de nya kvalreglerna..

B

Binsan

har inget TR tillgängligt och får höra lika många svar som personer jag frågar....:angel:

kort å gott skulle någon vilja vara snäll o referera från TR??:) :)

får man tex gå uåå i Lätt efter att ha ridit en GK debutant numera??:crazy:

P.s jag ska skaffa nytt TR nästa vecka..:banana:

Sv: de nya kvalreglerna..

Enligt TR 2006
Skall man med kvaificerande resultat ha ridit för:

100 två 90 klasser
CNC* tre 100 klasser + fälttävlansmärke steg 2
CNC** två CNC*
CNC*** en CNC**

*kl*

Det tråkiga är ju att det slår tillbaka på dem själva när de rider utan att ha kvalat in.

Det finns ju en orsak till att kvalen finns!

Jag tycker att man skulle anmäla de som man vet inte är kvalade.

Apropå det, finns det någon stans där man kan kolla det? Någon resultat sida eller dyl? Den jag syftar på kommer att gå upp i lätt klass.

Ja det är verkligen dåligt när folk gör så, kvalreglerna är ju till för ryttarens och hästens säkerhet.

Jag skall till Norge nästa helg och där är de tydligen mycket hårdare med att man är kvalad. Man skall visa upp resultat listor som visar att man är kvalad på tävlingsplatsen. Varför inte införa det i Sverige också,kan ju max ta 30 sek längre tid i sekretariatet att visa upp även sådana papper.

Kanske skall lägga till att häst och ryttare kan kvala var för sig.

shady skrev:
Apropå det, finns det någon stans där man kan kolla det? Någon resultat sida eller dyl? Den jag syftar på kommer att gå upp i lätt klass.

Nej det finns inte. I höstas hade vi ett ekipage som var anmält till 100 som vi visste inte var kvalad. Hon hade startat 3 90 men hade över 75 straff (80 resp 83) på 2 av dem och 75 prick på den tredje. Föreningen ringde upp henne och pratade med henne men då sa ryttaren att hon var kvalad och allt var klart.
Tävlingsdagen krävde ÖD att hon skulle visa var hon var kvalad och då hänvisade hon till de 3 och visste inte att det var gräns vid 75. :(
ÖD var beredd att ringa runt till arrangrer för att fråga eftersom det inte finns något samlat.

Arg och skrikande åkte hon hem, inte kul. :crazy:

Men vad skriver TR om 75 straff? Är det solklart?

/A

Jag tycker att man ska ha en gräns i dressyren så som man har i hoppningen, kan man inte rida ett godkänt dressyr program och inte bromsa på 40 (60) m så kan man förmodligen inte göra det i terrängen heller.

Men hur är det med terrängen då? Om man blivit utesluten i terrängen, men haft godkänt i dressyren.

Jo, men vad står det exakt i tr? Finns det utrymme för tveksamhet?

Har inte tr här så jag kan citera men det är solklart.

shady: Man får ha en utbrytning i terrängen för att få räkna det som godkänt kval, i hoppningen tror jag att det är 16 fel är inte säker ( om man ska kvala till championat då är det 4 fel som gäller)

godkänt resultat är
max 75 straff i dressyren
max 16 fel på hinder i banhoppningen
max 20 straff på hinder, samt max 90 sek över tiden i terrängen (utom i fyrstjärnigt då man får vaar 120 sek över)

Fast är det inte två olika regler. Har fått TR uppläst nu. Kval (ex till SM) är en sak (där man får ha hinderfel i terrängen och dressyren spelar roll) få lov att rida en högre klass något annat (inga hinderfel i terrängen, dressyren spelar ingen roll). Tolkar även det så från ridsport sida om TRändringar.

/A

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 369
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 992
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 465
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 762
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar