- Svar: 35
- Visningar: 3 680
Nu är obduktionen av Chromatic BF, som dog i stallet under årets världscupfinal, klar. Men hästens ägare och USA:s ridsportförbund har delade meningar om vad som triggade dödsorsaken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet du om den är olaglig internationellt?
Jag pratar om vad den här hästen fick och den fick injektioner, 4 stycken dessutom efter tävlingen. Jag vet inte vad du pratar om. Och nej, jag missförstår inte dig med flit.Du missförstår lite nu, säkert med vilje. Selevit är inte ”vanliga” elektrolyter utan en injektion med selen och B vitamin. Alla vet att man inte ska ge för mkt selen. Elektrolyter som används här blandas i vatten med mash, alltså inga injektioner. Vad du tror på och inte spelar ingen roll för mig, du får tro precis vad du vill men det låter bara så kul att bara för du aldrig någonsin sett det så har det inte hänt.
Okej, om inte ägaren, men ryttaren och de som tar hand om hästen i vardagen åtminstone?JAg säger inte att det verkade vara en trevlig cocktail alls men ägaren är nog inte inblandad i hästens vardag öht så risken att det skulle kunna innebära något vid nån annan behandling är nog minimal.
Jag tippar att ryttaren/hästskötaren var medvetna och eller informerade.Okej, om inte ägaren, men ryttaren och de som tar hand om hästen i vardagen åtminstone?
Läste artikeln noggrannare nu och såg nu att det stod bara om ägaren.Jag tippar att ryttaren/hästskötaren var medvetna och eller informerade.
Läste artikeln noggrannare nu och såg nu att det stod bara om ägaren.
Känns lite märkligt bara att ryttare och hästskötare känner till en medicincocktail som hästen får efter en stor tävling men inte ägaren
Det är knappast en överdos av homeopatmedel (vatten) som den reagerat på. Att en veterinär behandlar med homeopatmedelLegend vet jag inte vad det är, Adequan är mot artros. Traumeel verkar vara homeopatpreparat rekomenderad dos 5 ml, den fick 20! Lägg sen på Arnica och Selevit så undrar iaf jag var den veterinären fick sin legitimation.
Selevit är nog huvudmisstänkt med tanke på poloponniernaDet är knappast en överdos av homeopatmedel (vatten) som den reagerat på. Att en veterinär behandlar med homeopatmedel
Edit: såg att det inte var homeopatiskt
https://www.nytimes.com/2009/04/29/sports/othersports/29horses.html Samma incident möjligen enklare språkJaha ja, 2011 dog ett helt gäng poloponnier av akut selen förgiftning pga injektion...
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21908304/
"Just prior to an international polo event, 21 horses from one team exhibited clinical signs of central nervous system disturbance, hyperexcitability, sweating, ataxia, tachycardia, dyspnea, pyrexia, and rapid death...
The suspected cause of this peracute onset of illness and death included intentional contamination of feed or iatrogenic administration of performance-enhancing drugs resulting in a severe adverse reaction. Six horses were submitted to the Bronson Animal Disease Diagnostic Laboratory for necropsy and toxicological examination. The clinical signs and sudden death, the similarity to earlier work by the lead author of selenium toxicosis in calves, as well as published reports, prompted investigators to focus on selenium testing. Sixty-four hours following receipt, the laboratory detected toxic selenium concentrations in the tissues of these animals. Following further investigation of the case by regulatory officials, it was determined that all affected horses had received an intravenous injection of a compounded "vitamin/mineral" supplement just prior to the onset of signs. The compounded supplement contained toxic levels of selenium"
Okej, du tycker det var helt korrekt att injektera allting dom gjorde på dom hästen, jag tycker det är konstigt oavsett. Och uppenbarligen så är jag inte den enda som tycker det är konstigt. Du verkar veta allt som hänt..Jag tycker inte det bör finnas någon anledning att ge hästen det dom gav iallafall. Om nu allt det hästen fick var så naturligt och framförallt så otroligt vanligt att ge alla hästar efter tävling så borde det inte finnas några funderingar kring det heller.Du missförstår lite nu, säkert med vilje. Selevit är inte ”vanliga” elektrolyter utan en injektion med selen och B vitamin. Alla vet att man inte ska ge för mkt selen. Elektrolyter som används här blandas i vatten med mash, alltså inga injektioner. Vad du tror på och inte spelar ingen roll för mig, du får tro precis vad du vill men det låter bara så kul att bara för du aldrig någonsin sett det så har det inte hänt.
Men nu fultolkar du @Freazer lite - det enda hon skrivit är att det är normalt att ge elektrolyter, inte att hon tycker det är ok att ge en häst vad denna häst fick.Okej, du tycker det var helt korrekt att injektera allting dom gjorde på dom hästen, jag tycker det är konstigt oavsett. Och uppenbarligen så är jag inte den enda som tycker det är konstigt. Du verkar veta allt som hänt..Jag tycker inte det bör finnas någon anledning att ge hästen det dom gav iallafall. Om nu allt det hästen fick var så naturligt och framförallt så otroligt vanligt att ge alla hästar efter tävling så borde det inte finnas några funderingar kring det heller.
Jag skrev att jag inte tycker det borde behövas en massa vad dom nu gav denna hästen och den hävdade att allt det är fullt normalt och hästen var visst fullt frisk och i form för att tävla. Jag håller inte med helt enkelt.Men nu fultolkar du @Freazer lite - det enda hon skrivit är att det är normalt att ge elektrolyter, inte att hon tycker det är ok att ge en häst vad denna häst fick.
Du får nog läsa om och läsa rätt:Jag skrev att jag inte tycker det borde behövas en massa vad dom nu gav denna hästen och den hävdade att allt det är fullt normalt och hästen var visst fullt frisk och i form för att tävla. Jag håller inte med helt enkelt.
Freazer skriver bara att det är ok/normalt att ge elektrolyter, inte att det andra var ok.Såklart den var i form att tävla. De flesta jag känner ger elektrolyter det varmare halvåret efter tävling, även jag i förebyggande syfte. Jag ger mig själv elektrolyter också vid varmt väder.
Denna hästen fick Selevit. När man tävlar för USA så måste de skriva under ett papper som ger ridsportsförbundet rätt att medicinera och behandla hästarna under tävlingar. Ägaren visste inte ens om att de gav hästen denna sprutan.
Men jag skrev inte ens om elektrolyter i mitt inlägg som den svarade på övht. Jag har aldrig skrivit att elektrolyter alltid är fel att ge. Jag förstår inte ens varför den svarade på mitt inlägg för på det sättet övht. Och dessutom passar på att vara förminskande och otrevlig, så nej, jag håller inte med den ett dugg helt enkelt, inte heller om att den hästen var helt frisk och sund och klarade visst av tävlingen på ett bra sätt.Du får nog läsa om och läsa rätt:
Freazer skriver bara att det är ok/normalt att ge elektrolyter, inte att det andra var ok.