Dela rum med syskon!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dela rum med syskon!

2 ungar är ju rätt normalt, och livet kan ju faksitk förändras. Mna kankse itne har samma förutsättnigar i livet när barnen är 6-7 år änman hade när man skaffade dem.
Då får man ju göra det bästa av situationen.
 
Sv: Dela rum med syskon!

Curly skrev:
Frågan är om man skaffar sig fler barn än vad man har plats för?!
Så man får inte ha fler barn än att alla kan få eget rum då?
Är inte det litet överdrivet med en sådan begränsning?
 
Sv: Dela rum med syskon!

Curly skrev:
Frågan är om man skaffar sig fler barn än vad man har plats för?! .

Om man har PLATS eller inte för ett barn har i mina ögon knappast något med kvadratmeter eller rum att göra.

Han man plats i sitt LIV och TID för barnet så löser sig resten.

Jag har betydligt mer plats för barn i den här situationen jag har nu med ett "trångt" boende än vad jag hade när det fanns sju rum.

Herregud, hur många promille av jordens barn har ett eget rum :confused:
 
Sv: Dela rum med syskon!

Jag menar inte att alla måste ha ett eget rum, men jag tror att barn iaf måste ha någonstans att vara i fred. Sen behöver det ju inte vara i det egna rummet. Jag vet att jag själv tyckte det var skönt att springa till rummet när jag var liten och var ledsen. En del springer kanske till skogs, men alla har inte den skogen.

Lite jobbigt att bo i en storstad, komma hem efter en jobbig skoldag och inte kunna lugna ner dig för ditt jobbiga syskon sätter på hög musik i rummet.. kanske lite jobbigt. Fast man anpassar väl sig och kanske kan kompromissa.

Känner en familj på tre, snart fyra som bor i en liten "stuga" på knappt 50 kvm och det känns inte så litet nu när barnen är små. När de får det 3:e och de blir äldre kanske det blir litet, men än så länge tycker de, och jag håller med, att det duger!

Barn vänjer sig vid det mesta och en sådan sak kanske de inte bryr sig så mkt om.. Det kan vara kul ibland och hemskt ibland.. Förr i tiden levde många på en liten yta och det gick ju ingen nöd på dem..
 
Sv: Dela rum med syskon!

Jag och min brorsa valde själva att dela rum eftersom vi då skulle få mycket större rum (jag bodde i en liten klädgarderob innan :crazy:) Dessutom behövde de garderoben att ha saker i.
Innan vi delade rum så hände det att jag gick över till honom någon gång på kvällen och sov på golvet under hans säng :p


Iallafall delade vi rum mellan det att han var 9-12 och jag 5-9.
Det gick bra till en början, när man hade lekte med kompisar var man ju ändå ute och lekte i skogen. När det ösregnade lekte man i hallen.
När jag var så liten hade jag inte det behovet av att vara själv som jag har nu. Vi bråkade ibland över rummet men det ordnade sig för det mesta. Ingen hade problem med att sova (kanske för att vi båda kan lägga oss eller sätta oss nästan vart som helst och somna inom 5 minuter :p)

I slutet kommer jag ihåg att det kunde vara jobbigt att inte kunna komma undan någonstans är man var ledsen. Det var mest när man var ledsen på brorsan eftersom han då följde efter en och fortsatte att retas.
"Låt mig va!"
"Det är mitt rum också!"


Skulle jag delat rum med han nu skulle jag bli galen. Jag märker att efter att vi fick eget rum så har vi blivit mycket bättre vänner, vi har alltid kommit bra överens men nu räknas han till en av mina bästa vänner.
Vi har delat rum korta perioder också nu när vi varit på semester och liknande och delat hotellrum. Vi har otroligt kul :p Men även under de korta stunderna som under en vecka blir det jobbigt att man alltid måste umgås med den andre.

Men om vi skulle bo ihop skulle det vara vidrigt, sen jag var 10 år så har jag haft stort behov att vara ensam länge.


Det positiva var väll att vi hade kul ihop, man kunde ligga och prata på kvällarna om det man gjort under dagen (vi lekte mycket ihop även fats vi hade många andra kompisar). Var man ledsen så såg storebror det och kunde trösta :love: Om det inte var han som gjort en ledsen då vilket dte oftast var :devil:

Det negativa är beskrivet ovan.

Det beror nog på vad stort behov de har av att vara ensamna. Om de trivs med sällskap, ja då trivs de antagligen med att bo i samma rum. Trivs de bäst när de är ensamna, ja sätt dem då för guds skull inte till att dela rum.
 
Sv: Dela rum med syskon!

Jag delade rum med min bror ett tag när jag gick i 2:e/3:e klass. Och det var ingen höjdare precis. Jag var och är väldigt lugn av mig och han väldigt stirrig så jag fick inte mkt ro.
Jag tycker det helt beror på hur barnen är. Är båda lugna och sansade och inte bråkar så mycket tror jag mer att det kan vara lite mysigt.
 
Sv: Dela rum med syskon!

Curly skrev:
Frågan är om man skaffar sig fler barn än vad man har plats för?!

Jag blev gravid med tvillingar och det var en mer än vi har plats för och inget vi kunde påverka! Men oj så välkomna de kommer att vara de små liven! :love: :love:

/Timsetim
 
Sv: Dela rum med syskon!

delade rum med min yngre syster fram till jag var ca 7år då jag fick ett eget inte ens hälften av våran gemensamam men det var mitt och det ville jag ha vi har aldrig kunnat dra helt jämt så för oss funkade det inte att dela rum.

min mama coh henens syster delade rum ehal sin uppväxt den ena oerhört pedant och den andra lite rörigare av sig det var kaos alltid den ena städade och den andra stöka ner det sluta med att de satte ett draperi rakt igenom amma fick städa och ha prydligt som hon ville och hennes syster fick ha den ordnign hon tyckte,

har idag en killkompis som är 16 och hans syster är 12 de delar gärna rum då killen har ett eget rum i huset utanför altså inte inne i "stora huset" och han vill itne sova där själv så då sover han inne på lillasysterns rum och det har dom valt att göra själva så så har han kompisar sover han ute och tvärtom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: Modest
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 487
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 461
Senast: Queen
·
Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 671
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp