De rackarns axlarna...

Hiddeous

Trådstartare
Jag kämpar och kämpar för att få en bättre sits, så bra att jag i alla fall inte stör hästen :p, och det mesta känner jag att jag kan påverka, förutom en sak: De attans skuldrorna! Axlarna åker fram hur mycket jag än slåss med viljekraft för att få dem tillbaka! Ni som haft samma problem eller är bra på sitsträning, vad gör jag för att öppna bröstkorgen utan att ändra ryggraden och samtidigt vara avslappnad?

Ska tillägga att jag dessutom har en häst med stort steg som det är svårt att sitta ner på...

Help!
:bump:

Sv: De rackarns axlarna...

Tränar du nåt? Annars skulle jag nog rekommendera dig att börja med styrketräning eller bodypump eller liknande för att få upp en bättre styrka i överkroppen. När jag gick på bodypump regelbundet så var det mycket lättare att få en bra sits.

Tränar du nåt? Annars skulle jag nog rekommendera dig att börja med styrketräning eller bodypump eller liknande för att få upp en bättre styrka i överkroppen. När jag gick på bodypump regelbundet så var det mycket lättare att få en bra sits.

Hej, det är dåligt med det, men jag gillar styrketräning så det vore bra! Pilates har jag också varit inne på. Tyckte du att sitsen blev bättre automatiskt, eller tänkte du på något speciellt sätt för att den skulle bli stadigare?

I och med att jag hade mer styrka i överkroppen så blev det liksom automatiskt bättre på något vis. Jag fick ju en bättre hållning i hela kroppen och det avspeglade ju sig även i min sits när jag red och i det dagliga livet också. Nu har det blivit dåligt med styrketräningen ett tag och jag ska sätta igång nästa vecka igen tänkte jag. Innan jag började styrketräna så fick jag hela tiden sitta och anstränga mig för att få tillbaka axlarna när jag red, när jag hade fått upp en del styrka så var axlarna på en naturligt bättre plats eller vad man ska säga. Och det är klart att när jag inte behövde sitta och tänka på tillbaka med axlarna hela tiden så kunde jag ju koncentrera mig på annat i ridningen och fick lättare att följa med hästen och kom ner djupare i sadeln. Tror också att jag fick bättre magstyrka och det hjälpte till också samt att jag var allmänt mer vältränad. Bättre styrka hjälpte till att öppna upp bröstkorgen.

Om du går in och söker på PROVALLI hittar du en form av hjälpmedel som är mycket, mycket effektivt och bra.
Om du inte anser dig ha råd med orginalet (kostar ca 300:--) kan du tillverka något liknande själv.

Jag har gjort en utvärdering på min blogg, PM:ar dig!

Att ha styrka för ridning är ju aldrig fel, som några gett dig bra råd att träna något annat t.ex.
Men det jag tänker på är hur har du skulderbladen när nu går, står och sitter utan häst?

En riktigt gammal "öken-övning" som är grymt underskattad är; Att träna på att gå rätt....
Att gå på hela foten - börja sätt i hälen och rulla fram till tårna, sätt ner nästa häl innan du lyfter foten till nästa steg. Gå på det sättet och ha en bok på huvudet - jag garanterar en bra hållning..... men det ser rätt så kul ut i början, så har du en sambo eller kompis som du vill underhålla så... :D
Rak, stark, "stolt" hållning men ändå mjuk och avslappnad - DET är målet.
Då får du rätt på skulderbladen "på köpet".

Sen kommer nästa resa, ta med det upp på hästryggen.
Du ska styra vilken dans ni dansar, din häst och du, men hästen ska styra rytmen ;). Då menar jag hästens rörelsemönster inte rytm som i fart och balans.
Många är redan starka nog som ryttare men försöker motarbeta hästens rytm i sin iver på att sitta still - men man ska inte sitta still utan med...
Inget nytt under solen, men det tål att tänkas på igen och igen och igen :angel:.

Att ha styrka för ridning är ju aldrig fel, som några gett dig bra råd att träna något annat t.ex.
Men det jag tänker på är hur har du skulderbladen när nu går, står och sitter utan häst?

En riktigt gammal "öken-övning" som är grymt underskattad är; Att träna på att gå rätt....
Att gå på hela foten - börja sätt i hälen och rulla fram till tårna, sätt ner nästa häl innan du lyfter foten till nästa steg. Gå på det sättet och ha en bok på huvudet - jag garanterar en bra hållning..... men det ser rätt så kul ut i början, så har du en sambo eller kompis som du vill underhålla så... :D
Rak, stark, "stolt" hållning men ändå mjuk och avslappnad - DET är målet.
Då får du rätt på skulderbladen "på köpet".

Sen kommer nästa resa, ta med det upp på hästryggen.
Du ska styra vilken dans ni dansar, din häst och du, men hästen ska styra rytmen ;). Då menar jag hästens rörelsemönster inte rytm som i fart och balans.
Många är redan starka nog som ryttare men försöker motarbeta hästens rytm i sin iver på att sitta still - men man ska inte sitta still utan med...
Inget nytt under solen, men det tål att tänkas på igen och igen och igen :angel:.

Tyvärr är hållningen väl inte min paradgren, och ju mer jag bukar, desto sämre blir den ... (datoraxlar)... jag vet att jag borde gå mer upprätt men det är så svårt i praktiken. Jag ska testa det där bandet dock - sounds like tough love!!

Hur gör ni för att sitta avspänt och inte studsa i trav?

Hur gör ni för att sitta avspänt och inte studsa i trav?

Bålstabilitet plus att du måste slappna av med överskänkeln. Inte sitta o knipa med knäna.

Vad har du för sadel? Den kan nämligen både hjälpa o stjälpa dig. Om sadeln inte passar din kropp är det svårare att sitta bra.

Prova att be en massör stretcha dig. Du ligger på rygg med armarna under huvudet, samtidigt masserar/stretchar massören bröstmusklerna. Det gör grymt ont men det känns på en gång hur bröstkorgen vidgar sig och det blir lättare att räta på ryggen.

Testa att sätta ett dressyrspö i armvecket, bakom ryggen och ut genom andra armvecket. Spöet hindrar axlarna från att falla fram och man får in känslan. :)

Jag har/har haft lite samma problem.
Jag stretchar bröstmusklerna varje dag, dom mellan bröst och axel, eller hur jag nu ska förklara :laugh:
Sedan brukar jag "rulla" på axlarna bakåt innan jag rider, te.x när jag skrittar fram.
Jag tycker att det har blivit mycke bättre av dessa simpla "övningar". :)

Jag har också haft samma problem med min sits, med min hållning över huvudtaget. Så har tränat på att liksom sträcka på mig och ha en bra hållning när jag går eller vad som helst så det blir mer naturligt när jag rider. Har blivit mkt bättre faktiskt:) Jag hade också en del problem med axlarna, för det spelade ingen roll hur mkt jag sträckte på mig, dom stack ändå fram. Som sagt ovan så är det jättebra att rulla bak dom. För mig hjälpte det också att höja handen en aning:)

Bålstabilitet plus att du måste slappna av med överskänkeln. Inte sitta o knipa med knäna.

Vad har du för sadel? Den kan nämligen både hjälpa o stjälpa dig. Om sadeln inte passar din kropp är det svårare att sitta bra.

Ah, gymmet igen... :)
Rider i en gammal kieffer, som jag tycker är lite för platt fram (skulle behöva bossor som hindrar överskänkeln från att åka fram, tror jag), plus att jag på något sätt hamnar lite för långt bak i. Ska byta så snart jag lyckats lura ut vad som passar hästen. Kort rygg = inte så mycket plats att sitta på. Dessutom stötigt...

Jag har också haft samma problem med min sits, med min hållning över huvudtaget. Så har tränat på att liksom sträcka på mig och ha en bra hållning när jag går eller vad som helst så det blir mer naturligt när jag rider. Har blivit mkt bättre faktiskt:) Jag hade också en del problem med axlarna, för det spelade ingen roll hur mkt jag sträckte på mig, dom stack ändå fram. Som sagt ovan så är det jättebra att rulla bak dom. För mig hjälpte det också att höja handen en aning:)

Det ska jag börja med! Det dumma är att jag jobbar vid datorn, så det blir lätt att man sitter ihopkrupen timmar och veckor. Men man måste börja någonstans - skönt att höra att det funkar att träna!

Jag har/har haft lite samma problem.
Jag stretchar bröstmusklerna varje dag, dom mellan bröst och axel, eller hur jag nu ska förklara :laugh:
Sedan brukar jag "rulla" på axlarna bakåt innan jag rider, te.x när jag skrittar fram.
Jag tycker att det har blivit mycke bättre av dessa simpla "övningar". :)

Pressar du dem mot en vägg? Jag gör det lite sporadiskt (det gör ont :o) men det har kanske större effekt om man gör det varje dag.

KL

Hur får man bättre bålstabilitet på bästa sätt, ni som har lyckats? Jag antar att nyckeln till en bra sits sitter där?

Testa att sätta ett dressyrspö i armvecket, bakom ryggen och ut genom andra armvecket. Spöet hindrar axlarna från att falla fram och man får in känslan. :)

Lite samma idé som det där stretchbandet, alltså? Ska testa båda modellerna, jag är helt inne på att bekämpa de där korta bröstmusklerna, en gång för alla...

Jag följer den här tråden med intresse, har också problem med mina skuldror. I mitt fall är problemet "exteriört" :D eftersom jag har axlar som i sitt avslappnade läge är framåtvinklade med korta, korta bröstmuskler. Jag har funderat över och kämpat med mina axlar i 15 års tid utan att hitta den ultimata lösningen. I dagsläget inleder jag varje morgon med att värma upp skuldrorna och sedan stretcha dem på tre sätt, följt av stretching av bröstmuskulaturen från två vinklar. Vet inte om det blir så mycket bättre, men sämre blir det garanterat inte. ;)

Problemet med att axlarna inte ligger i position är att det påverkar hela överlivet, armbågens vinkel och framför allt handställningen - så jag är verkligen supermotiverad att jobba med detta.

Det bästa vore nog att bygga om sig helt med hjälp av styrketräning, men det skulle förmodligen krävas flera timmars jobb varje dag för att axlarna konsekvent skulle orka ligga kvar i rätt läge - och inte har jag den tiden någonstans. :p

Mina tips är:
- att faktiskt stretcha regelbundet, minst en gång om dagen.
- att rida för tränare ofta så att du får hjälp med sitsen och att bli påmind om axlarna.
- att läsa Sally Swift som har mängder av bra mentala bilder som har hjälpt mig i min kroppskännedom.
- att resa dig ofta ur kontorsstolen så att du inte fastnar för långa sekvenser framför datorn ( :angel: ).
- att börja leta efter en sadel som passar både dig och hästen bra.

Allt detta gör jag och dessutom lägger jag till akupunktur alternativt IR-terapi för att komma till ordentlig avslappning i muskulaturen med jämna mellanrum.

Kan väl dock tillägga att den ständigt stigande åldern och med den följande stelhet i viss mån motverkar det arbete jag lägger ner på axlarna.. :angel:

Genom medveten ridning har jag fått bättre bålkoordination.

Gym och träning i all ära, men någon måste också förklara då man sitter till häst HUR man gör för att parera, följa med och sitta emot (när det behövs). OM man inte är en talang förstås - de människorna verkar ha kroppar som förstår självmant! Kul för dem. ;)

Pressar du dem mot en vägg? Jag gör det lite sporadiskt (det gör ont :o) men det har kanske större effekt om man gör det varje dag.

Jag står i en dörrpost och sätter handlederna mot dörrkarmen/listerna runt dörren, sedan "går jag igenom dörren" så mycke jag kan, det ska ju inte göra ont, bara sträcka i bröstmusklerna. Jag brukar dessutom göra det flera gånger och ha händerna på olika (2 eller 3 olika) höjder på dörrkarmen.

Jag står i en dörrpost och sätter handlederna mot dörrkarmen/listerna runt dörren, sedan "går jag igenom dörren" så mycke jag kan, det ska ju inte göra ont, bara sträcka i bröstmusklerna. Jag brukar dessutom göra det flera gånger och ha händerna på olika (2 eller 3 olika) höjder på dörrkarmen.

Det du tipsar om stretchar vissa av bröstmusklerna. Ett kompletterande sätt är att vinkla armen i ca 90 graders vinkel och sätta handled, underarm (underarmen är lodrät) och armgåge mot dörrposten och sedan stretcha. Då kommer man åt lite andra muskler i bröstmuskulaturen. :)

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Ridning Jag rider på ridskola och ska nu till våren tävla en underbar häst i dressyr. Hon är väldigt "stark och pigg" och jag har kämpat ett bra...
2
Svar
21
· Visningar
4 599
Senast: Silver Girl
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 638
Senast: Loons
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka