De nygodkända dressyrhingstarna

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GiG
  • Startdatum Startdatum
G

GiG

Tänkte starta en ny tråd om vad ni som var på bruksprovet tycker om dressyrhingstarna som godkändes?
Själv har mitt stenhårda beslut att INTE betäcka i år luckrats upp å det grövsta, just nu ser det ut som om det blir betäckning trots allt och det med Smashing Hit. Det är SÅ roligt att vi fått en så fin Sandro Hit-son godkänd i Sverige. :bump: (Clownen: darlingen gillade honom skarpt :eek: och ja, jag kunde inte låta bli datorn! :angel: )
Annars tyckte jag att supernervige Topaasch var väldigt häftig men temperamentet funkar inte på mitt sto. Royal Toch Stone var också väldigt trevlig liksom Channon.
Vad tycker ni andra som var där el sett bilder & omdömen?

Sv: De nygodkända dressyrhingstarna

Tyckte det var lite blandad kompott. Lite smått, lite tungt, lite knubbigt, lite isärfallet o sen några fina också!

Var inte själv där i fredags men fick rapport att 3-åringen e Sandro Hit - Donnerhall var riktigt fin o dessutom jämnt bra! Sen tyckte jag mycket om Topaasch men ojoj, det gäller nog att ha ett stabilt sto! Gillade också Channon men har inte riktigt varit så förtjust i Rubignon o för mig är det viktigt att det inte bara är en tillfälligt bra individ utan att stammen bakåt är riktigt bra (eller att hingsten efter några år visat genom avkommor att den är bra förstås). Tyckte också mycket om Smashing Hit.

När det gäller de hingstar som jag inte gillade beror det på att jag försöker se vad de ska tillföra vår avel, inte att de är bra på några saker tex rör sig bra men utan bra typ, är snygga men inte kan röra sig, är snygga o kan röra sig men har ett svårt temperament. Vi måste vara försiktiga när typ, ojämna gångartssiffor, temperament eller andra egenskaper inte är tillräckligt bra! Stomaterialet vi har i landet behöver oftast hingstar som förbättrar, inte som har egenskaper som inte är tillräckliga. Det finns så många hingstar i dag att vi måste vara väldigt kräsna i vilka ytterligare som godkänns!

Slutligen en eloge till den kvinnliga testryttaren! Det var en fröjd att sitta o se hur hon red hästarna, hon testade verkligen på ett föredömligt sätt. Att hon sen också pratade själv o vågade ta ut svängarna gjorde det till undervisning på hög nivå!

Mvh, Ann

GiG skrev:
Tänkte starta en ny tråd om vad ni som var på bruksprovet tycker om dressyrhingstarna som godkändes?
Själv har mitt stenhårda beslut att INTE betäcka i år luckrats upp å det grövsta, just nu ser det ut som om det blir betäckning trots allt och det med Smashing Hit. Det är SÅ roligt att vi fått en så fin Sandro Hit-son godkänd i Sverige. :bump: (Clownen: darlingen gillade honom skarpt :eek: och ja, jag kunde inte låta bli datorn! :angel: )
Annars tyckte jag att supernervige Topaasch var väldigt häftig men temperamentet funkar inte på mitt sto. Royal Toch Stone var också väldigt trevlig liksom Channon.
Vad tycker ni andra som var där el sett bilder & omdömen?
Jag, som egentligen är mest hoppintresserad, satt och undrade vad ägarna till alla dessa "wannabe-avelshingstar" tyckte att just deras hingst skulle ha att tillföra den svenska dressyrhästaveln... Visst var det flera stycken trevliga dressyrhästar, men innebär det automatiskt att de ska vara avelshingstar också? Ska vi inte ställa högre krav än så???
Den ENDA av de yngre dressyrhingstarna som jag hade kunnat tänka mig att betäcka något av mina ston med var just Smashing Hit, som både hade exteriör, utstrålning, gång och ridbarhet. Eller jag ska korrigera mig, han var väl den enda av dem som jag hade kunnat tänka mig att ta med mig hem också - om jag nu nån gång skulle få för mig att bli dressyrryttare... :p
Visst var Topaasch trevlig, men lite för het för min smak. Visst ska de ha energi, men det får ju inte gå överstyr. En elitryttare har säkert inga problem att hålla honom på mattan, men hur ska alla våra hobbyryttare klara ut avkommorna - som de ju säkert vill ha för att de blir fina?
Brisbane var ju väldigt rörlig, men ärligt talat så undrar jag hur det kommer gå med samlingen framöver för hans del. Han såg inte ut att ha särskilt lätt för just det, var i alla fall mitt intryck. Dessutom lite "lång" och av mer "gammal" typ. Och han har ärvt sin morfars tråkiga bakbensaktion, med tår som släpar i marken, även om bakbenen sen är väl undersatta.
Royal Touch Stone, som du nämnde, tillsammans med Hermes (godkändes han?) var två i mina ögon väldigt trevliga dressyrhästar, men just inte mer.
Channon tyckte jag mer såg ut och rörde sig som en hopphäst (enligt mina anteckningar...).

Jag blev förtjust i Figaro, Hermes och Tuthankamon!

Håller också med om att den kvinnliga testryttaren var en fröjd att se!

Tänka sig samma som jag med andra ord ;) !
Min favorit är dock Brisbane och det absoluta botten nappet som borde kastreras omedelbums, Smashing Hit :o ...
Så olika man kan tycka.

Senast ändrad:

Och så tar jag den där grisepassande saken med mig i min kastrerings frenesi... Don Dorn eller vem det nu var :confused:

Japp! Det var Don Dorn som hade grisepass!

En hingst som inte går rent i skritt på tygeln tycker jag inte har i aveln att göra!

Nej det har den inte.Möjligtvis om den kan tillföra något oerhört unikt som skulle kunna göra det ens aktuellt att försöka få in honom, fast den kvalitén har han ju inte heller. Väl?

Görel skrev:
Jag blev förtjust i Figaro, Hermes och Tuthankamon!

Håller också med om att den kvinnliga testryttaren var en fröjd att se!

Håller med, och jag tyckte om Brisbane också.

Nej, det tycker jag inte. Donnerhallblod har vi gott om i Sverige som det är. Smashing Hit såg ut som en rutschkana i modellen tyckte jag och hade inte heller varesig star quality eller extraordinära gångarter.

Jag med! :)

Appropå Figaro så tyckte jag att han verkade otroligt sympatisk men inte var han direkt någon blänkare.

Don Dorn har ett intressant möderne med framgångsrika syskon, men inget sto ploppar ju bara ut elithästar!

Frågan är varför han gick så i pass. Är det ärfligt eller beror det på ridning och /eller miljön, d v s var han stressad och spänd? Om det inte beror på ärftlighet kan han kanske ha något i aveln att göra, men jag skulle inte använda honom!

Trassla skrev:
Nej, det tycker jag inte. Donnerhallblod har vi gott om i Sverige som det är. Smashing Hit såg ut som en rutschkana i modellen tyckte jag och hade inte heller varesig star quality eller extraordinära gångarter.

:rofl:
Jaa du, smaken kan verkligen variera. För mig hade han allt det han saknade för dig. Men rutschkana, var då? Snacka om lååånga framben! Nej, HONOM vill jag ha!!! :banana:

Testryttaren var otroligt skicklig och den manlige var inte så pjåkig han heller.

Återigen, du kan väl få tycka det då. :D

Den kvinnliga testryttaren var otrolig. Jag tror att hennes manlige kollega egentligen var duktigare än vad man kunde uppfatta i hennes konkurrens, men han bleknade ju verkligen!

Jag såg många fiiina hästar, men inte heller riktigt nån sådär som "DEN vill jag betäcka med". Okeanos gillade jag men skritten var inte helt rolig. Sen var det många som jag gärna skulle ha själv och rida på! Ulvano var urhäftig ju, en sån vill jag ha.

Topaasch tyckte jag inte var särskillt rolig alls. Alldeles för stor fram och för liten bak, det såg bättre ut de få gånger han slappnade av och sänkte sig lite, då såg det mer proportionerligt ut. När det gäller temperamentet funderar jag lite på ryttarens inverkan där också, den ryttaren har ofta "nippriga" hästar.

GiG skrev:
Clownen: darlingen gillade honom skarpt :eek: och ja, jag kunde inte låta bli datorn! :angel: )

Jag har också starka funderingar på " Smashen " till mitt Falklandsto ;). Skulle vilja veta mer om stolinjen i honom. Vet du något om mamma och mormor ? Har uppfödarna någon hemnsida :confused:.

Hälsningar Helen

Liknande trådar

C
Avel Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 286
Senast: Mabuse
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 791
Senast: athena
·
Avel Med resultaten från Verden och lite annat svammel... :) Dagen i Verden (fredagen med visning vid hand plus löshoppning) vad grymt...
Svar
18
· Visningar
1 404
Senast: Nin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka