Människor hamnar lätt i vissa tankescheman. Det är så det funkar helt enkelt, tankar man ofta tänker blir lättare att tänka igen. Och igen. Utifrån vad du skriver i dejtingtråden verkar du lätt hamna i tankescheman som utåt sett verkar rätt destruktiva. Åtminstone jag blir bekymrad för det verkar så jobbigt och energikrävande att gång efter annan hamna i de tankar du skriver om här.Jag har tolkat dina inlägg som sarkastiska och med utgångspunkt från att människor är lite robotlika, det är bara att programmera och sen går man efter det. Det kanske inte är din avsikt men det är min tolkning. Vi kommunicerar helt enkelt inte så bra.
Ja folk får såklart kommentera min inlägg, men jag kommenterar också svaren jag får. Det är inte mer med det, ibland lär man sig nya saker av det och ibland inte. Monologer kan man skaffa dagbok för.
Man kan "programmera om" sina tankar genom att fokusera på att hitta minst en positiv grej. Börjar man vända tankarna så vänjer man sig ganska fort vid att tänka "må bra-tankar" och det kommer per automatik. Lika automatiskt som tankarna man har just nu kommer.
Du får självfallet tänka och känna precis hur du vill men jag tror det är naturligt för många människor att försöka hjälpa och peppa de man stöter på som ger uttryck för att inte må helt bra, må vara frustration eller vilken annan "negativ" känsla som helst. Så skriver man på offentliga platser för att lyfta sin frustration kommer det nog välmenande tips och råd, inte för att häckla eller trycka till utan för att man vill att alla ska må så bra som möjligt