Delad föräldraledighet.

Sv: Delad föräldraledighet.

Det där med att räkna föräldradagar, betalda och obetalda och SGI och allt vad det nu var... oj oj.. det lär jag mig väl så småningom. Eller så får sambon tänka på det så tänker jag på det praktiska :D

Men det verkar ju ganska så smart att "väva ihop" föräldraledigheten... först vill jag ju säkert vara hemma utan att behöva tänka på jobbet några månader, men att sedan ta kanske 3 dagar/vecka och sambon 2 är ju inte så dumt.. Naturligtvis får han ju också ta en längre föräldraledighet där han slipper tänka på jobb och annat också. Men delade veckor lät inte dumt alls...

Nu kan jag ju inte ta med barn och amma på jobbet osv och det var ju mest ammning som jag funderar över, men som ni säger, har barnet börjat äta lite annat också så behöver jag ju inte pumpa ur så infernaliskt mycket just på jobbet. Men en eller ett par gånger kanske för att hålla igång produktionen i alla fall kanske..?
Jag jobbar ju 12-timmars pass när jag jobbar, så jag är ju inte hemma mycket de dagarna:( Å det är inte så att jag kan "smita förbi på lunchen" och amma :p

Men... allt löser sig väl så småningom...
Det är roligt att min sambo verkligen från början gjort klart att han vill ha sin del av föräldraledigheten.
Fast om jag får vara lite självisk skulle jag gärna ha en liiiite större del själv....
Jag tror det har att göra med att min mamma var ensamstående, både med mig och med min syster, så det har lixom varit så att "mamma är hemma" och så blir det när jag får barn. Men, för barnets del och pappans så är det ju positivt och jag tror det ger sig vad det lider :p
 
Sv: Delad föräldraledighet.

Det är verkligen skitkrånligt de där med försäkringskassan.

Det man i normala fall tjänar på 5 dagar slår dom ut på 7 dagar. så vill man ha ut 80% av sin lön får man ta ut 7 dagar i veckan.

Jag hade inget jobb och fick klara mig på 108 kr om dagen. så jag tog ut fullt. För drygt 1 månad sen började jag jobba deltid. Jobbar 16 timmar i veckan. Sambon är pappaledig måndag, tisdag varje vecka. men för att vi ska klara oss få han ta ut ersättning för helgerna åxå. Det jag tjänar på mitt jobb är ungefär vad jag fick ut mammapenning...
Jag vet inte om jag har något jobb när sommaren börjar så de e bara hålla tummarna på att vi klarar oss om jag får vara hemma...
 
Sv: Delad föräldraledighet.

Vi delade, tog sex månader var. Jag pumpade en del. Men, vissa klarar ju knappt att amma några veckor o många slutar efter 4 - 6 månader.

För oss har det varit jättebra. Speciellt för ekonomin, för även fast han tjänade mer än mig o tyckte det var heeelt ologiskt att han skulle vara hemma så lyckades jag öka min lön o gå om honom medan han var föräldraledig. Dessutom ville hans chef ha tillbaka honom åtminstone på deltid när han var ledig så han fick också löneförhöjning så att vi skulle kunna ha barnflicka två dagar i veckan. Den löneförhöjningen fick han givetvis behålla även när dottern började på dagis.:)

Vi har alltså tack vare detta haft mycket bättre löneutveckling än tex min mans storebror o fru, som inte delat av ekonomiska skäl.:angel:

Och ja, det är bra att ni tänker tidigt på hur ni vill ha det, för annars är chansen/risken stor att kvinnan bara fortsätter vara hemma av bekvämlighet, all typ av förändring är ju trots allt lite besvärlig.
 
Sv: Delad föräldraledighet.

Det råder ju inga som helst tvivel om att min sambo inte skulle vilja vara föräldraledig...

Så som jag läser det så vill han inte vara hemma men jag antar att du menar tvärtom :)

Det är bra att ni funderar på hur ni ska göra så här tidigt!
I första hand kan man nog säga att hur man gör beror på ekonomin. I andra hand beror det på fk regler.
Rannsaka er ekonomi. Hur fungerar det nu? Vilka förändringar kan ni göra? Spara om ni kan!!
 
Sv: Delad föräldraledighet.

Måste ringa FK, jag har ju 4 dagars arbetsvecka nu efter nyår men fortarande samma timmar, känns ju bra dumt om jag måste ta ut ersättning då för en dag som är som en extra helg för mig.

En hel dag fp är 8 timmar. Så man kan väl inte ha fyradagarsvecka när man är föräldraledig:) ?
Men det spelar ju ingen roll förräns gossen fyller ett år.

Men om du börjar jobba heltid så jobbar du ju heltid. Men om du tänker dig att du ska börja jobba mindre så ska man ju täcka den minskade arbetstiden med fp. Då måste de ju se annorlunda på dina långa arbetsdagar. Om du jobbar halvtid jobbar du ju två dagar. Och så tar du ju två och en halv fp dag. Men det blir ju bara 4,5 dag. Hmmm... Jag kanske tänker fel. Du måste nästan lova berätta för mig vad de svarar på den frågan.

