Jag får lite tillbaka, så jag är nöjd. Vill bara inte betala tillbaka!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
har bett min AG dra 500kr extra på min lön och förra året var det tur, fick bara tillbaka 2000 av de kronorna som dragits extra, hade fått restskatt på 4000kr annars och då hade jag inte varit glad det känns ju som man får betala och skatten man får tillbaka, känns det som att man ”får”.
I årets deklaration får jag tillbaka nästan 11.000kr (!?) så är ju glatt överraskad, kul med en klumpsumma. Har tjänat 60’ mer än året innan, men vad beror det på att jag får så mkt mer nu?
Allt utöver restskatt är bra211 kronor tillbaka. Party, party!
Ett tips är att skatta 50% på eventuell bisyssla. Brukar vara ett generellt råd när man tjänar mycket.Jag får tillbaka 4500 kr och maken får betala 24 000 kr. Sjukt trökigt med makens då har försöker balansera det med att betala extra skatt både på jobbet och på kommunen, dock tjänade han mer pengar än året innan så det ställer till det.
Ja men precis, han betalar 50% skatt på kommunen (han är ordförande i socialnämnden, så ganska mycket tid som politiker), sen har jag för mig att han betalar extra skatt på jobbet också + extra på sina avdelningsuppdrag (fackligt). Men han får ändå inte riktigt till det eftersom det är ganska mycket av lönen som går över gränsen för statlig skatt. Förra året hade han tjänat ännu mer än året innan, så nu var restskatten högre igen. Förra året var den bara 8000 kr, så då var förhoppningen att han hade kommit på hur han skulle balansera det menmen... Vi får kolla på det igenEtt tips är att skatta 50% på eventuell bisyssla. Brukar vara ett generellt råd när man tjänar mycket.
Annars dras normalt bara 30% i skatt på bisyssla, eller i värsta fall om man inte har koll - tabellskatt hos bägge inkomstkällorna.