soom

Trådstartare
Min hund, 13 år, har misstämkt demens. Ett av symptomen är att hon är vaken och orolig på nätterna. Började för 1-2 månader sen, ungefär en gång i veckan. Nu har det eskalerat igen och även börjat hända andra tider på dygnet, just nu är vi inne på det senaste dygnet tredje orosperiod.
Vi har veteinärkontakt och hon ska få selegilin, b-vitamintillskott samt adaptilhalsband.

Är det nån som har erfarenhet av liknande? Kan det bli bättre? Eller kan man bara bromsa förloppet? Så som det är just nu kan vi inte ha det. (Ja jag ska prata med veteirnären, men hon är inte tillgänglig just nu pga mitt i natten och jag börjar bli desperat)

Vi har haft en hund som togs bort för ett år sedan 17 år gammal. Hon var dement sista två åren. Det var inte demensen som var avgörandet för att hon fick somna utan kroppen som inte ville längre. Hon vandrade på nätterna, blev pipig på dagarna och kunde de bli allmänt förvirrad stundtals oavsett tidpunkt. Vi satte henne på stående smärtlindring för att försäkra oss om att det inte fanns smärta med i bilden. Oroligheten med vandrandet och gnäll fortsatte men så fort hon såg oss så var allt frid och fröjd. Större behov av sällskap helt enkelt. Hör med din veterinär om det finns något för demens. Jag vet faktiskt inte. För oss blev de aldrig aktuellt eftersom hennes oro försvann genom att någon alltid fanns i närheten :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 121
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 350
Övr. Barn Dottern på 8 år har börjat gå i sömnen varje kväll och det börjar faktiskt kännas lite jobbigt. Lite bakgrund; Tidigare vid 4-5-års...
Svar
11
· Visningar
1 450
Senast: trazel
·
Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
90 316
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?