Fk har sagt till mig att om jag går in o jobbar en dag mer än åtta timmar så kan jag inte föra över det till en annan dag.
 
Sv: Delad föräldraledighet.

Fast om jag får vara lite självisk skulle jag gärna ha en liiiite större del själv....

För mig hade det inte fungerat att gå tillbaka och jobba efter 6 månader. Min kropp behövde längre tid att återhämta sig och min själ och hjärta behövde vara nära barnen hela tiden. Skulle jag ha haft en man som krävde att få vara hemma heltid då barnen blivit 6 månader och att jag skulle gå tillbaka till heltid så hade jag gått sönder inuti.
Efter 9 månader (barnen slutade amma vid 8,5 mån) kände jag att jag faktiskt skulle kunna börja jobba igen MED prestationsförmåga och vid 1,5 år så var jag helt redo att gå tillbaka till jobbet.
Det känns faktiskt rätt logiskt att det tar 9 månader att förbereda kroppen genom graviditeten och 9 månader innan den är "tillbaka" igen (med individuella variationer förstås).

Nu tar vi ändå varsin föräldraledighet genom att sambon bara jobbar 4 dagar per vecka och så kommer vi att kunna ha det lång tid framöver. Men jag vill ändå slå ett slag för att det faktiskt inte behöver vara exakt lika och det kan ändå vara bra. Våra barn har haft långa sovmorgnar och sen läggning vilket har gjort att vakentiden med barnen under föräldraledigheten inte skiljt sig mer än ca 1,5 h mellan den som är hemma och den som har jobbat.
Allt är individuellt helt enkelt!
 
Sv: Delad föräldraledighet.

Det kanske framstår som lite oklart i tråden ang detta med dagar. Frågan är alltså hur många dagar med föräldrapenning du behöver ta ut per vecka, inte hur många dagar föräldraledigt du vill ha. Under första året behöver du inte ta ut någon föräldrapenning alls eller kanske 10 dagar per månad om du vill, även om du fortfarande är föräldraledig från ditt jobb 100%. Efter första året måste du ta ut föräldrapenning minst 5 dagar per vecka för att behålla din SGI som föräldrapenningen och sjukpenning för den delen beräknas på. Detta för att man inte ska kunna dra ut på föräldraledigheten alltför länge. Föräldrapenningen är alltså 80% av din lön, men lönen får max vara 33 000 i månaden (det är taket, man kan aldrig få ut mer än 80% av 33 000). Däremot har ger vissa arbetsgivare tillägg, tex jag som är statligt anställd får ett bidrag som täcker upp för 90 % av min verkliga lön (som i mitt fall överstiger taket). Det är alltså värt att kolla upp vad man kan leva på och om man har några förmåner hos sin arbetsgivare när man räknar ut hur många dagar man har råd att vara hemma. Behöver man ta ut förädrapenning 7 dagar i veckan så räcker tiden bara ungefär ett år, sedan kan man ta av garantidagarna men då får man oavsett lön bara ut max 180 kr per dag (= 5400 kr på en månad före skatt).

Vi delade så att jag var hemma 9 månader och pappan 7 månader, detta funkade bäst med våra jobb. Dock tog jag ut väldigt få dagar föräldrapenning där i början så min sambo har tagit ut en större andel föräldrapenning än vad jag har gjort. Det var inget problem med amningen, dottern åt bra och jag ammade morgon och kväll till hon var ett år.
 
Sv: Delad föräldraledighet.

För mig hade det inte fungerat att gå tillbaka och jobba efter 6 månader. Min kropp behövde längre tid att återhämta sig och min själ och hjärta behövde vara nära barnen hela tiden. Skulle jag ha haft en man som krävde att få vara hemma heltid då barnen blivit 6 månader och att jag skulle gå tillbaka till heltid så hade jag gått sönder inuti.
Efter 9 månader (barnen slutade amma vid 8,5 mån) kände jag att jag faktiskt skulle kunna börja jobba igen MED prestationsförmåga och vid 1,5 år så var jag helt redo att gå tillbaka till jobbet.
Det känns faktiskt rätt logiskt att det tar 9 månader att förbereda kroppen genom graviditeten och 9 månader innan den är "tillbaka" igen (med individuella variationer förstås).

Ja det låter ju rätt logiskt att man i vissa fall som kvinna behöver längre tid på sig att ställa om efter graviditet och förlossning och allt vad det är. För min del skulle jag gärna aldrig gå tillbaks till jobbet.. :angel:
Men samtidigt skulle jag ju känna att jag "snor" av hans pappadagar för att jag inte mår bra..? Rent tekniskt borde jag alltså vara sjukskriven då och han pappaledig?
Fast det är klart han inte skulle tvinga mig till jobbet om jag inte är redo för det, bara funderar...!
 
Sv: Delad föräldraledighet.

Nja.. föräldrapenningen har jag inte ens försökt sätta mig in i än.. Men när det stod att de delar upp ersättningen på 7 dagar(av någon anledning) så vill man ha full ersättning så är det 7 föräldraledighetsdagar/vecka så förklarade det ju varför man inte kunde ta bara 5 dagar och "spara" två.
Vi hinner nog räkna mer noggrannt så småningom. Undrar om jag har någon ekonom i släkten...?

Annars är det mest de praktiska frågorna jag undrar över, ammning och sådant om jag fortfarande ammar då pappan är hemma och jag jobbar... speciellt som jag då har 12 timmarspass.. :(
 
Sv: Delad föräldraledighet.

det kan fungera hur bra som helst att "deltidsamma" jag började visserligen jobba när sonen var 13 månader så han var ju lite äldre men jag fortsatte amma tills han var över 2 år... har de bara börjat äta annat eller tar flaska så är det inga problem, om du jobbar så långa pass så kan det för din egen bekvämlighet vara skönt att pumpa ur men det borde du väl hinna med på någon rast?
 
Sv: Delad föräldraledighet.

Men kanske har du så pass nära till jobbet att pappan kan komma dit med bebisen? Min upplevelse var att det är bara när man ammar på heltid som man behöver amma ofta för att hålla produktionen igång. När man deltidsammar, tex morgon och kväll, då är det inte så mycket för att barnet ska äta sig mätt (vid det laget äter det ju annan mat) som att ge ett visst skydd mot sjukdomar och lite närhet. Börjar du jobba när bebisen är runt 8 månader så behöver du alltså inte gå och pumpa ur på jobbet för att hålla produktionen igång.

Tillägg: just det ja, tänkte inte på att vissa har sånt överflöd av mjölk att det kan vara obekvämt att inte få amma ur brösten. Ja i så fall är det ju lite knepigare. Själv hade jag inte något sånt överflöd när jag bara deltidsammade.
 
Senast ändrad:
Sv: Delad föräldraledighet.

Ska nog ringa dem nu på en gång så jag inte glömmer de, och nu när sambon är hemma så gör de inget om jag får sitta länge i telefonkö.

Mina arbetsdagar är 11 timmar.
 
Sv: Delad föräldraledighet.

Så hade jag oxå, tolvtimmars pass alltså. Jag gick på toa o pumpade, eller in i vinförrådet:o. Sen ställde jag flaskorna i kylen under baren. De andra tog ju rökpauser då o då, o det var ingen som hade problem med det på mitt jobb.

Det var faktiskt skönt att inte bara vara hemma, vi arbetade deltid båda två under en längre tid, mao två - tre dagar i veckan var. Det kan vara skönt att få lite anna input än från bebben, o lite annat att prata om än blöjor o rapar.

Många i min bekantskap har blivit smått deppiga av att vara hemma länge. Det kan vara skönt att spara dagar till när barnen blir lite äldre också. De blir ju inte tråkigare att vara med, snarare tvärtom:love:
 
Sv: Delad föräldraledighet.

min själ och hjärta behövde vara nära barnen hela tiden. Skulle jag ha haft en man som krävde att få vara hemma heltid då barnen blivit 6 månader och att jag skulle gå tillbaka till heltid så hade jag gått sönder inuti. !

Men pappor då?

Jag fattar inte hur de inte går sönder av att inte vara med sina barn :confused:
 
Sv: Delad föräldraledighet.

Nu kan jag ju inte ta med barn och amma på jobbet osv och det var ju mest ammning som jag funderar över, men som ni säger, har barnet börjat äta lite annat också så behöver jag ju inte pumpa ur så infernaliskt mycket just på jobbet. Men en eller ett par gånger kanske för att hålla igång produktionen i alla fall kanske..?
Jag jobbar ju 12-timmars pass när jag jobbar, så jag är ju inte hemma mycket de dagarna:( Å det är inte så att jag kan "smita förbi på lunchen" och amma :p

Man har rätt att amma på arbetstid, oavsett arbete. Det är din arbetsgivares skyldighet att se till att du kan göra det.
 
Sv: Delad föräldraledighet.

Det är ju 60 dgr som pappan inte kan överlåta, så då får du som mamma isf 420 dgr. Ja, okej det blir ca 14 månader och inte 12 månader. ;)

Så för oss, där bara jag ska vara hemma blir det 14 månader OM jag tar ut max, dvs 7 dgr vecka. Det var så jag tänkte.

OK fast eftersom TS skrev om delad ledighet så känns det ju ändå irrelevant att plädera för att TS ska ta allt denne bara får. De vill ju dela. Dela räknar jag inte när ena partern tar allt den får och det denne inte får ta ut "blir över" till den andra partern.
 
Sv: Delad föräldraledighet.

Fk har sagt till mig att om jag går in o jobbar en dag mer än åtta timmar så kan jag inte föra över det till en annan dag.

OJ! Gör min man fel då? Han arbetar 90% på 4 dagar för att kunna ha en hel dag hemma med sonen nu. Han har skrivit att han arbetar 4 1/2 dag till FK, dvs 90%.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
513
Senast: slant98
·
Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 231
Senast: soom
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 072
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp