Dej har jag fått för mina synders skull!

ylvaaskersund

Trådstartare
Hur kan man säga så till sina barn?

Jag hör ibland föräldrar klaga högljutt till sina barn hur jobbiga som är och hur hemska dom är samt vad skönt deras liv skulle ha varit om man slapp sina barn!:eek:

Varför skaffar man barn om man har den intsällningen?

Hur kan man tro att man får trygga harmoniska barn när man säger så?

Varför säger man så till sina barn?

Sv: Dej har jag fått för mina synders skull!

Jag tror att det beror nog på hur det sägs. Mina föräldrar kunde säga så ibland när jag var yngre (och kan säga så ibland nu också :D) och hittat på något dumt, men aldrig att jag inte trodde att de älskade mig.

Dock så sa dom bara att "Dig har vi fått för våra synders skull" och aldrig att de önskade att jag inte fanns eller något liknade.

Skulle aldrig kunna säga så till min son att "Jag önskar att du inte fanns" och förstår inte hur någon kan säga så till sina barn.

Mvh

Tora

Det brukar jag också fundera på. Jag mår dåligt när jag läser att folk skriver att hade de vetat innan att det var så jobbigt med barn hade de aldrig skaffat några. Jag blir irriterad över allt gnäll om hur jobbigt det är och att de måste uppoffra hela sitt liv.

Ja jag är också trött och förbi av trötthet ibland. Men inte HELA tiden. Nej mitt fritidsintresse har jag fått dra ned på rejält, men vaddå? Vårt barn blir ju stort en dag :p

Var skriver folk sånt? Jag tycker tvärtom att det verkar rätt vanligt att man går upp helt i sitt/sina barn, framförallt bland kvinnor. Och blir mamma mer än man är människa.

Bloggar. Bara att leta på. Tyvärr är en av de jag läser bekanta till mig så den skickar jag inte direkt :crazy:

Det är väl därför jag inte tycker det är så förbannat jobbigt för att jag är en person med barn, inte enbart en mamma.

Det spelar ingen roll att han spyr ned sängen för tredje gången. Jag tycker synd om mitt barn för att han är sjuk. Jag tycker inte han är tröttsam för att han spyr. Jag tycker inte han är jobbig som inte sover, jag tycker synd om honom som vaknar ett i ett av någon anledning. Men jag är likförbenat trött dagen efter. Man kan ju ha olika grundinställningar.

Jag märker så tydligt att föräldrar som hela tiden gnäller över hur jobbiga och klängiga ungarna är, när barnen hör det, har just klängiga och gnälliga ungar!

Ju mer mor eller far skäller å gnäller över barnen dessto värre blir dom, säger jag då till föräldern att se barnet och prata MED det istället slutar alltid barnet att klänga!

Barn förstår inte ironi förrän dom blir tonåringar, barn lyssnar till vad föräldrarna säger och tror på det!

Jag märker så tydligt att föräldrar som hela tiden gnäller över hur jobbiga och klängiga ungarna är, när barnen hör det, har just klängiga och gnälliga ungar!

Ju mer mor eller far skäller å gnäller över barnen dessto värre blir dom, säger jag då till föräldern att se barnet och prata MED det istället slutar alltid barnet att klänga!

Barn förstår inte ironi förrän dom blir tonåringar, barn lyssnar till vad föräldrarna säger och tror på det!

:bow::bow::bow:

Jag slapp skriva det själv, exakt så tror jag också att det är!

folk skriver att hade de vetat innan att det var så jobbigt med barn hade de aldrig skaffat några. Jag blir irriterad över allt gnäll om hur jobbigt det är och att de måste uppoffra hela sitt liv.

Fast klaga tycker jag är okej, man måste få ha en ventil någonstans. Dock är det inte ok att säga det till sina barn. Man KAN var så trött så det känns hopplöst och säga att man önskar att barnen inte fanns, jag TROR dock att många faktiskt inte TYCKER så i verkligheten. (finns en anledning att sömnbrist använts som tortyrmetod... )

:)

Jo jag håller med dig. Men jag färgas av det gnäll jag läser och det känns så jäkla... Genuint. Att folk tycker att barnen är hur jobbiga som helst även om det bara är vanlig vardag och inget speciellt.

Jag tror att om man inte är stabil och knappt orkar med sig själv så orkar man inte med ett barn.

Önskar att fler tog hjälp av proffs när det känns så jobbigt att vara förälder.

Visst har jag o systrarna fått höra att vi är jäkligt billiga emellanåt när vi gjort hyss men man har ju fattat andemeningen. Min mamma har gett oss konstant ovillkorlig kärlek under hela vår uppväxt så att hon också gett oss ovett ibland så begrep man faktiskt varför även om man var liten. Men det är ju inte samma sak som att säga att man ångrar sina barn.

Där håller jag med, man kan säga det på olika sätt, jag har sagt det många gånger till min tonårige son som trots att han snart ska klara sig själv aldrig tänker efter före, det är väldigt mycket "tänkte inte på det".
Men jag säger det med ett leende och önskar honom inte borta.
Jag kan även förstå föräldrar som lackar ur och säger sådant när de provat allt. Jag har haft tre barn, jag är utbildad förskollärare men min siste son höll på att knäcka mig totalt, när man måste ha sällskap för att kunna tömma en diskmaskin eller laga mat är det jobbigt.

Det är väl därför jag inte tycker det är så förbannat jobbigt för att jag är en person med barn, inte enbart en mamma.

Det spelar ingen roll att han spyr ned sängen för tredje gången. Jag tycker synd om mitt barn för att han är sjuk. Jag tycker inte han är tröttsam för att han spyr. Jag tycker inte han är jobbig som inte sover, jag tycker synd om honom som vaknar ett i ett av någon anledning. Men jag är likförbenat trött dagen efter. Man kan ju ha olika grundinställningar.

Håller med fullkomligt!!! Däremot kan jag ju t ex tycka att DET är jobbigt när han sover dåligt (o därav även jag)- men definitivt inte att det är HAN som är jobbig.

Fattar heller inte hur man kan säga sådant som TS berättade till sina barn. De är ju faktiskt det allra, allra finaste man har... Tycker jag i allafall.

Det är tack vare min dotter som jag lever, jag sa det till henne en gång när hon hade en kompis hemma! Efteråt när kompisen gått berättade min tös att kompisens mamma alltid sa: Usch, varför gjorde jag inte abort! Etc etc.

Kompisen hade blivit rejält förvånad över hur jag kunde vara så glad över att ha ett barn som jag känner tacksamhet över och som jag älskar villkorslöst.

Kompisen hade aldrig hört sånt från sin mamma:(

Det är tack vare min dotter som jag lever, jag sa det till henne en gång när hon hade en kompis hemma! Efteråt när kompisen gått berättade min tös att kompisens mamma alltid sa: Usch, varför gjorde jag inte abort! Etc etc.

Kompisen hade blivit rejält förvånad över hur jag kunde vara så glad över att ha ett barn som jag känner tacksamhet över och som jag älskar villkorslöst.

Kompisen hade aldrig hört sånt från sin mamma:(

Stackars flicka!! Och tyvärr tror jag sådant är vanligare än man kan föreställa sig, när man själv (som jag har förmånen att få ha varit) är villkorslöst älskad av sina föräldrar och på samma sätt helt naturligt älskar sitt/sina barn. Jag blir djupt förvånad varje gång jag hör något dylikt...

Jag tycker helt ärligt att kan man säga så till sina barn är det dags att ringa socialen och avsäga sig vårdnaden.
Visst tycker många att det är jobbigt att vara förälder men därifrån till att säga så till sitt barn är så otroligt långt att det borde vara oöverstigligt.

Barn som har föräldrar som ser dem och som bryr sig om dem blir inte hälften så "jobbiga" som de hade varit med föräldrar som ständigt nonchalerar dem.

De föräldrar jag har träffat som ständigt gnäller över hur jobbigt det är att vara förälder är de som aldrig lyssnar på sina barn eller bryr sig om dem på riktigt.

De allra flesta barn blir väldigt trevliga om man låter dem säga vad de tycker och diskuterar med dem istället för att bestämma över deras huvud och aldrig låta dem göra klart något.

Håller helt och fullt med dig ...

Tyvärr är människor ofta fyllda med för mkt ego, och bryr sig inte om hur deras eget handlande formar de andra. Och har man den inställningen kanske man inte ska ha barn ...

Blir oxå väldigt ledsen när jag hör sådant. Och som någon sa så är de väl när man säger så till sina barn som de bli osäkra och "jobbiga" Skulle aldrig säga till min son att jag önskade att han inte fanns. Barn behöver väl en fast hand och oändligt med kärlek...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 352
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 101
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka