Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så ja, målet kan väl i alla fall vara en betydligt mindre pott hos veterinären under 2020? :p

Det låter som ett bra mål! :up:

Härligt att hon är helt återställd. Jag minns att höften gick ur led på nytt när olyckan rätt nyss inträffat så jag kan förstå om du var orolig.

2020 kan få bli friska hundars år! Tycker jag ☺.

Det låter som ett bra mål! :up:

Härligt att hon är helt återställd. Jag minns att höften gick ur led på nytt när olyckan rätt nyss inträffat så jag kan förstå om du var orolig.

Ja, den hoppade ur led nästan direkt efter att de lagt den tillrätta första gången, men sedan höll den sig på plats som tur var :)

Det skriver jag absolut under på!

Nyårsafton gick bra här - tanten muttrade sig igenom det mesta, men inte värre än att hon kan käka godis. Muttrar hon så måste dom andra muttra, men godis och lek slår allt :)
Det smäller fortfarande lite ibland, men inget som stör vardagen eller våra promenader.

Vi startade nyårsdagen med en lång härlig skogspromenad - längre än jag gått sen före knäoperationen (5,6 km-rundan). underbart härligt och gick helt suveränt. hej år 2020 där jag kommer kunna gå precis så mycket jag vill med doggsen utan att ligga och vrida mig av smärta efter :love:
Två svarta på bild - den bruna tanten letade möss under ett träd och ville inte vara med :D
IMG_1795.webp

Nyårsafton gick bra här - tanten muttrade sig igenom det mesta, men inte värre än att hon kan käka godis. Muttrar hon så måste dom andra muttra, men godis och lek slår allt :)
Det smäller fortfarande lite ibland, men inget som stör vardagen eller våra promenader.

Vi startade nyårsdagen med en lång härlig skogspromenad - längre än jag gått sen före knäoperationen (5,6 km-rundan). underbart härligt och gick helt suveränt. hej år 2020 där jag kommer kunna gå precis så mycket jag vill med doggsen utan att ligga och vrida mig av smärta efter :love:
Två svarta på bild - den bruna tanten letade möss under ett träd och ville inte vara med :D
Visa bifogad fil 43318
Petra till vänster på stubben? Vad hon växt till sig! och tassarna ser inte förstora ut längre :)

Yes please! Min MAS på snart 7 månader har ju haft "burvila" i snart tre månader pga skadat sesamben. Burvila i praktiken för en vallhundsvalp innebär ju dock att utesluta lek med andra hundar, alla promenader utöver kissrundor, och att all lek inomhus sker på madrasserat golv. Och massor, massor med kongar, ben, godissök och tricksträning. Lugnare tillvaro än så går det liksom inte att få utan att hon blir lidande och blir en liten tornado inomhus ... Nåväl, återbesök för fjärde gången den 10/1 och jag hoppas så INNERLIGT på en friskförklaring.

2019 var ett väldigt tråkigt och jobbigt hundår för mig med en massa veterinärbesök. Herregud vad långt det blev, jag kan bara hoppas att 2020 kommer bli ett något friskare år!

Tripp:
Året inleddes med att Tripp hade jätteont i magen, veterinären hittar inga fel, det behandlades som magsår även om jag inte trodde på det då jag börjat misstänka SLE men det gick över innan vi han fortsätta utreda. Sedan fick han lunginflammation i september och blev jättesjuk då antibiotikan inte verkade utan vi fick testa några innan vi hittade en som hjälpte. När han äntligen börjar återhämta sig från det börjar han ha ont i magen igen. In för blodprov för SLE som var negativt men det gick inte ens att glädja sig åt det då det tydligen ofta blir negativt om inte hunden är tillräckligt dålig. Vi skulle åka in för vidare utredning men då gick det över av sig själv så nu väntar jag bara på att nästa skov ska komma samtidigt som jag hoppas på att det inte blir något mer. På julaftonskvällen kom han in med ett sår i ögat som visade sig vara ganska djupt. Tack och lov hade det läkt fint vid dagens återbesök!

Roy:
Roy började halt när han var ca 5 månader när han försökte hoppa över fårnätet och fastnade istället. Han slutade dock halta ganska snart så han började få vara lös igen bara för att springa rakt över undertråden så han gjorde världens volt och landade på rygg, efter det var han halt och han blev inte bättre med vila så det blev veterinären och ocd hittades i båda bogleder. Han skulle då opereras men då han blev bättre innan artroskopin ville de inte gå in i leden i onödan. Han blev bättre och fick börja sättas igång men började då göra konstiga hopsasteg med bakbenen. Veterinärbesök igen och inget kunde riktigt konstateras. Lite öm i ländryggen men inget syntes på röntgen och det gick inte att hitta vart ömheten kom ifrån. Tillslut förslog veterinären att försöka med drag eller annan träning än vad han var van vid för att se om det kunde hjälpa till att träna andra muskler. Det hjälpte inte utan han blev även halt fram, ocd:n var tillbaka. CT gjordes på och där syntes det en inflammation i ett senfäste upp mot höften där det var stor risk för kronisk inflammation då det börjat bildats kristaller där. Så nu väntar han på artroskopi, den 7 jan ska han in så det är bara att hoppas på det bästa nu!

Fred:
Fred har haft riktig otur 2019. Det började på påskdagen då han fastnade i en ögla som stack ut från fårnätet när han sprang i full fart för att stoppa får. Av årets alla händelser var det nog det mest traumatiska för mig, kan fortfarande höra hans skrik och hur det lät av nätet och stolparna. Jag trodde verkligen han slet av sig benet men som tur var var det "bara" muskeln, han blev väldigt svullen har hade vila ganska länge då det tog tid för svullnaden att lägga sig. När han äntligen började vara frisk från detta så hade han helt plötsligt jätteont igen. Kunde inte hitta vart det kom i från, åkte in akut till veterinären som inte heller kunde hitta något fel på honom och nästan dumförklarade mig för att jag kom in med en frisk hund. Alla prover så väldigt bra ut. Men jag var envis så till slut fick han smärtstillande och då märkte jag ju skillnad på en gång. Skulle tillbaka efter ett par veckor men när jag slutade med metacamet så verkade han inte ha ont längre så jag åkte inte tillbaka. Det här var i början av sommaren. Jag tyckte dock när jag tränade sen på sommaren att han inte var sig lik och han inte orkade så mkt så jag tog det ganska lugnt med honom. Tack och lov för det för i september upptäckte jag att han brutit svansen som nu var läkt. När han var valp trampade jag honom på svansen och han har efter det inte gillat när man håller på med svansen så jag borstar inte mkt där och när jag hanterar svansen så är jag väldigt försiktig. I augusti började han kännas bättre så planen var att starta honom på tävling i slutet av aug men då han lyckades få sår på hornhinnan så det var bara att glömma tävlingarna pga karens. Peppar peppar har han dock varit bra sedan dess.

Nalle:
Gammelhunden på 12 år är den som det varit minst problem med, vid seniorkollen i somras hade han njur- och levervärden som en unghund, däremot hade han börjat få blåsljud på hjärtat som han sedan i höstas fått medicin mot. Han mådde dåligt i oktober så jag trodde att nu är det dags för avlivning så ringde till min hemmaveterinär som då hade ledigt en vecka. Han var inte så dålig att jag kände att jag måste åka in akut så beslöt avvakta tills hon kom tillbaka. Men jag behövde aldrig ringa då han helt plötsligt började vara sig lik igen, däremot hörde han sämre. Men han fick följa med lite senare för en liten koll ändå då Roy skulle in för vaccinering. För tillfället är han pigg och busig, jag köpte ett nytt ylletäcke som verkar vara väldigt bra för hans artros. Som han beter sig nu kan han nog leva ett tag till men man vet ju aldrig med gamla hundar.
81484888_2895787603804792_7710137367780130816_o.jpg

Petra till vänster på stubben? Vad hon växt till sig! och tassarna ser inte förstora ut längre :)
Stämmer bra det. 25,5 cm hög och väger 7,3 kg nu :D Kraftig tös

Fast hon har fortfarande stora tassar. Det syns väl när hon sitter ner :p Här lite trött då så örat åkt ner (händer bara någon trött gång per dag). Hon är även lite mer "heeler-lik" än mina andra heeler med lite utåtvridna tassar. inte så vackert tycker jag (blir lite bättre när dom vuxit upp och fått mer bröstkorg), men inget som påverkar funktionen - hon är som en jäkla stenget i balans.
IMG_1803.jpeg

Vi inleder det nya året betydligt bättre än det förra :banana:
Idag var vi in för fysio-date på sjukhuset, första sen augusti och med ny personal. Jag har varit lite nojig, har haft på känn att det varit något och känt mig osäker på om han skulle hålla för ridhus-agility. Omdömet blev liite öm i ryggen, rekommenderade stretch och simning utöver nuvarande programmet. Överlag beröm för en välmusklad herre som var mjukare och finare än de flesta i frampartiet och hon såg inte hinder alls för fortsätt träning. Så jag och Skrällot får fortsätta "leka" agility på lättsam nivå. Något tävlingsekipage blir vi inte, men ivern i hunden när han ser att vi är på klubben/ridhuset är så jädra fin att se! :love:

Stämmer bra det. 25,5 cm hög och väger 7,3 kg nu :D Kraftig tös

Fast hon har fortfarande stora tassar. Det syns väl när hon sitter ner :p Här lite trött då så örat åkt ner (händer bara någon trött gång per dag). Hon är även lite mer "heeler-lik" än mina andra heeler med lite utåtvridna tassar. inte så vackert tycker jag (blir lite bättre när dom vuxit upp och fått mer bröstkorg), men inget som påverkar funktionen - hon är som en jäkla stenget i balans.
Visa bifogad fil 43326
Jag har alltid gillat Petra, enda sedan du la upp bilder när hon var lite. Tycker hon ser supercharmig ut.

Trött idag, sovit dåligt och för lite. Nike fick springa lite efter boll idag och Nano och Nessie tog jag en lugnare cykeltur med ute i halvstorm. Stannade halvvägs på turen och passade på att träna dem lite på en grusplan där det fanns en lyktstolpe. Absolut sämsta med att jobba nstt är att man missar allt dagsljus just nu och vaknar upp och det mörkt ute 🙄.
Imorgon blir det agilityträning och på söndag träningstävling i freestyle/htm.

Nessie och Qila:
IMG_20191230_154415.webp

Jag har på mina snart 23 år som uppfödare bara haft 2 kullar samtidigt vid 3 tidigare tillfällen och det är av en anledning, men nån gång ibland faller det sig så ändå :)
Nu är du bara kinkig :D har man en kan man lika gärna ha 2-3 ochså och helst inte med flera veckors mellanrum utan gärna bara dagar -max 1v.

Edit: sen vill man inte se valpar på bild efter det,än mindre föda upp några fler :yuck: :D

Jag ÄLSKAR verkligen att göra godisrutor. Det är så sjukt häftigt att se (höra ) när dom kopplar på näsorna och förstår sambandet mellan fotspårsdoft och näring.
Har precis varit ute och kört tre stycken fyramånadersvalpar. Två av dem har bott hos mig i perioder men den tredje har jag inte jobbat med något tidigare. Superkul att se hur olika kullsyskonen jobbar, alla mycket duktiga och bör kunna bli lika duktiga spårhundar som sina föräldrar men ändå med helt olika förhållningssätt till uppgiften.

Valkyria fick ett litet spår blandat fält och "skog". Massa snirklar runt träd och över stock och sten. Hon har bara gått något enstaka spår i skog innan och man riktigt känner i linan hur hon älskar den nya utmaningen.
Hur man än gör så är ju inte IGP spår så jäkla spännande :angel: .

Tingeling fick också ett litet godisspår så nu är alla hundar nöjda för stunden.

Visa bifogad fil 43121
Är det dig jag kontaktar sedan när jag ska börja med spår? ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 918
Senast: Tuggben
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 127
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur