De la Gardie 950

Sv: De la Gardie 950

Förresten, jag har fotat en De la Gardie-avkomma, ue Watzmann-Absatz (hannoveranermöderne):

146058_01.JPG

Hon är e. Bonaparte - Cortez. Överansträngd som ung och satt i avel så hon har inget gjort. Emellertid har jag så smått börjat hoppträna henne och hon är väldigt trevlig.

När min kompis jobbade på flyinge var De la Gardie den sista hästen man ville komma i närheten av... han hade visserligen munnkorg på sej men var extremt ohanterbar... förstår själv inte varför man använder en sån häst i avel... det har nedärvts till många av hans avkommor. Så om man har funderingar på att betäcka med honom MÅSTE man ha ett utomordentligt snällt sto. Som är väldigt duktig på att fostra sina fölungar... annars kan det bli en kopia av pappan, å det vill man kanse inte sträva efter.

Intressant när jag betäckte mitt sto med De la Gardie så hade han ingen munkorg på sig och om jag inte minns helt fel så hade han dessutom grimma på sig vid betäckningen ?!?

Jag tror inte en hingst blir uppgraderad till A om han bara har gett skit och aggresiva hästar ?

Och det genom att endast betäckt naturligt och därmed inte alltid de bästa stona ?

Mia

Bilderna på De la gardie's avkommor ser ju fina ut:) Men vad har ni använt er av för ston? Dressyr stam eller Hopp? Säger bara att det är tur att man har tid att fundera, funderar på en hel del:) Är en hel djungel detta med att försöka hitta hingst:laugh:

Intressant när jag betäckte mitt sto med De la Gardie så hade han ingen munkorg på sig och om jag inte minns helt fel så hade han dessutom grimma på sig vid betäckningen ?!?

Jag tror inte en hingst blir uppgraderad till A om han bara har gett skit och aggresiva hästar ?

Och det genom att endast betäckt naturligt och därmed inte alltid de bästa stona ?

Mia

Självklart hade han ingen munkorg på sej då... tror du att dom vill visa upp honom så för allmänheten?! Å jag tror nog att du minns fel när du säger att han hade grimma på sej vid betäckningen... för så idiotisk skulle ingen på flyinge vara när dom betäcker med nån av sina hingstar... oavsett hur snälla dom än är! Det är ett faktum, inget påstående.

Dom bryr sej inte om hur aggresiv hästen är så länge dom kan tjäna pengar på honom... hade dom inte kunnat tjäna några pengar hade han blivit korv för längesen... det är ord som dom själv har sagt.

Han ger i många fall aggresiva avkommor... men det är med hästar precis som med människor... arvet påverkar 10% och miljö-uppfostran påverkar 90%... så med andra ord om fölungen har en mamma som fostrar den på rätt sätt är det inte säkert att den blir aggresiv som sin pappa. Å sen att det blir rätt ägare på ungen... det är VIKTIGT!

Självklart hade han ingen munkorg på sej då... tror du att dom vill visa upp honom så för allmänheten?! Å jag tror nog att du minns fel när du säger att han hade grimma på sej vid betäckningen... för så idiotisk skulle ingen på flyinge vara när dom betäcker med nån av sina hingstar... oavsett hur snälla dom än är! Det är ett faktum, inget påstående.

Dom bryr sej inte om hur aggresiv hästen är så länge dom kan tjäna pengar på honom... hade dom inte kunnat tjäna några pengar hade han blivit korv för längesen... det är ord som dom själv har sagt.

Han ger i många fall aggresiva avkommor... men det är med hästar precis som med människor... arvet påverkar 10% och miljö-uppfostran påverkar 90%... så med andra ord om fölungen har en mamma som fostrar den på rätt sätt är det inte säkert att den blir aggresiv som sin pappa. Å sen att det blir rätt ägare på ungen... det är VIKTIGT!

Vem har sagt att Flyinge använde grimma på honom ? Inte jag iallafall . Jag skrev om du läser ordentligt att när jag betäckte med honom så har jag för mig att han hade grimma på sig ,jag skrev inte överhuvudtaget att det var på flyinge jag betäckte .....

Sen skriver du själv att 10% att arvet påverkar och 90% miljö och uppfostran ?

Då kanske det stämmer att De la Gardie hade en taskig barndom ?

Mia

Det hade han helt klrat... det har jag inte sagt nånting om alls... det enda jag vill poängtera är att man behöver att sto som fostrar sina fölungar väl... å sen en människa som hanterar hästar på rätt sätt! En häst är inte elak av naturen... dom blir det av männsklig hand!

Men då är det ju säkert ett fotomontage.. ;)
Jag tycker han ser riktigt trevlig ut den där. Såg honom när han stod på Flyinge, men endast under show så jag vet inte något om temperament. Såg fin ut vill jag minnas..

När det gäller temperamentsdiskussionen så tycker jag att det ar lustigt att ens varna för en hingsts temperament om nu 90% handlar om fostran och 10% om gener. Övriga pratar oftast om % som 80% genetiskt och 20% fostran(mycket av stoet), vilket jag tror ganska mycket på, bla efter att ha diskuterat med folk som har adopterade människobarn. Kan ju vara våart att ha i åtanke när man gör ET, att man inte väljer vilket sto som helst till sin satsning. Sedan spelar ju givetvis människan som utbildar hästen stor roll. Vissa människor har bara trevliga hästar och vissa har.. mindre trevliga.. Det samma gäller även hundar och barn.
/U

*KL*

Jag vill också minnas att denna temperamentsdiskussion varit uppe tidigare och man konstaterade snabbt att DLG blev som en ny häst när han fick komma ifrån Flyinge, trivdes helt enkelt inte.

KL

Hade prao på Flyinge och hanterade honom en hel del när jag var där - och jag är verkligen INTE en av dem som tycker att han var monster. Han var faktiskt en av mina favorithingstar att hålla på med, väldigt smart och "med på noterna".
Då var jag 14 år och ledde honom till/från boxen i grimma, ryktade, lindade ben, duschade, etc. De sa till mig att inte vända honom ryggen samt att ha ögon i nacken, annars fick jag inga andra direktiv om att han skulle hanteras annorlunda än de andra hingstarna.

*kl*

Jag har en avkomma född 07 efter De la Gardie. ue:annart-ganesco.
Aramis ska börja sin inridning nu under vintern, jag har väntat länge så han vuxit väldigt mycket och varit ganska klumpig i sin kropp.
Aramis är en stor kille som är 175cm plus... har inte mätt honom på länge.
En grabb som är snäll men har haft en del temperament, kastrerad sedan ett år tillbaka och tanken är att han ska bli dressyr häst.

När jag träffade De la gardie 2006 var det inget monster med munkorg!
Aramis för någon månad sedan.
aramis22.jpg

aramis vid ett års ålder
arre-betetrav.jpg

aramis någon dag-4månader
artemis.athena.jpg

aramisgrs.jpg

aramisvisning3.jpg

Han ser fin ut din kille, men stor:eek: Hur hög är stoet? Lämnar De la Gardie stort?

Mitt sto är 160. Det verkar som om båda ungarna efter DLG blir något högre, men inte mycket över 165.

De La Gardie ligger på 3.3 i höjd på blup. Det innebär att han ger hästar som är 3.3 cm större än medelhästen.

Liknande trådar

Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 270
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 591
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 820
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka