De gamla mästarnas hästhållning?

Sv: De gamla mästarnas hästhållning?

Det är lite som med klädmode...det kommer och går allt efter generationerna. Men en sak är då att det forskas mycket mer idag men det betyder inte att inte någon, någon gång har uppfunnit eller förstått sambanden tidigare:) Kanske det inte blev dockumenterat och därefter bortglömt!

Nej, det är ju bara att ta de klassiska vetenskaperna som exempel; matematik och astronomi. De gamla grekerna uppfann teorier som är gångbara än idag, även om den moderna forskaren nu också kan bevisa varför det är sant.

Monika

Det är otroligt vad fint han går som datanimerad! Det jag slås av är kotan fram. Det är mycket sällan man ser ökad trav utan genomtrampad kota. Hur är det egentligen, måste inte hästen trampa igenom när det rör sig, kanske handlar det om olika grader av genomtramp?

Monika

Angående de gambla mästarnes hästhållning fordom:
För ett par år sedan genomfördes en provning av 1600-talssadel på levande häst för att se om det kunde ge någon ny information. Sadeln var inte en militärsadel utan en som använts i ridundervisning och tornerspelsträning. Bild här ( avser sadel nr T11279)
Hästen valdes ut efter att sadeln mätts upp och studerats noga eftersom det var viktigt att hitta en häst av passande typ. En connemara, 146 cm över manken visade sig stämma rätt väl som "barockhäst" i sammanhanget.
Besynnerligt nog låg sadeln så att den tryckte på hästens bogblad. Om man granskar äldre plancher får man ofta intryck av att sadlarna ligger långt fram. Men trycka på hästens bogblad...? Hur förklarar man det? Kloka hästkarlar, beroende av friska hästar för långa ridpass - hur kunde de bygga en klämmande sadel?
Vi provade ju bara en sadel, så det var ju ingen statistiskt korrekt undersökning. Men sadelmakaren som utförde provningen hade en teori om att man på 1600-talet inte riktigt förstod bogbladets rörelse. Man trodde frambenet pendlade jämnt från en utgångspunkt och förstod inte vilken roterande rörelse det i själva verket gör.
Om man studerar 1600-talslitteraturen om sadlar står det i stort sett att de ska vara lagom stora och passa för ryttarens behov. De gamla mästarna tog med sig en del kunskap i graven - på gott och ont...

Intressant! Är du kunnig inom området? Berätta gärna mer!

Mvh Monika

Det verkar som om det är många som anser att den är frusen. Jag tror absolut inte att Bent själv inte tagit in något nytt. Det är jag tämligen säker på att han har. Men det verkar som om många andra anser den frusen.

Vad jag ville poängtera var att de stora mästarna inte satt på de enda lösningarna.

Ja, vi har en sån PRE i vårt stall. Tjejen som har honom åkte själv ner till Spanien och köpte honom. Då hade hon väldigt lite kunskap och blev grundlurad.
Han är märkligt byggd. Har lång rygg och är byggd i nedförsbacke och har konstiga vinklar överallt. De visade henne att han kunde piaff och spansk skritt. I själva verket kunde han sprätta med fötterna på stället med tappad rygg utan att gå fram till handen.
Men hon visste inte bättre och betalade dyra pengar för honom.
Sedan började hon träna för våra tränare. Och hon har fått jobba stenhårt för att träna om denna felridna häst med sin mindre bra fysik. Vår ridlärare kallade honom för renoveringsobjekt.

Jag tror det är jättevanligt! Och det är bra att det tas upp. Att folk görs uppmärksamma på detta ganska vanliga fenomen. Jag tycker att många av de annonser på PREs man ser i Sverige ser lite risiga ut. Men ändå piper folk förtjust när de ser dem. Åh! Det är ju en andalusier! Och helt plötsligt klassas hästen som topphäst fastän den är väldigt märkligt byggd. Där PREn går in går vettet ut, ibland. ;)

Ja, visst är det det. men om man tror att man har köpt något fint så kanske man inte vill höra att det inte är det?

Var på en clinic och tittade. Någon hade en PRE, hingst naturligtvis, som 1) inte kom till handen 2) vevade på som fan i symaskinshastighet 3) inte hade svävmoment i traven och 4) biljarderade som en väderkvarn. Ägaren var dock väldigt förtjust i hästen och alla dess "kvalitéter" och skulle visa den för avelsnämden ögona böj.

jag var diskret kritisk, då jag tycker att det kan vara att lura folk att avla på dessa hingstar och sina travarkorsningar och få hur urflippade benrörelser som helst, och ändå tro att det är fint. En annan PRE-hingstägare upplyste mig om att det där var gamla sortens PRE, då man inte brydde sig om biljardering, men numera så avlar man bort det (hur lätt är det när mer eller mindre alla biljarderar eller nystar?). Hennes hingst han biljarderade minsan inte.

Sen får vi se hennes hingst, dock riden av annan. Hästen 1) inte kom till handen 2) vevade på som fan i symaskinshastighet 3) inte hade svävmoment i traven och 4) biljarderade som en väderkvarn. Hur blind kan man bli som hästägare? Mina barn och andras ungar?

Folk imponeras av feta nackar, lång man och svans och vidlyftiga frambensrörelser, utöver det faktum (antagligen) att dessa hästar klarar de av att sitta ned på. Jag har ännu inte blivit imponerad av någon svensk PRE, och faktiskt inte de som tävlar internationellt i svår klass heller...

Tessan

Jag kan medge att jag är svag för PREs och funderar på att köpa en själv efter min nuvarande. Jag kan tyvärr inte rida halvblod pga diverse rygg- och nack-skador jag har. Så det verkar som jag kan välja mellan Islandshästar, PRE och Lusitano. Och som dressyrryttare verkar en Iberisk häst som det bästa valen då.

Det finns faktiskt en PRE här i Stockholm som rör sig trevligt. Jag har aldrig sett en PRE röra sig som henne. Hon är helt klart den bästa gångarts-PREn jag sett. Jag vet att ägaren brukar smyga omkring här och läsa ibland.
Vi får väl se om hon har lust att ge sig till känna. :D
En häst som hennes skulle jag mkt väl kunna tänka mig. Men gärna med ett mildare humör. ;)

Hej,
först hade jag inte tänkt svara på detta eftersom då tänker alla att jag bara ser det jag vill se eftersom det är min häst jag pratar om. Bestämde mig ändå för att svara. Jag har ett PRE sto som är 7 år. Både hon och hennes mamma (finns i Örebro) rör sig väldigt bra. Inga symaskinsrörelser där inte. Självklart briljarderar hon, men inte mycket. Hon är också fint byggd över hela kroppen (även bakdelen). Jag håller dock med om att många exemplar vi får hit till Sverige inte är de bästa, men det är absolut inte alla som är dåliga. Det finns en del att önska av en PRE, men när man har jobbat med de dåliga sakerna så får man en otrolig häst. Vet inte om jag någonsin kommer att kunna ha något annat trots att jag har gått igenom en hel del pga hennes temprament. Vi ska också komma ihåg att vi har ju faktiskt dåliga exemplar av andra raser också.

Med vänliga hälsningar
Jegi
ps.mina tränare tycker också att hon är jättefin så de ska få ta föl på henne nu. På måndag kommer domen om hon är dräktig. :smirk:

IndianaJones skrev:
För mig personligen är det viktigt att hästar ges möjlighet att vara ute mycket och att umgås i flock med andra hästar. Jag har läst ganska mycket om hästhållning i svunnen tid och min generella uppfattning är, utan hänvisning till någon speciell skrift eller person, att ridhästar på hög nivå ytterst sällan gavs möjlighet till detta.

Håller helt med om att det är viktigt att hästar ska få vara ute i flock då det är det mest naturliga för dem. Tyvärr tycker jag nog att "gavs" bör bytas ut mot "ges" i stället. För ofta hör jag "detta är tävlingshästar, inga leksaker!" även av människor jag har uppfattat som mycket kunniga och ödmjuka. Många gånger tycker jag att så fort man börjar blanda in tävling med hästar så försvinner den sunda hästhållningen.... Men det finns säkert många som trots tävling vill låta sina hästar vara hästar.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama