De bästa stalltipsen!

Sv: De bästa stalltipsen!

cactuspower skrev:
Kommer även t.ex. att mocka hagen regelbundet minst en gång i veckan och kanske ha som regel att byta schabrak varannan vecka. Jag är lite pedant av mig. :D
Beroende på hur stor hage man har,så funkar det i ungefär 5 veckor på sommaren.. ;) Sen gör man det vid maskning istället.

Själv byter jag schabrak/vojlock varannan-var tredje dag,så det låter definitivt inte pedantiskt för mig.. ;)

diamonia skrev:
Jag kommer att ha utfodring och dörröppning automatiskt för att jag har inga planer eller möjligheter att åka hem på lunch eller middagsfodringar. Så är det på landet med lång resväg till jobbet! :D Jag vill ju att hästarna skall få mat på regelbundna tider och inte bara då jag råkar vara hemma ( innan 07:00 och efter 18) Självklart kommer jag titta till dem innan jobbet så att ingenting har hänt och att alla har fått sin mat!

Hmmm...förstår inte riktigt hur du tänkt då...

Ger du hästarna frukost inne i boxen före du åker till jobbet....

....och låter dem stå kvar inne tills lunchfodringen som sker med hjälp av den timerstyrda utfodraren ovanför boxen......

.....Å sen får de middag i hagen med hjälp av den timerstyrda dörröppnaren....

Eller hur har du tänkt??

Här är nåt som är ÄNNU billigare...

Ta helt enkelt en plastpåsen från ex. INTERSPORT eller liknande.
Klipp upp sidorna på den så att det bara blir ett långt plaststycke med ett handtag i vardera änden.

Lägg ut plasten på golvet, lägg höet ovanpå och vik över vardera ände.
VIPS...så har du en höpåse med handtag...

Risken att blanda ihop med andras höpåsar är minimal, gäller bara att handla på en "udda" affär eller så går det jättebra att skriva på den vita plasten...

Visst. Jag har gjort en liiiten hage i hagen.
Till grinden på denna liiiilla hage, har jag anslutit en timer och en öppnare.

På morgonen lägger jag ut frukosten i den "stora" hagen och lunchen i den liiiilla hagen.
Och när klockan är 13, så öppnar sig grinden till den liiiillla hagen och hästarna kan gå in i den och käka lunch!!

Nu har jag en hemgjord variant av öppnare, men det finns färdiga att köpa.
Sök på trådar här på Hästverksam...

Fria in- och utsläpp tycker jag är det bästa.
Inget ledande i grimmor som tar tid.
Vi byggde vårt stall så att alla boxar har egen ingång direkt in i boxen. Det är bara att öppna utifrån så går de in själva.
Jag har också automatisk lunchfodring i hagen, fattar inte att det inte är fler som har det.
Torvbädd sparar också mycket tid vad gäller mockning.

LaTa_UnGeN skrev:
har ni inte tid att släppa ut hästarna och fodra eftersom ni kör med timer?

Om man bygger ett stall för att ha egna hästar hemma så är det en mycket större apparat än att åka till stallet och vara där 3 timmar.

Jag för min del älskar hästar, men tycker det är jobbigt att stå i andras stall och aldrig få göra riktigt som man själv vill. Därför bygger jag eget. Men det betyder inte att jag viger hela mitt liv åt det och stalljobb. Livet för mej är mycket mer än hästar. Tex. sambon, släkt, vänner,jobb, hus och barn mm.

Att jag skall ha det så här betyder att jag kan åka på kalas på kvällen utan att ha bråttom hem till fodringar, jag kan jobba över utan att ha dåligt samvete för att hästarna står ute i hagen o är blöta o hungriga. Hästarna får mat på samma tid varje dag och de kan själva gå in när det regnar även de dagar jag har annat för mej.

Jag har faktiskt inte sett detta system någon annanstans utan det har växt fram i mitt huvud pga. sambon som inte ville ha något stall hemma med den bundenheten det innebär.

Nu är han dock med på banan och sitter och ritar stall varje kväll i div. ritprogram på datorn. :D :banana: :D

Mvh Diamonia

Lillsillen skrev:
Hmmm...förstår inte riktigt hur du tänkt då...

Ger du hästarna frukost inne i boxen före du åker till jobbet....

....och låter dem stå kvar inne tills lunchfodringen som sker med hjälp av den timerstyrda utfodraren ovanför boxen......

.....Å sen får de middag i hagen med hjälp av den timerstyrda dörröppnaren....

Eller hur har du tänkt??

All mat både krafft-och grovfoder skall enkelt förklarat komma åkande i en slags anordning från loftet till varje box. Det skall vara en utgång till rasthage från varje box som skall stå öppen den tid hästarna är ute. När det är matdax får de helt enkelt gå in och äta! Sen kan de gå ut igen, om de vill. Samma sak om det regnar, de har möjligheten att gå in i boxen om de vill.

Mvh Diamonia

Står hästarna på samma foderstat och äter de samtidigt,eller ska du ha typ,"kohalsband" med avkännare som portionerar ut maten?

Man laddar ju varje utfodrare med mat anpassad för individen! De kommer att gå i varsin hage!

Skulle jag har gissat att de skulle gå en å en?
Varför ska du ha hästarna hemma,varför inte ha de uppstallade istället?

OK, du fodrar med frukost, de går ut med hjälp av den automatiska dörröppnaren efter frukosten och till lunch åker maten ner o in i boxen med den timerstyrda utfodraren.

Men, hur kommer middagen att serveras då?
Någon måste ju upp på loftet och ladda i middagen där, antar jag...

Visserligen låter ju detta smidigt, men det som INTE låter smidigt är att de kan gå ut o in i BOXARNA hur som helst...Vem som helst måste väl inse att det kommer bli en svinstia där inne, vilket innebär att skottningen kommer bli mer besvärlig än någonsin....

Nej, fodra med frukost ute, låt en timerstyrd grind servera lunchen, och SEN kan du ju låta dörröppnaren öppna inför middagen som ges med hjälp av den automatiska utfodraren. Förhoppningsvis väljer de att stanna kvar inne i boxen och det blir inte så mycket klafsande o slabbande ut o in...

MEN, detta betyder ju att hästarna redan står inne när du kommer hem på kvällen och det blir lite bökigt att skotta.

Å andra sidan så kanske du bara skottar en gång i veckan/månaden för att spara tid så då behöver du ju inte gå ut i stallet igen förrän på morgonen när det är dags för frukosten igen :banana: :cool:

Senast ändrad:

Jag läste i ridsport för länge sen om ett stall som var oerhört smart ordnat, som fungerade liknande som det du beskriver.
Men det kräver att man har stallet smart uppbyggt i förhållande till marken.
De hade helt enkelt ett stall med boxar som hade egna utgångar till egen hage för varje häst, de hade köldridåer istället för dörrar. Då kunde hästarna gå in och ut som de ville. Sedan så hade de automatisk utfodring inne.
Automatisk utfodring finns det många varianter av, både fabriksgjorda och hemmagjorda. Många kan ladda 4-5 mål åt gången, och då skulle man i princip bara behöva vara i stallet en gång per dag.
Hade jag marken och pengarna skulle jag nog överväga att ordna mitt stall så.

Hej igen!
Jag vill ha hästarna hemma för att slippa ha andra folk som skall bestämma över dem, jag vet bäst hur mina hästar skall ha det :) !

Du har rätt i att det antagligen kommer att bli stökigt i boxarna men förhoppningsvis väljer de att vara ute ;) ! Jag skall självklart mocka varje dag.

Stallet är ju som sagt under byggnation och jag planerar mark och underlag och planering utefter mina krav! Jag tycker inte att det är något fel med att effektivisera stallarbete, det är ju så det är i det övriga samhället. Jag jag uppskattar mer än stallarbete här i livet! :)

Mvh diamonia

Jag gör allt på samma tid och i samma ordning varje dag. Då får man in en rutin och allt går mkt fortare. Allt hö görs iordning innan måltiderna, frukosten klar i påsarna kvällen innan, när de fått frukosten hamnar lunch och middag i påsarna. Kvällshöet gör jag iordning efter att jag motionerat dagens häst. Har ingen stallgång och måste ha hästen i boxen vid borstning osv, då går det inte att ha kvällshöet klart där.

För att spara tid under dagen så mockar jag både boxar och hage på morgonen samt tömmer vattnet ur hinkarna i boxarna. Då är det bara att motionera hästen på kvällen el när man nu ska göra det och efter det är det bara kvällsmaten kvar att fixa.

hej varför anlitar ni inte tjejer som hjälper till vid era stall som inget annat vill än hålla på istallen sätt ut annons om stall hjälp
och ev ridning skötsel av hästarna de är villiga att göra allting jag lovar ev mot betalning kanske eller dela häst ägar skapet
med ryttare dom kan göra stor nytta.
men om någon som "går hemma "kunde hjälpa till med små sysslor
sätt ut annonser och fråga om hjälp till häst skötare och ridningen
.prova. :banana: :bump: :love:

piamar skrev:
hej varför anlitar ni inte tjejer som hjälper till vid era stall som inget annat vill än hålla på istallen sätt ut annons om stall hjälp
och ev ridning skötsel av hästarna de är villiga att göra allting jag lovar ev mot betalning kanske eller dela häst ägar skapet
med ryttare dom kan göra stor nytta.
men om någon som "går hemma "kunde hjälpa till med små sysslor
sätt ut annonser och fråga om hjälp till häst skötare och ridningen
.prova. :banana: :bump: :love:

Kanske ltie svårt när man bor mitt ute i skogen
:angel:

Såg nu att du är från svärdsjö (inte långt från mej ju), en vän till mej hemma i småland har sålt en pålle till svärdsjö, kallblodstravare, kanske ngn du vet? (fråga kan man alltid ;) )

Tycker som du, att göra allt mer tungarbetat och mer tidskrävand eän det behövs är väl inget bevis på att man älskar sin häst mer än de som vill skona sin kropp och få mer tid över till att pyssla och kela med pållen eller till annat.

Jag tycker snarare att det är smart att göra allt så lättarbetat som möjligt, de flesta bönder skakar bara på huvudet åt hästfolk som gör allt så mycket mer tungjobbat än vad det behöver vara.

Sen tvivlar jag på att hästen älskar dej mer för att du springer och fixar med tusen grejer och ändå inte ha tid för den där mysstunden...

Själv har jag tänkt att ha min pålle på fri tillgång i lösdrift. Fungerar det inte så blir det timerstyrt elelr ngn anann smart lösning.

Lahtel skrev:
J
De hade helt enkelt ett stall med boxar som hade egna utgångar till egen hage för varje häst, de hade köldridåer istället för dörrar. Då kunde hästarna gå in och ut som de ville. Sedan så hade de automatisk utfodring inne.

Visst jättesmart, men de glömde något på vägen...hästar är flockdjur. :crazy:

Jag tycker att hästens beteende måste få gå före bekvämlighet. Jag vill som sagt ha så effektivt som möjligt men jag sätter ändå min hästs välbefinnande i första rum och att gå ensam känns varken naturligt, stimulerande eller schysst mot hästen. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 548
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 811
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar