Defekter och avel för islandshästar

A

ang

Detta är väldigt islandsspecifikt, därför lägger jag tråden här. Enligt SIF:s 9:e protokoll (eller utdrag därur) så har det nu tydligen kommit nya riktlinjer gällande defekter och avel för islandshästar. Specifikt nämns spatt och sommareksem:

" Nytt i FIZO är bland annat en defektlista specialgjord för islandshästen som utarbetats tillsammans med kliniska veterinärer. GH pekade på två punkter i listan; spatt och sommareksem. När det gäller spatt kommer det fr o m nästa år (2006) att vara obligatoriskt med röntgen på hingstar från 5 års ålder. Resultatet redovisas i World Fengur och det är sen upp till stoägarna att själva bedöma om de vill använda en hingst med spattanmärkning. När det gäller sommareksem kräver inte djurskyddsmyndigheten kassation. Avelsutskottet rekommenderar därför att SIF, istället för kassationskrav, inför en obligatorisk upplysning om att hingsten har defekten. "

Detta hittade jag på vons hemsida där protokollet lagts ut, men det skall också ha sänts till alla lokalföreningar. Kommentarer?

Sv: Defekter och avel för islandshästar

Ja det här kommer säkert minimera antalet hästar med spatt och eksem.;)

Oj det kommer att avlas hejvilt på allt möjligt nu :(

Det som är bra är att hingstägarna inte behöver mörka med exemet nu, jag hoppas att alla som har hingstar med exem eller spatt kommer att gå ut med den informationen nu.

Boj skrev:
Ja det här kommer säkert minimera antalet hästar med spatt och eksem.;)

Oja, säkert kommer alla hingstägare ärligt att tala om att deras hingst har eksem och/eller spatt.....:smirk: Eller? :crazy:

"Obligatorisk spattröntgen från 5 års ålder"

Innebär detta någon form av årlig koll eller sker det enbart vid 5 års ålder? Kommer kontrollen att ske vid samma klinik och av samma veterinärer? Var går gränsen för vad som är spatt och vad som "möjligtvis kan vara en skugga"...

Positivt att man åtminstone börjar fundera kring spattfrågan. Tycker personligen att det känns läskigare än eksem när jag ska välja hingst till mitt sto. Eksem är trots allt väldigt svårt att dölja om hingsten är ute på station. Om hingsten har spatt har jag INGEN aning om det såvida den inte är direkt halt.

Spattresultatet skall ju föras in i WorldFengur, och därigenom får stoägarna sen själva besluta om det är ok.

Har för mig att jag läst att vissa kliniker är godkända för att röntga på, men att sen plåtarna sänds till ETT ställe för analys osv. Detta skall ha stått på avelssidorna i nåt nummer av Islandshästen om jag inte minns helt galet. Kraven som är redovisade just nu på hemsidan säger att " Vid misstanke om spatt, efter utfört böjprov, skall hingsten röntgas i fyra projektioner, enligt Veterinärhögskolans rekommendationer, plåtarna skall även avläsas av Veterinärhögskolan." - så avläsningen finns det uppenbarligen rutiner för redan i dag.

Läser man defektlistan på ASVH, så ser det ut som man har gjort saker och ting lite lättare för sig. Är det månne bara därför att man vet hur människan är funtad, nämligen lite bekväm. Så frågan är hur många som går in och läser dessa uppgifter, och tar hänsyn till dem.
Om man avlar på ett sto med eksem eller spatt, tror jag att dessa uppgifter har föga betydelse. Däremot kanske vi kan komma att se en förvärrad situation, vad beträffar dessa problem.

http://www.asvh.se/regelmenten/defektlista_05.pdf

Men redan när det inte varit tillåtet att avla på spatt, hur många har röntgat sitt sto för att dubbelkolla det? För trots allt ser man ganska många avkommebilder med ston i eksemtäcken, så det tycks inte heller ha hindrat tidigare?

Jag tror också att man gjort det lättare, men samtidigt så kommer det mera eller mindre att krävas mera kunskap hos köparna av de framtida avkommorna ... (men det har väl de nya reglerna för hingstar redan "sett till"?!).

Jag kan iofs förstå att man inte röntgar innan betäckning, om hästen i sig inte uppvisar några problem. Vad jag menar är, att för dem som avlar trots diagnosen spatt. Det är ju inte heller ovanligt, om stoet inte kan ridas på så används den i många fall till avel oberoende av vad problemet tycks vara.:(

Men jag är benägen att hålla med, att det kommer att krävas mycket av köparen. Dels att ta reda på uppgifter och historia om stoet, samt titta även på hingsten om man vill vara grundlig. Och frågan är här, hur många kommer att känna till det och göra så?

Annars så kan man ju skippa den biten, men jag ställer mig ändå frågan om inte detta kommer att förvärra spatt och eksembiten. Diskutera gärna det med, för här vill jag så gärna ha fel och vill gärna ha en massa motargument för att jag tänker fel.

Det finns många som använder eksemtäcke på sina icke eksemhästar i förebyggande syfte. Ett smart och bra drag i mitt tycke om det nu kan hjälpa hästar.

Min framtida häst kommer att gå med eksemtäcke trots att den inte har eksem. (för det skall den inte ha :P)

Nä men precis, vem vill att hästen skall få eksem. Men å andra sidan, skall vi avla fram hästar som måste behandlas som potentiella eksemrisker, och gå med eksemtäcke trots att symtom inte finns.
Är det så vi vill ha det?:confused:

Men Boj, jag har inte en massa bra motargument - bara en hel hoper konstiga funderingar om ämnet ...

Jag vill ju dock gärna hoppas att islandshästägare och -köpare under senare år blivit mycket kunnigare och faktiskt ställer högre krav: inte bara på hästens ridbarhet utan även sundheten. Priserna tycker jag visar en något större tendens till spridning jämfört med en 7-8 år sedan? Dock är detta annonspriser - och vad hästen sen går för är väl en annan femma.

Men du har rätt om spatten, och de "ej tjänliga" ridstona som sätts i avel är jag rädd.

Isold skrev:
"Obligatorisk spattröntgen från 5 års ålder"

Innebär detta någon form av årlig koll eller sker det enbart vid 5 års ålder? Kommer kontrollen att ske vid samma klinik och av samma veterinärer? Var går gränsen för vad som är spatt och vad som "möjligtvis kan vara en skugga"...

Positivt att man åtminstone börjar fundera kring spattfrågan. Tycker personligen att det känns läskigare än eksem när jag ska välja hingst till mitt sto. Eksem är trots allt väldigt svårt att dölja om hingsten är ute på station. Om hingsten har spatt har jag INGEN aning om det såvida den inte är direkt halt.

Obligatorisk spattröntgen finns i dag från 7 års ålder på avelsverksam hingst om jag inte minns helt fel. Det är bara vissa kliniker som får utföra detta. Resultatet skickar de sedan till SIF. Kanske någon annan stans också.

/Åsa

Med vilken ratt kan SIF ta bort defekter fran defektlistan - vi lyder ju direkt under SH ? Att vissa raser har STRANGARE regler pga rasspecifika defekter kan man ju forsta, men hur kan man "pruta" pa djurskyddskraven som ska galla ALLA hastar oavsett ras?

Magstarkt att foresla ngt dylikt och jag undrar om man verkligen har ratt att gora sa inom sverige? Inom FEIF ar det ju ett framsteg eftersom andra lander inte har ngn defektlista.

Filosoferar Tim pa ett prickfritt internetcafe pa Gran Canaria :cool:

Men vi/SIF har väl övervägt att begära utträde ur SH, förslag om detta har ju varit omskrivet under -05?! (Vet dock inte vart det landat).
Detta för att det ev lättare skulle gå att dela avel/ sport som ju varit något av en stötesten för ev medlemsskap i Riksidrottsförbundet.

Boj skrev:
Nä men precis, vem vill att hästen skall få eksem. Men å andra sidan, skall vi avla fram hästar som måste behandlas som potentiella eksemrisker, och gå med eksemtäcke trots att symtom inte finns.

Absolut inte.
Men samtidigt så kommer det nog inte ta 2 år att bli av med eksemen hos Islandshästarna, just nu handlar det om de hästarna man har och om man vill skydda dem lite extra för risken som trots allt finns, en importhäst riskerar ju alltid att få eksem, och jag tror knappas att importen från Island kommer att stoppa, det man kan göra i Sverige istället är att ställa högre krav på det här med eksem. Tycker inte man skall förbjuda att avla på en häst med eksem eftersom man kan lindra deras symptom och i stortsätt göra många av dem symptom fria, däremot kan jag gärna se hårdare regler för hur man håller hästar som lider av eksem, islandshäst som vilken annan häst som helst.

Jag tror att var och en av oss tänker efter när det kommer till eksemen. Jag har kämpat som en gnu med min häst och hennes eksem, men det ger sig inte. Det är januari nu och hon har fortfarande kvar det och jag står helt maktlös, kan inte bada henne nu eftersom det är kallt, kan smörja in två gånger om dagen men ändå se henne stå och klia sig. Idag tog jag och rakade av henne all päls under manen för att lättare kunna behandla det därifrån, pälsen är stora tovor efter allt kliande. Svansen är skorvig men den kliar hon inte. Jag vill inte utsätta en häst för det lidandet som hon går igenom just nu, det är inte schysst mot hästen, men trots att jag gör allt och lägger ut många hundralappar varje månad för att hon skall få diverse saker så hjälper det inte. Blir till att ta med henne hem och sätta henne i badkaren och tvätta som tusan.

Boj skrev:
Jag kan iofs förstå att man inte röntgar innan betäckning, om hästen i sig inte uppvisar några problem. Vad jag menar är, att för dem som avlar trots diagnosen spatt. Det är ju inte heller ovanligt, om stoet inte kan ridas på så används den i många fall till avel oberoende av vad problemet tycks vara.:(

Men jag är benägen att hålla med, att det kommer att krävas mycket av köparen. Dels att ta reda på uppgifter och historia om stoet, samt titta även på hingsten om man vill vara grundlig. Och frågan är här, hur många kommer att känna till det och göra så?

Annars så kan man ju skippa den biten, men jag ställer mig ändå frågan om inte detta kommer att förvärra spatt och eksembiten. Diskutera gärna det med, för här vill jag så gärna ha fel och vill gärna ha en massa motargument för att jag tänker fel.

Jag håller med dig. Särskilt det där med att avla på ston som inte kan ridas, trots att det beror på tex spatt eller andra genetiska fel, tex dito lynnesfel! :crazy: Det är lika vansinnigt vilket fel det är som riskerar nedärvas i ganska hög grad dessutom. Det lägger ett stort ansvar på konsumenten att verkligen kolla upp föräldrarna, annars kan man stå där med en häst med medfött lynnesfel, spatt och eksem! Hua! Jag vet de som avlar på svenskfödda eller danskfödda ston med eksem, och det tycker jag är vansinigt! Att importer får diverse störningar efter chocken att exporteras och byra miljö, foder och utsättas för insekter den inte växt upp med och skaffat sig imuunförsvar mot, det kan jag förstå. Men hästar födda i Sverige eller Danmark, nix, de har visat att de har en medfödd nedsatt förmåga att bygga ett dylikt immunförsvar och bör absolut inte avlas på och som sagt, hingstar får för stor genomslagskraft så där tycker jag att de skall inte användas oavsettt födelseland. Det finns tillräckligt många bra friska hingstar!

Boj skrev:

Nej! Men jag kan förstå om man behandlar en import så! Det hade jag nog också gjort om jag mot alla odds skulle importera igen. Känner mig lite bränd på eksemrisken för att ge mig på det nu...

ang skrev:
Men vi/SIF har väl övervägt att begära utträde ur SH, förslag om detta har ju varit omskrivet under -05?! (Vet dock inte vart det landat).
Detta för att det ev lättare skulle gå att dela avel/ sport som ju varit något av en stötesten för ev medlemsskap i Riksidrottsförbundet.

Tror tom det gått igenom nu... Dessutom skall vi ju följa EU-reglerna och där är det inget förbud har jag förstått... :crazy:

Liknande trådar

Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 294
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar