Sv: De gamla mästarnas hästhållning?
Ja, visst är det det. men om man tror att man har köpt något fint så kanske man inte vill höra att det inte är det?
Var på en clinic och tittade. Någon hade en PRE, hingst naturligtvis, som 1) inte kom till handen 2) vevade på som fan i symaskinshastighet 3) inte hade svävmoment i traven och 4) biljarderade som en väderkvarn. Ägaren var dock väldigt förtjust i hästen och alla dess "kvalitéter" och skulle visa den för avelsnämden ögona böj.
jag var diskret kritisk, då jag tycker att det kan vara att lura folk att avla på dessa hingstar och sina travarkorsningar och få hur urflippade benrörelser som helst, och ändå tro att det är fint. En annan PRE-hingstägare upplyste mig om att det där var gamla sortens PRE, då man inte brydde sig om biljardering, men numera så avlar man bort det (hur lätt är det när mer eller mindre alla biljarderar eller nystar?). Hennes hingst han biljarderade minsan inte.
Sen får vi se hennes hingst, dock riden av annan. Hästen 1) inte kom till handen 2) vevade på som fan i symaskinshastighet 3) inte hade svävmoment i traven och 4) biljarderade som en väderkvarn. Hur blind kan man bli som hästägare? Mina barn och andras ungar?
Folk imponeras av feta nackar, lång man och svans och vidlyftiga frambensrörelser, utöver det faktum (antagligen) att dessa hästar klarar de av att sitta ned på. Jag har ännu inte blivit imponerad av någon svensk PRE, och faktiskt inte de som tävlar internationellt i svår klass heller...
Tessan