Dela med sig till okända/

Glamoroza ox

Trådstartare
medmänniskor.
Är med i ett par grupper på fb, Giving people & Hope.
Vad är ok att ge?

Häromdagen skickade jag med en vän lite blandade varor som skulle till en familj i kommunen.
Då jag fick besked ett par timmar innan hon skulle iväg hade jag inte möjlighet att åka iväg och köpa något utan kollade igenom våra egna skåp efter vad som fanns.
Knäckebröd t.ex hade jag köpt ett dubbelpack, så det delade jag på - oöppnade skickade jag med.
Men hur är det med exempelvis ris/pasta?
Vi hade ett stort paket ris (2-3kg förp? ) som var nyöppnat, hade det varit ok att hälla över hälften i annan påse och ge bort?
Samma med en påse med nån pasta i, tortellini tror jag det heter.
Köpte för att prova, ingen i familjen tyckte det var någon höjdare.
Hade den påsen varit ok att skicka med? Inget fel på varan, nästintill full förp.

Min man tyckte inte det är ok. Jag stod och velade.
Själv hade jag blivit glad och tagit emot, men vet ju inte vad mottagare hade tänkt.
 
Sv: Dela med sig till okända/

spontant - öppnade förpackningar skulle jag inte ge bort även om innehållet är felfritt.

/ameo, som för några hundralappar fyllde en tjejs skafferi och kylskåp inför julen, via en liknande fb-grupp
 
Sv: Dela med sig till okända/

Jag har köpt mat eller presentkort eller saker/kläder när jag bidragit via Giving people. Begagnade småbarnskläder tycker jag är bra, även föräldrar som inte är fattiga återanvänder ju barnkläder. Men annat tycker jag nog ska komma från affären.
 
Sv: Dela med sig till okända/

Jag tänker att man blir ju även av med innehållsförteckning och bäst före datum om man häller över lite i en annan påse, så det hade jag nog hoppat över. Riset är väl mer självklart vad det innehåller, tortellinin lite mindre.
 
Sv: Dela med sig till okända/

Jag gjorde något liknande själv en gång. En kollegas hund hade just dött och han frågade om jag ville ha den nästan helt nyöppnade hundmaten, ett seniorfoder. Ja, sa jag först men ändrade mig sedan när jag hade kommit hem med maten, för vad skulle jag egentligen med ett seniorfoder till? En bukefalist på hund ville gärna ha det och kom över en kväll och av någon anledning hade jag fått för mig att det var en bra idé att hälla över allt i en sopsäck som gick att försluta mm.
Kom på sedan i efterhand att vad har hon nu för garanti för att det var det foder jag sa och att det inte är gammalt osv? Nu var det ju precis vad jag sa att det var och hon verkade inte vara bekymrad, men jag tänkte lite på det efteråt när hon hade gått.
 
Sv: Dela med sig till okända/

Jag vet inte om jag hade vågat äta öppnade produkter jag fått av en främling, vem vet... det kan ju vara någon som är sur/arg/upprörd och har preparerat pasta, ris etc. med nåt giftigt.
 
Sv: Dela med sig till okända/

Då ska du undvika all mat från främlingar, vill man fågöra någon illa så kan man lika gärna göra det med till synes oöppnade förpackningar.
 
Sv: Dela med sig till okända/

Ja kanske det, men för mig skulle det iaf kännas säkrare med en till synes oöppnad makaronförpackning än en platspåse fylld med makaroner.
 
Sv: Dela med sig till okända/

Om jag fick en plastpåse med ris hade jag tänkt att den som skänkt riset inte heller hade det så fett men ändå ville dela det den har.

Jag hade inte haft problem med att äta det.
 
Sv: Dela med sig till okända/

Hade jag varit så rädd för sabbotage hade jag inte tagit emot något, jag kan inte tänka mig att någon som vill göra en illa skulle stoppas av att det är hela förpackningar så ur det perspektivet är det strunt samma.

Jag skulle däremot sett till att ge hela förpackningar utifrån respekt mot den behövande innan jag lärt känna dem men kan mycket väl ge bort öppnade förpackningar i annat sammanhang eller till folk jag känner.
 
Senast ändrad:
Sv: Dela med sig till okända/

Jag skulle däremot sett till att ge hela förpackningar utifrån respekt mot den behövande innan jag lärt känna dem men kan mycket väl ge bort öppnade förpackningar i annat sammanhang eller till folk jag känner.

Så tänker jag också. Många som söker via Giving people skäms för att be om hjälp, nu gör de inte bara det utan släpper också in en främmande människa som ger dem hjälp i sitt hem. Då har jag tyckt att de ska ha ett par matkassar som de själva kunnat köpa.
 
Sv: Dela med sig till okända/

Knapplån

Jag hoppas verkligen inte att alla tänker som ni gör.
Att ens fundera över att inte ge bort saker för att det är öppnat eller utan orginalförpackning?
Om man har mögligt bröd så förstår jag att man inte ger bort det.
Men vänd på det hela och tänk så här istället.
Personen som tar emot sakerna kan väl själv använda sitt förnuft för att avgöra om det ska användas eller inte.

En trasig tröja och lite ris som legat på golvet, lite sytråd och en nål så kan man göra en boll.
Så länge som det trasiga tröjan inte ges för att just vara en tröja eller att riset ges för att ätas så ser jag absolut inget problem med det.

Och den som får sakerna är nog gladare att få lite ris som passerat bästföredatumet än att inte få något alls..
 
Sv: Dela med sig till okända/

kl

Vad bra att få lite input på detta :) Tack!

Självklart vill man hjälpa & helst ge så mycket man kan.
 
Sv: Dela med sig till okända/

Hur får du ihop det, det handlar om att välja att ge hela förpackningar i jämförelse med trasiga, inte om att inte ge något alls mot att ge lekmaterial. Det är inte dyrare per kg i inköpspris av oöppnade förpackningar än av öppnade.
 
Sv: Dela med sig till okända/

Inte svar på din fråga, men ville bara tacka för att du skrev om organisationen. Funderat på att leta efter dylik organisation men inte fått tummen ur, men tack vare dig registrerade jag mig precis som givare :)
 
Sv: Dela med sig till okända/

Hur får du ihop det, det handlar om att välja att ge hela förpackningar i jämförelse med trasiga, inte om att inte ge något alls mot att ge lekmaterial. Det är inte dyrare per kg i inköpspris av oöppnade förpackningar än av öppnade.


så här står det längst upp..
....
Samma med en påse med nån pasta i, tortellini tror jag det heter.
Köpte för att prova, ingen i familjen tyckte det var någon höjdare.
Hade den påsen varit ok att skicka med? Inget fel på varan, nästintill full förp.
...

Nä de är klart den påsen äts nog upp till slut...

Och förklara igen varför man inte ska ge öppnade förpackningar är du snäll?
Är det inte bättre att ge just alla öppna förpackningar som ev inte hinner bli uppätna inom rimlig tid?
Eller att dela på dem så att de bli uppätna inom rimlig tid.
 
Sv: Dela med sig till okända/

Hos Giving people behöver du inte ens vara registrerad givare, men du kan vara det. Det enklaste sättet är att hålla koll på deras fb varje dag och när det dyker upp ett ärende där du vill hjälpa till, så PM:ar du dem med ort, ärendenummer och vad du kan hjälpa till med. Då får du kontaktuppgifter till familjen.

Antingen kan det vara någon på din ort som du kan åka hem till, eller någon längre bort som du kan skicka barnkläder eller presentkort till.
 
Sv: Dela med sig till okända/

kl

Det finns alltid folk nära dig som behöver hjälp, jag köper alltis massa schampon som jag aldrig använder upp , grannen har tre ungar o en 15 årig dotter med värsta långa/tjocka håret oc där går det åt schampon i balsam så det viner om det :D ..istället för o slänga ger jag bort det när städtarmen blir irriterad ...

Här finns det ju också kylskåp i en del affärer man kan handla o lägga i så kommer nån o tömmer det varje kväll o ger till dom som behöver
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp