Deklarera hästförsäljning?

H

Hooks

Har sålt en häst,coh funderar på om man ska ta upp det i deklarationen? vad gäller?

Sv: Deklarera hästförsäljning?

Tror att du måste deklarera försäljningen omm du har sålt hästen för mer än 30 000 mer än vad du köpte den för.

Men för att få ett korrekt svar skulle jag om jag var du ringa skatteverket och höra efter vilka regler som är tillämpliga.

En fundering ang detta... Beroende på hur länge man haft hästen så har man ju haft en del kostnader för den också, vilket ganska snart äter upp vinsten på försäljningen...

Men jag har ingen koll på vad som gäller ska jag tillägga!

En fundering ang detta... Beroende på hur länge man haft hästen så har man ju haft en del kostnader för den också, vilket ganska snart äter upp vinsten på försäljningen...

Men jag har ingen koll på vad som gäller ska jag tillägga!

Jag har också för mig att man även vid hobbyverksamhet får dra av kostnader och att det bara är överskottet som behöver deklareras.

/Camilla

Så som jag kommer ihåg det får man bara dra av stallhyra mm om hela syftet bär du köpte hästen var att sälja den med vinst. Om man hade hästen ett par år för nöjes skull så var det inte möjligt att dra av kostnaderna för att hålla hästen under den tiden.

Du får ju alltid dra av inköpspris samt de kostnader du haft för att sälja hästen, tex annonsering, prroffsfotograf, lämnat hästen på försäljning hos tränare osv.

Gäller en häst jag fött upp,men efter många år nu har sålt..... räknar man med vad den kostat under dessa 6 år sågår jag definitivt inte med vinst,utan förlust...dock har man ju inga kvitton på nåt förutom betäckningen...eftersom vi har eget stall och foder....
men då känns det som att jag inte behöver deklarera föräsljningen?

om du säljer som privatperson (icke näringsidkare) ska du inte behöva deklarera.
Om du har ett företag med hästeri, ska du deklarera.

är privatperson,så då behöver jag inte deklarera....för vinster gör man knappast med hobbyavel....

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
836
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?