Ok, arbetsgivaren har alltså misslyckats med att förlägga din semester och passat på att bryta mot semesterlagen. Förenklat kan man säga så här, har du inte begärt att spara någon semester skall all din semester förläggas. Du söker din semester och anger om du vill att någon av din semester skall sparas till kommande år. Du har rätt att spara de semesterdagar med betalning du har efter 20 dagar.
Har du inte begärt att några dagar över 20 skall sparas skall även de förläggas. Självklart råder du inte själv över när och hur din semesterförläggs, men kommer ni inte överens på arbetsplatsen är stupstocken 4 veckors sammanhängande under perioden juni-augusti och dagar sparas i den omfattning du har begärt det.
Jag tar 1-2 v under sommaren och resten resterande tid på året. Det är möjligt i mitt yrke, då vi har haft många timanställda.
Det året det sket sig, var sista året på en avtalsperiod och arbetsgivaren släppte iväg nästan 10% av de anställda till andra garage drygt 5 månader innan avtalet var slut. Det gjorde att det helt enkelt inte fanns folk att sätta in. Jag var villig att låta dom placera ut dagar eftersom jag visste hur det var men det var inte intressant. Man nekade istället alla som behövde ledigt att vara lediga utan pardon.