Delvis rakad minishettis, hur lösa på lösdrift?

Jannice

Trådstartare
Jag fick åka in till Strömsholm med min lilla mini förra lördagen p.g.a kolik, då blev han rakad på bogen, halsen och under magen (för att kuna ultraljudas och ges dropp), nu till problemet:

Just nu står han på box hos min syster, men jag skulle ju gärna ta hem honom så fort han kan får äta ordentligt igen (vilket blir denna vecka) men hur ska jag lösa att han är rakad? Han har världens tjockaste päls över hela kroppen utom där han just nu behöver den mest (under magen) Jag har vintertäcke och fleecetäcke jag kan sätta på honom men inget av det täcker ju magen och tar jag på honom det så kommer han ju bli tokvarm utom på magen, där täcket ändå inte täcker...

Hur lång tid tar det innan pälsen växer ut på dem igen? Jag har aldrig rakat eller haft en rakad häst förut och han är ju rakad så pälsen i stort sett är helt borta...

Sv: Delvis rakad minishettis, hur lösa på lösdrift?

Det vill jag ju helst, men som det är nu är jag livrädd för att kylan på magen ska göra att magen ballar ur igen...

Jag fick åka in till Strömsholm med min lilla mini förra lördagen p.g.a kolik, då blev han rakad på bogen, halsen och under magen (för att kuna ultraljudas och ges dropp), nu till problemet:

Just nu står han på box hos min syster, men jag skulle ju gärna ta hem honom så fort han kan får äta ordentligt igen (vilket blir denna vecka) men hur ska jag lösa att han är rakad? Han har världens tjockaste päls över hela kroppen utom där han just nu behöver den mest (under magen) Jag har vintertäcke och fleecetäcke jag kan sätta på honom men inget av det täcker ju magen och tar jag på honom det så kommer han ju bli tokvarm utom på magen, där täcket ändå inte täcker...

Hur lång tid tar det innan pälsen växer ut på dem igen? Jag har aldrig rakat eller haft en rakad häst förut och han är ju rakad så pälsen i stort sett är helt borta...

Låt han gå utan täcke, och ser du att han fryser så släng på ett täcke=)
Men min häst var rakad hela halsen bog och mage och klarade sig utan täcke hela vintern och gick på lösdrift

Hade din också haft magproblem? Hade han inte haft koliken och blivit rakad av annan anledning hade jag nog inte ens funderat på det, men just att koliken blev så allvarlig att han vart kvar på Strömsholm gör ju att hönsmamman i mig vaknar till liv :)

Är det en liten en kan du ju alltid prova den här varianten...

BN2A7228.jpg

:D

Förstår dock att du är orolig - en känslig mage blir ju inte direkt glad av kyla...

Hur mini mini är hästen?

på exempelvis h**ks så finns det hyffsat billiga hundtäcken i stora storlekar, de har maglapp som går mellan frambenen.
Min Am miniatyr var precis i grövsta laget för hundtäcke i största storleken, men då är min en större miniatyr.

Värt att prova :)

Mina isisar har en lapp päls på rygg/rumpa och de går nakna just nu, lösdrift. De fryser inte :)

Haha, ja det hade ju vart perfekt :D

Nej precis, vore ju katastrof om han fick kolik igen stackaren...

Han är 86 cm hög och kort i typen, inte jättemini men inte stor heller. :)

Finns täcke med magplatta det kanske kan vara nått eller sy en enklare modell och trä igenom bukgjordarna?

Nu är det ju inte så kallt ute heller tack och lov=)
Men är du allt för orolig så skulle jag nog ställa upp hästen under natten då de kan bli som kallast.
Då har du också mer koll på hur mkt vatten hästen dricker(hink)

Finns ett hundtäcke på hööks med magdel som jag har till mina får. De är lika stora som stallets minishettis men har ändå inte största storleken så det borde ju passa?

Min shettis är klippt på undersida halsen och mage, och går utan täcke, på lösdrift.

*Delvis kl*

Tack för alla svar och tips :)

+Nelia

Jag har funderat på att stänga dörrarna till lösdriften på natten så båda får vara därinne, är mest orolig för att de ska börja bråka då... Nackdelen med att inte ha några boxar hemma :S

Magplatta har jag faktiskt funderat på, det där med hundtäcket var ju smart! Ska kolla på det, för annars är det svårt att hitta shettistäcken med magplatta! :)

Lydia: Hade han inte haft kolik precis så hade jag inte funderat så mycket på det men jag vill inte att han ska bli sjuk igen.

Fast med de temperaturer som är nu så riskerar hästen att bli väldigt varm om han ska ha täcke.

Ja, det är därför jag har så svårt att veta hur jag ska göra. Kommer bli knäpp innan jag kommit på nån bra lösning :crazy:

Jag tror att du ska låta henne gå utan. Annars lär hon väl få fukteksem av värmen istället. Bättre kanske att se till att hon får nog med grovfoder, att det alltid finns vatten och så kanske du kan komplettera med betfor och/eller linfrökaka för magens skull?

Jag ser två alternativ. Antingen låter du honom gå naken och ser till att han har torrt, rent och tjockt med spån eller halm där han sover, eller så klipper du honom och lägger på täcke med magplatta.

Jag röstar för alternativ ett.

Delvis kl

Han går på fri tillgång på hö och i lösdriften är det alltid torrt och mjukt med spån. Försöker få i honom loppfrön och paraffinolja, men han vägrar äta något av det (ens med betfor) så det blir nog att spruta honom med paraffinolja så han iaf får i sig det. Betfor får han morgon och kväll :)

Det känns bra att se att det inte verkar som att jag har tänkt helt tokigt än så länge iaf (han står uppstallad just nu, men det är ett jättejobb att lösa att ha de uppstallade på två olika platser så jag behöver ta hem dem snart)

Tack för att ni engagerar er och kommer med tips, tankar och råd :)

Jag tror faktiskt inte du behöver oroa dig... Låter som du har koll på läget. En häst på lösdrift rör dessutom mer på sig än en boxhäst vilket är bra för tramrörelserna.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 604
Senast: Sol
·
Hästvård Har hamnat i en lite knivig situation :( Vår islandshäst har (förstås) en rejält tjock och isolerande vinterpäls för tillfället, utom...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: drysno
·
Övr. Hund Ja, jag vet att det här är som att svära i kyrkan ***hukar mig*** men nu behöver jag lite input här! Jag känner en familj som behöver...
2
Svar
33
· Visningar
5 914
Senast: elmelts
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 851
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka