det märks dock att hon blivit ganska bekväm nu när hon har fått röra sig begränsat under så lång tid - hon klagar inte direkt om hon bara får ligga på fårskinnet i soffan framför brasan en hel dag... :D
En positiv bieffekt av olyckan är att hon fått väldigt stor respekt för trafik och bilar, så om något gott kan komma ur det så är det väl det i alla fall.

Har även hittat en pytteliten juvertumör på henne, så den kommer behöva tas bort under våren, så något mer veterinärbesök kommer det att bli under 2020.
Och just det, Finn ska till vet i morgon för en koll av tänderna som de slipade ner i våras, så att lagningen fortfarande är OK. Så ja, målet kan väl i alla fall vara en betydligt mindre pott hos veterinären under 2020? :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 918
Senast: Tuggben
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 127
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur