fast är det verkligen en religiös tro då, undrar jag? Om jag bara lever i världen efter mina egna principer utan att blanda in någon som helst andlig, gudomlig eller utomjordisk uppfattning ller följer en specifikt "kyrklig" organisation... är jag verkligen religiös då?
Är lagar budord till exmepel, är alla som följer lagen också religiösa?
Vad finns det för trosföreställningar som inte har att göra med gudar, ödet, andar eller andra högre makter?
Nu börjar vi ju sväva ut ordentligt. Jag tror de flesta är helt med på vad som generellt menas med religiös eller troende.
Nu är väl Satanic Temple en religion av "satiriska" skäl, men de räknas ju som religion, har budord men är i princip helt o-andliga. Stycket om magin är väl det närmsta religiösa.(och ja, jag skulle tycka att det var väldigt oattraktivt med någon som uttrycker -faith- till magi som det beskrivs här.)
"
De 11(egocentriska) budorden.
*Visa aldrig din åsikt eller råd om du inte är ombedd.
*Dela inte med dig av dina problem, såvida du inte är säker på att de andra vill höra.
*När du är i någon annans territorium, visa denne respekt eller var inte där alls.
*Om en gäst i ditt territorium provocerar dig, behandla honom grymt och utan nåd.
*Gör inga sexuella närmanden, om du inte har fått tydliga parningssignaler.
*Ta inte det som inte tillhör dig, såvida det inte är en börda för personen, och han bönar och ber om undsättning.
*Erkänn kraften av magin, om du använt den framgångsrikt för att uppfylla dina syften. Om du förnekar magin, efter att ha använt den framgångsrikt, kommer allt du erhållit gå förlorat.
*Klaga aldrig över någonting du inte behöver.
*Skada inte små barn.
*Mörda inte icke-mänskliga djur, såvida de inte attackerar eller att du behöver dem som föda.
*Vid gående i öppet territorium, stör ingen. Om någon stör dig, be honom att sluta. Gör han inte det, krossa honom. "