de här med pass

LadySara

Trådstartare
har suttit å försöktt leta på internet om hur man går till väga.. men datorn ballar ur å ja får upp sidan kan inte visas hela tiden...

är de bara jag som tycker att de känns lite konstigt att skicka iväg hästens orginalpapper??

nån som kan berätta hur man går tillväga...

tacksam för svar..

Sv: de här med pass

Är det halvblod det gäller? I så fall står det ganska bra info på www.asvh.se

Visst känns det olustigt att skicka i väg orginalpapper men ta kopia reg. beviset som du kan ha hemma tills passet kommer.

Jag som nyss har fixat detta till min kuse kan ju kanske försöka svara..
Detta gäller dock halvblod:
Gör en signalementsbeskrivning på hästen (många veterinärer gör detta)
Skicka in den tillsammans med reg. bevis, samt kopia på köpekontrakt till ASVH.
Det tar några veckor så kommer passet på posten tillsammans med en räkning!
Svårare än så var det inte..

datorn klarar inte av att visa nå andra sidor än buke å knappt de... tar 5 min att få upp en sida... är inte min dator så ja vet itne va som är fel...

så därför frågade jag om någon kunde ta de i korta drag här ute...

å de är ett svenskt halvblod med gröna papper.

men om hästen har gröna papper borde man ietn behöva ta ut vet för signalementbeskr,?? eller ??

Färgen på papper spelar ingen roll, alla ska ha pass och de utfärdas på samma sätt (inom raserna åtminstone)

Saxat från ASVH:
Registrering av häst/hästpass

Fr o m den 1 april 2003 kan man få "akutregistrering" på 3 (tre) arbetsdagar mot en avgift av 500 kr (inkl. moms).

Skicka ej in pengar i förskott!
All betalning, både av ordinarie registrering, byte till pass samt akutregistrering sker mot faktura som skickas tillsammans med passet.

Blankett: Ansökan om utfärdande av pass (behövs ej för årsföl)

ÅRSFÖL
När alla avgifter till hingstägaren betalts får Du en registreringsansökan (före 2004 betäckningsrapport). Då kontaktar Du en ID-kontrollant i Din närhet att komma ut och göra en signalementsbeskrivning av fölungen. Lista över godkända ID-kontrollanter finns på www.svehast.se.
När detta sedan är gjort, KONTROLLERA att alla uppgifter är rätt ifyllda. Sedan ett hästpass är utfärdat går ett hästnamn inte att ändra. Därefter skickas betäckningsrapport och signalementsbeskrivning in till ASVH, Stambokskontoret, 240 32 Flyinge. Registreringen av föl tar normalt längre tid än de äldre hästarna. Detta eftersom så många kommer in samtidigt. Har Du ett föl som är sålt, bifoga en lapp, så försöker vi ta det med förtur.
Om Du lånat ett sto är det viktigt att fodervärdsavtal bifogas.

DNA-prov är ett måste för de föl som är efter utlandsbaserade hingstar. Även föl efter hingstar baserade i Sverige, men där stoet seminerats med frusen sperma måste testas. Dessutom tar ASVH slumpvis ut ca 25 föl varje år för DNA-prov. Detta bekostas av ASVH och fakturan skickas till kansliet. ASVH äger även rätt att vid tveksamheter kräva DNA-test. Material för DNA-analys kan beställas antingen från SLU eller ASVH. Därefter tar Du ut en ID-kontrollant som tar tagel från hästen. Detta fästs sedan på en väl märkt pappskiva som skickas till Blodgruppslaboratoriet i Uppsala. Prov måste tas på både moder, fader och avkomma för att fullständig härstamningskontroll ska kunna göras.

Observera att ASVH vill ha in alla handlingar samtidigt. Vad gäller föl som ska DNA-testas går det dock bra att skicka in betäckningsrapporten och signalementsbeskrivningen så att dessa inkommer före årsskiftet. Bifoga en lapp om att DNA är insänt till Husdjurstekninska laboratoriet.

För alla övriga hästar skall, utöver nedanstående papper under respektive rubrik, även bifogas blanketten "Ansökan om utfärdande av pass".

ÄLDRE HÄSTAR MED SVENSK HÄRSTAMNING
Att registrera en äldre häst fungerar precis som för fölen, det kostar dock lite mer. Skicka in en betäckningsrapport och signalementsbeskrivning och om hästen bytt ägare, något kontrakt som styrker ägarbytet.

HÄSTPASS
Har Du en svensk ID-bok, utfärdad mellan 1992 - 1999, skickar Du in denna och får den kompletterad till hästpass. Kostnaden är 250: -. Glöm ej att bifoga kopia av köpekontrakt för att styrka att Du äger hästen. Har Du en äldre häst med ett A4-papper, registreringsbevis, måste en signalementsbeskrivning göras. Se www.svehast.se för ID-kontrollanter i Din närhet. Dessa två papper skickas sedan in till ASVH för komplettering tillsammans med kopia av köpekontraktet. Kostnaden är 400: -

För de hästar som är födda eller registrerade under 2000 och som har den gamla sortens hästpass byter vi ut dem kostnadsfritt.
Har du vaccinationer i passet och ska ut och tävla under tiden passet är hos ASVH: Ta en kopia av vaccinationerna, skriv dit hästens namn och registreringsnummer samt få kopian vidimerad (undertecknad av utomstående person som intygar att kopian överensstämmer med originalet).

Bara för man är veterinär betyder det inte att man automatiskt får göra konturdiagram. Man måste vara godkänd id-kontollant för att få göra detta. Men att bara vara veterinär funkar inte. Självfallet får man ha vilket yrke man vill för att vara id-kontrollant..men veterinärer går inte automatiskt in och är godkändas bara för yrkets skull.

Mynta2 skrev:
Bara för man är veterinär betyder det inte att man automatiskt får göra konturdiagram. Man måste vara godkänd id-kontollant för att få göra detta. Men att bara vara veterinär funkar inte. Självfallet får man ha vilket yrke man vill för att vara id-kontrollant..men veterinärer går inte automatiskt in och är godkändas bara för yrkets skull.

Nej det sa jag aldrig, jag sa att "Många veterinärer gör detta" kanske borde ha tillagt att de ska vara godkända som ID-kontrollant..

*lånar knapp*

har också en fråga angående hästpass:) Ska skicka in alla papper till russföreningen för att få hästpass på vårt russ. när hon chipmärktes gjorde vi en slutmätning på henne i samma vävan. Ska jag skicka in slutintyget också? Hittade ingen information om det på russföreningens websida....har mailat registratorn men den svarar inte tills nu:) Så kanske någon av er vet?

Tack på förhand :)
Jacky

så om ja förstår de här rätt så behöver jag bara skicka in identitetsboken och kopia på köpe beviset på att hon är min??

blir förvirrad av alla saker som skrivs.. får man skylla på att man är blond.. :o

sjävlklart vet ja att alla ska ha pass.. men eftersom hon redan har identitets papper så undrade ja om ja måste ta ut en id- kontrollant.
ja undrade in om ja msåte fixa pass vilket de låter som o ja gjorde i ditt svar..

Återigen:
Har Du en svensk ID-bok, utfärdad mellan 1992 - 1999, skickar Du in denna och får den kompletterad till hästpass. Kostnaden är 250: -. Glöm ej att bifoga kopia av köpekontrakt för att styrka att Du äger hästen. Har Du en äldre häst med ett A4-papper, registreringsbevis, måste en signalementsbeskrivning göras.

Är ID-boken utfärdad mellan dessa år?

Men varför ringer du inte registratorn då ? Att maila är ju ganska dumt eftersom du inte vet om berörd person verkligen kollar sin mail. Du får ju svar snabbare via telefonen samt svar på allt du vill veta på 2 sek :-)

ID bok från 97... så då blev de juh inga konster alls.. bara att skicka in med kopia på kpe beviset.. får man hem inbetalningskort när passet kommer?? är de smart att skicka i ett sånt där tjockt kuvert?? tänkte på slarvabort risken.... dom är experter i den här stan att slarva bort post..

tack så hemskt mycket för svaren föresten.. att du orkar med förvirrade människor som mig :smirk:

Senast ändrad:

Japp, ID-boken och kopia på köpekontrakt. That's it!

Jag brukar skicka in passet/registreringsbevis i vanliga kuvert men skicka i ett tjockare om du tror att de inte slarvar bort det då :)

För shetland löser man ut passet mot postförskott, borde vara samma för halvblod.

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 937
Senast: Mirtai
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar