Sv: Del V Hur går det för era 06r?
Jag köpte honom osedd, ja jättedumt, jag vet, men efter att ha fått referenser av en annan som köpt hästar från denna person och jag tänkte att allt var lugnt eftersom han skulle vara klinikbesiktad, exportröntgad och inriden av en halvkänd dressyrryttare. Hur som helst märkte jag direkt att han hade olikstora och olikformade framhovar, VF understucken och lite utfluten och HF höga trakter och lite trakttrång. Besiktningen var dessutom inte utförd på klinik utan på gården.
Första gången jag red kändes det som att han hade en stylta på HF, konstigt steg ffa i skritten men inte direkt halt. Hade även märkt att han rörde sig onormalt, med HF in under kroppen så HB trampade i ett spår utanför HF.
Pratade med säljaren om detta, som hävdade att något måste ha hänt på vägen ner till mig, men detta vore ju konstigt eftersom hovformen måste ha haft minst ett halvår på sig att förändras.. Säljaren erbjöd mig att byta häst, men hade inga i samma prisklass, och under förutsättningarna att han skulle gå igenom en besiktning (hon hade på något sätt fått för sig/ville få det att framstå som att jag inte ville ha honom/klarade av honom).
Åkte istället in till klinik för hältutredning, veterinären tyckte att han reagerade på böjprov lågt HF, vi röntgade området men hittade ingenting. Eftersom säljaren missat med försäkringen hade hans gamla försäkring blivit uppsagd och han hade istället en nystartad försäkring vilket innebar reservation HF och jag fick stå för besöket.
Säljaren skulle köpa tillbaka honom vid två tillfällen under våren, vi skrev kontrakt och allt men det slutade med att hon anklagade mig för förtal och bröt våra avtal. Jag inledde en rättsprocess som blev klar i somras, förlikning och hon skulle köpa tillbaka hästen. Fick inga pengar (som väntat), så hästen tillföll mig, och eftersom jag hela denna tid inte visste om han skulle bli kvar eller inte och samtidigt inte visste vad som riktigt var fel så fick han vila. Har böjt honom vid några tillfällen efter klinikbesöket och han har inte visat någon hälta, är själv inne på att det antingen är ett muskulärt problem eller en rörelsestörning som beror på hovformen (frambenen blir ju olika långa) och svaghet. Han har förändrats massor under igångsättningen, och idag är han bara som en "normalt" ojämn unghäst. Hovarna jobbar vi med, och förhoppningsvis kan han bli helt bra!
Denna säljare har den senaste tiden varit i blåsväder, är numera även skyldig skattemyndigheterna nästan 400 000 för hästaffärer som inte deklarerats (under 2008), och jag är låångt ifrån ensam om att ha köpt en häst som inte riktigt var som den skulle. Men kanske kan det få ett gott slut för oss, hästen mår iallafall bra och jag är egentligen väldigt glad över att han inte åkte tillbaka, då hade han troligen sålts igen och historien upprepat sig. Jag har lärt mig mycket iallafall, om både juridiken kring hästköp och om att man verkligen inte kan lita på folk när det gäller affärer och pengar.
Här är vi iallafall, längtar efter sommaren igen nu när marken är hård och det mörknar klockan 16.
http://www.pixbox.se/pic_show_id31829179.html
Och tränare ja, ska försöka hugga tag i det nu, har precis flyttat honom och kommer tyvärr att flytta igen i slutet av december eftersom jag är klar med skolan och flyttar hem till Åland igen! Eftersom igångsättningen har varit så lugn och jag inte har haft tillgång till bana eller ridhus har vi hittills bara ridit ut och på ängar, men nu är det dags att komma igång på riktigt. Imorgon kommer en equiterapeut och ska kolla igenom honom, ska bli intressant att se vad hon hittar och har för idéer!
Trådens längsta inlägg, och då har jag besparat er alla detaljer och turer, kunde nog skriva en bok om detta hästköp..