Demens eller utmattning/stress/depression

Oj, det har jag aldrig varit med om att en person med demens klarat själv. Imponerande! Eller egentligen ställer jag mig än mer frågande till diagnosen...
Han fick diagnosen begynnande demens för en vecka sedan men han har inga tecken på det enligt mig utan det har med stress att göra. Han tror egentligen inte själv på diagnosen men det ska utvärderas efter en månad. Bara allt krångel med FK och arbetsförmedling avtar så tror jag att han kommer att må så mycket bättre, han har levt under stor stress och haft oro för vad FK/arbetsförmedling ska hitta på, om han kommer att få några pengar osv. Detta har pågått i flera år så det är inte konstigt om minnet kanske inte alltid fungerar, att han inte kommer sig för att göra vissa saker eller har svårt att organisera sig.
Jag har samma problem i perioder och jag har stressymtom som diagnos och medicinerar för det. Så jag blir mer och mer fundersam hur de kan sätta den diagnosen så lättvindigt.

Jag hoppas att ni hittar en väg så att din morbror får den hjälp och det stöd han behöver i alla fall. Det ska ju ändå anpassas efter honom och är inte beroende på en diagnos eller inte, men rätt diagnos gör det ju mer troligt att han får rätt stöd.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
841
Senast: ginnies
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 024
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 066
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar