Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hemma från veterinären nu då och så klart hittar dom smärta i armbågarna.. Vänster värst. Och som med Fixa så började dom direkt snacka om benhinneinflammation och jag hoppas av hela mitt hjärta det är de!!
Ville egentligen få gjort en CT direkt då inget syntes på vanlig röntgen på Fixa men nej man måste tydligen göra en vanlig först.
Och som jag antog så syntes inget på den vanliga röntgen. Dom tog 6 bilder och på båda armbågarna och bogar.
Så hem och ge Rimadyl i 10 dagar sen återbesök. Samma som med Fixa..
Nej alltså ni ska bara veta hur trött och slut jag är. Jag vill verkligen inte gå igenom denna karusellen igen..
Beklagar verkligen att du måste gå igenom det där igen!Hemma från veterinären nu då och så klart hittar dom smärta i armbågarna.. Vänster värst. Och som med Fixa så började dom direkt snacka om benhinneinflammation och jag hoppas av hela mitt hjärta det är de!!
Ville egentligen få gjort en CT direkt då inget syntes på vanlig röntgen på Fixa men nej man måste tydligen göra en vanlig först.
Och som jag antog så syntes inget på den vanliga röntgen. Dom tog 6 bilder och på båda armbågarna och bogar.
Så hem och ge Rimadyl i 10 dagar sen återbesök. Samma som med Fixa..
Nej alltså ni ska bara veta hur trött och slut jag är. Jag vill verkligen inte gå igenom denna karusellen igen..
Beklagar!
Hur ser det ut hos MASen, har rasklubben någon uppföljning/hälsoarbete gällande sånt här? Tänker eftersom det inte är kvar på vare sig HD/ED-röntgen eller annat, finns någon diskussion om ex OCD eller andra problem?
Beklagar verkligen att du måste gå igenom det där igen!
Angående röntgen och CT är det oftast pga försäkringsbolagen som röntgen görs först om redan vet att CT kan behövas.
De kan krångla något otroligt om veterinär väljer att göra CT direkt och vägra ersättning
Har annars också samma tankar som @Miao Har rasklubben inga krav på röntgen?
Men vad tråkigt, jag har precis blivit med vinthund och har tänkt att det ska bli roligt sen att syssla lite med LC. Lagom sport att tävla i också där jag inte behöver prestera så mycketKan åtminstone konstatera att jag är glad åt att inte ha någon hund som ska ta lure coursing-licens nu... Reglerna för hur det ska gå till har ändrats, och det har nu blivit mycket krångligare samt kräver att man åker på betydligt fler träningar för att få till det. Jag och många andra är dessutom övertygade om att det inte på något sätt blir bättre, inte bättre kvalitet på hundarna som tävlar eller någonting utan bara... krångligare.
Samtidigt anordnas det extremt få träningar och de träningar som väl blir av blir fulla på bara någon timme. Det, i kombination med att hunden måste vara 18 månader för att få börja ta licens och att den bara får tävla t.o.m. det år den fyller 8... Och nej, det anordnas inte sådär jättemånga tävlingar heller och löptikar får inte vara med.
Jag hoppas verkligen att de någon gång ändrar så att det blir lättare att hålla på med LC, inte svårare...
Nu måste du ju berätta mer Vad för vinthund är det du skaffat dig? Jag har för mig att jag sett ditt användarnamn här på buke, men jag kan inte minnas vad du skrivit omMen vad tråkigt, jag har precis blivit med vinthund och har tänkt att det ska bli roligt sen att syssla lite med LC. Lagom sport att tävla i också där jag inte behöver prestera så mycket
Jag har försökt kolla på hur man ens börjar och bara det känns lite småknepigt för mig som nybörjare. Ska det vara krångligt att ta licens så känns det tveksamt om vi kommer komma ut och tävla. Det vore väl inte hela världen för just mig och min hund, men det hade varit roligt om LC blev en mer tillgänglig sport!
Det är en liten italienare jag har skaffat! Nej jag skriver så sparsamt här så jag räknar inte med att någon minns det Jag och sambon var faktiskt förbi salukimontern på hundmässan i vintras och hälsade lite snabbt också, men där förstår jag verkligen att vi försvann i mängdenNu måste du ju berätta mer Vad för vinthund är det du skaffat dig? Jag har för mig att jag sett ditt användarnamn här på buke, men jag kan inte minnas vad du skrivit om
Att börja med LC är olika knepigt beroende på var i landet man bor. Din hund behöver vara tillräckligt gammal för att få vara med, samt ha en godkänd munkorg. Därefter får den vara med på träning. Jag har för mig att de nu har olika åldersgränser för raksträcka och hel LC-bana. Det är just hur träningarna arrangeras som gör att det är olika svårt på olika ställen. I vissa delar av landet är det få träningar, men få som vill vara med. I andra delar är det ganska bra balans mellan hur många som vill vara med och hur många som kan vara med och på andra ställen är det skitsvårt att få vara med. Det bästa är att vara med på facebook och följa sin LC-avdelnings facebooksida. Allt läggs upp på andra sidor också, men de lägger ut länkar på facebook och iaf jag tycker det går snabbast att hitta allt där då.
Om man väl kommer med på träning så ska hunden först springa ensam tills man är säker på att den verkligen jagar trasan, då kan man sätta ihop den med annan van hund. Det som ändrats nu är att sådant också ska dokumenteras och man ska fylla i papper kring det osv. Min nu äldsta tex, hon sprang ett träningslopp ensam, sedan tog vi tre licenslopp på raken. Så får man inte göra längre. Det kommer resultera i att det tar längre tid även för bra hundar att komma ut på tävlingarna, bli ännu högre tryck på träningarna och bli ännu svårare att komma med (och såklart ännu mer pappersjobb för funktionärerna).
Åhå Om du vill så kan du lägga till mig på facebook, så kan vi skriva lite där och så kan jag hjälpa dig att komma igång med lite springande för din lilla när det blir dags för sådantDet är en liten italienare jag har skaffat! Nej jag skriver så sparsamt här så jag räknar inte med att någon minns det Jag och sambon var faktiskt förbi salukimontern på hundmässan i vintras och hälsade lite snabbt också, men där förstår jag verkligen att vi försvann i mängden
Jag bor i Stockholm, om jag minns rätt fanns det något i Åkersberga? Ska kolla in Facebook! Nu är min kille bara bebis ännu så jag har ju tid att läsa på i alla fall. Men eftersom hundarna springer i par så antar jag att det matchas efter storlek, är det vanligt med småttingar på träningarna?
Vad trist det låter när det blir så mycket extrajobb, känns ju som en klar försämring.
Jag är OTÅLIG!!!
Vi var in och hd/ed röntgade de tre valparna vi har sparat ("vi" är alltså uppfödaren men jag anser mig vara en del av kenneln ) i onsdags. Alla såg superfina ut så vi bestämde att skicka in till SKK och jag vill ha resultaten nuuuuuuu. Jag vet ju att SKK ligger lite efter och att förröntgen knappast prioriteras men ändå.
Den valp som bor hos mig ska sparas oavsett men en av de kvarvarande hanarna ska säljas och ett fint rtg resultat hade gjort det lättare att hitta rätt köpare.
Du kan ju välja att åka in och röntga din hund precis när du vill utan att det skickas till SKK.Alltså nu kanske jag misstolkar det du skriver, men du menar väl inte att resultaten inte skulle skickas in om det inte såg bra ut? Att röntgen (oavsett om det är förröntgen eller inte) endast skickas in om det ser bra ut?