Sv: Del V Hur går det för era 06r?
KL
Jag har nu skickat iväg min pålla till hennes uppfödare som ska trimma henne och sköta visningen vid kvalitets.
För att knyta an till det som nyligen skrivits i tråden:
¤ Jag provstartade pållan vid klubbens "lingondressyr" i slutet av mars. Då var hon väldigt lugn och fin när man red träning (eller på egen hand) på bortaplan, men blev extremt spänd under "tävlingen". Jag valde att inte starta något mer under våren då
MIN erfarenhet från tidigare unghästar är att spändheten är svår att träna bort i så unga år, men att det däremot är lätt att befästa ett oönskat beteende/spändhet/rädsla. Istället tror jag på att fortsätta rida hemma och på bortaplan, låta hästen mogna, få ridandet på bortaplan befäst som något normalt och sedan successivt vänja hästen vid tävlingslika situationer.
Dock får man ju vara uppmärksam på om hästen verkligen är spänd & rädd över tävlingssituationen eller bara "testig & tramsig". Jag tror dock att det oftast är det förstnämnda, men är det det sistnämnda kan det ju funka att utsätta hästen för upprepade tävlingssituationer i unga år.
¤ Min pålla blev insutten i maj förra året (skritt på egen hand i ridhuset) och sedan gick hon på bete i flock jun-mitten av aug. Mitten av aug och sep installad och lite mer "trim" (befästa skritt och trav på bana och ute). Sedan dess har det rullat på och i snitt så har hon jobbat 3 dgr/vecka under 4 veckor och sedan vilat helt och hållet under 3 veckor. Under våren har dock antalet aktivitetsdagar utökats till 4 per vecka, dress 1 dag (fram och/el ute), 1 dag mark/hoppn (fram och/el ute), 1 dag uteritt och 1 dag tömkörning. Det är mark/hoppn som tillkommit under våren. Pållan har som sagt fortfarande fått sina viloperioder vilka jag funnit vara nyttiga för henne. Inte för att hon varit fysiskt trött och inte så psykiskt trött heller, men efter varje viloperiod har jag liksom märkt att det senast inlärda hunnit sjunka in och det bara funkar när jag tar upp det igen. Nu inför kvalitets i höst så är pållan som sagt hos sina uppfödare och de är vana unghästutbildare och jag är säker på att de matchar henne på rätt sätt och varvar träning med vila efter vad som behövs. Jag gissar dock att pållan kommer att få en lite längre sammanhängande vila under början/mitten av juli och sedan trimmas mer intensivt inför kvalitets. Direkt efter kvalitets tar jag hem henne och då kommer hon att få börja med minst en månads vila.
¤ Kolik/andra matsmältningsproblem har jag inte upplevt hos häst på bete, tvärtom! En "maghäst" tycker jag snarare mår bättre utomhus med fri tillgång på bete under dygnets alla timmar. Möjligen kan ju hästen bli lite väl rund om magen, men det
brukar ju försvinna ganska snart när man sätter igång hästen igen och begränsar betestiden/flyttar över hästen till "vinterhagar" utan direkt "sommarbetesgräs".