De bästa stalltipsen!

diamonia

Trådstartare
Hur gör ni jobbet i stallet så effektivt som möjligt? Har ni några knep eller lösningar som gör det lättare?

Själv skall jag konstruera en timerstyrd utfodrare ovanför boxarna samt boxar med timerstyrd dörr rakt ut i hagen. Är det någon som har gjort något liknande? :)

Sv: De bästa stalltipsen!

Själv har jag en timerstyrd grind som lunchar mina hästar, som jag just installerat och är jättenöjd med. Eftersom jag ej kan åka hem på lunchen så känns detta som en jättebra lösning, annars blir det ju en hemskt SEN lunch, med middag till efterrätt...

MEN, jag kan ju känna att jag inte har lika bra koll på hästarna längre...
(tidigare hade jag en granntjej som gick o lunchade o kollade till dem, men hon har flyttat) Nu fodrar jag med frukost och lunchen får de automatiskt, så jag ser inte till dem förrän på kvällen igen....vad som händer under dagen har jag absolut ingen koll på.

Skadar de sig på förmiddan, så vet inte jag detta förrän på kvällen!!!

Så, timerstyrt i all ära, men det får inte överta hanteringen/kontakten med hästarna, så JAG kan tycka att det verkar överdrivet att ha detta om man verkligen INTE klarar sig utan....

Har man skaffat på sig djur, så får man räkna med att kliva upp i ottan och inte bara var hur bekväm som helst och låta elektroniken vara hästarnas skötare...

Jag fick ett jättebra tips från en kompis. Få godislådor från affären och packa mat för flera dar framöver (en vecka). Sparar mycket tid för mig som har ganska många olika fodersorter till min häst.

Tja,spara tid vill man väl alltid som hästägare då det finns saker och ting som kanske tar onödigt mkt tid.
Men,som Lillsillen skrev,har man skaffat djur så får man ändå räkna med att vissa saker tar tid.
Själv skulle jag ej våga ha fodringen på morgonen automatisk,även om jag skulle önska,mest kanske för att jag både har haft kolikhästar och hästar som legat fast i boxen.Så jag vill kika till de på morgonen när jag ändå fodrar.
Att packa mat flera dagar i förväg är väl på sätt och vis till att spara tid i veckorna,men tar ju då också längre tid att göra på ex. helgen.Så egentligen spar man ingen tid,det är ju bara till att "förflytta" tiden.
Det som jag sparar tid på,är att mina hästar går "täckade" ute.De är bägge två ena riktiga skitgrisar och älskar att rulla sig i leran.Har de täcken på,så är det ju bara ben och hals och undersidan av magen som är skitiga.. ;)

Jag kommer att ha utfodring och dörröppning automatiskt för att jag har inga planer eller möjligheter att åka hem på lunch eller middagsfodringar. Så är det på landet med lång resväg till jobbet! :D Jag vill ju att hästarna skall få mat på regelbundna tider och inte bara då jag råkar vara hemma ( innan 07:00 och efter 18) Självklart kommer jag titta till dem innan jobbet så att ingenting har hänt och att alla har fått sin mat!

Tja,det är fler som har långt till jobbet...Inte bara du.. ;)

Själv kliver jag upp 5.00 för att mata djuren och sen in och käkar frukost,läser tidningen osv för att fördriva tiden lite,"kastar" havren på hästarna och klär på de vid 6.00 och sen ut i hagen.
Våra hästar har fri tillgång på halm i hagen som de gärna står och pillar med och får med sig ca 10 kg hösilage ut på morgonen i hagen,till 3 st hästar (som redan fått 2-3 kg var inne på morgonen).

Dottern kommer hem mellan 16-17 på eftermiddagen/kvällen och tar in och middagsfodrar hästarna,själv är jag inte hemma förräns 18,om jag har tur..

Tror inte riktigt jag håller med. När man väl har alla burkar uppradade och säckarna framme då tar det mycket mindre tid. Öser jag i en låda kan jag lika gärna ösa upp 7 lådor. Den dagen jag gör mat kanske det tar 20-30min. Skulle jag göra mat varje dag skulle det säkert ta minst 15 min/dag.

Jag gör i ordning maten till tre hästar på ca 15 min. dagligen och då också med en hel del extra"klet" som ska prortioneras ut.
Nu har jag visserligen eget stall så jag har liksom inte matbyttor för havren,utan bara till betforn,däremot så packar vi hösilaget/höt varje dag och det skulle jag definitivt inte vilja packa en gång i veckan då det för det första krävs en hel del extrautrymme att förvara 12x7 IKEA-påsar.Och för att jag också vill kolla på maten ordentligt näör jag packar den,och då främst på hösilaget,då vi ligger "på gränsen" när det gäller hållbarheten i denna årstid med fukt/minusgrader/plus om vart annat..

IKEA påsar är guds gåva till hästfolk! :bow:

För att underlätta i stallet så ligger hagarna i anslutning till stallet, har ordnat system med gångar mm som gör att jag kan släppa djuren från stallgången, slipper leda dem, jag ska ha ut 9 på morgonen. Sambo ger frukost fem, de får morgonhö ute, ca 5 kilo var, sen har de gräsfröhalm rullar i hagen. Em hö får de vid fyra fem...

Håller med,jag gillar mina IKEA-påsar.Enkla att fylla,"står stadigt" på golvet och lätta att bärao mkring på,och lätta att tömma ur.. :bow:

...men inte lika snygga som som gröna och svarta från globus, samma tillverkare, samma material, samma design, men flera färger - under 20 spänn... de ni!!

vaa, 20 spänn får jag ju 2 och 1/5 del blåa på ikea! ;)

Den_Lille skrev:
...men inte lika snygga som som gröna och svarta från globus, samma tillverkare, samma material, samma design, men flera färger - under 20 spänn... de ni!!

Hur kommer det sig att Globus-påsarna kostar mycket mer om tillverkaren, materialet och designen är den samma? Är färgen dyrare? ;)

Nej, klassiska IKEA-påsar ska det va´! :D

Hmm...jag hade kunnat tänka mig de där andra påsarna. Då blir det ju så mycket lättare att se vilka påsar som är mina :) Alla har ju blåa! Jag behöver inte så många så 20 kr är inga problem tycker jag. Var kan man få tag på dom??

Åh! Kan du berätta hur försöket med timerstyrd dörr ut i hagen utfaller? Det vore ju drömmen...

Har ingen häst, just nu. Men när jag skaffar mig kommer jag ta god tid på mig för all hästskötsel.

Har köpt gröna påsar från mascot (kändes lite sådär när man köpte 3 påsar för en hundralapp...) men de är märkta med morgon, middag och kväll och har små fickor
på sig, där man typ kan stoppa in olika lappar. Sedan har jag köpt en grön globus
höpåse för tjugolappen här om dagen, då jag inte riktigt vet ännu om den blivande kusen kommer gå på fri tillgång eller få käk 4 gånger om dagen.

Men jag kommer försöka ha så mycket dagliga rutiner som möjligt när jag skaffar hästen. T.ex. kommer jag att smörja av all utrustning efter varje ridpass med vanlig
sadeltvål och ibland dessutom smörja extra med fett (typ en gång i veckan) och ibland
använda balsam.

Kommer även t.ex. att mocka hagen regelbundet minst en gång i veckan och kanske ha som regel att byta schabrak varannan vecka. Jag är lite pedant av mig. :D

har ni inte tid att släppa ut hästarna och fodra eftersom ni kör med timer?

För att IKEA är en MEGA-stor beställare! Vill ett företag beställa likadana utan IKEAs logo och med annan färg blir tillverkningen dyrare.

Men har man problem med att alla påsar i stallet blir ihopblandade kan man ju faktiskt fixa egna av ex. juteväv. Faktum är att jag börjar bli skeptiskt till att ha höet i plastade påsar (typ IKEA). Vissa bakterier växer mycket snabbt. Jag anser att idealet är att inte ha foder i påsar, och dessutom hängandes utanför boxdörren. Varför?1: All hantering av höet kan nedsätta kvaliteten på höet. Oönskad bakterietillväxt 2: Att ha foder inom synhåll för hästen (ex. utanför boxen) utan att den kan nå den har påvisat stress.

Min (vår) lösning på problemet är att vi gått ihop och anställt en person som tar hand om de sysslor vi själva inte hinner. Som ni förstår bor vi inte med våra hästar. Men vi är få personer på många hästar så att lösa det med rullande schema funkar inte. Att anställa någon på deltid är helt klart värt varje krona. Räkna själva på det och jämför ex. tid, mil och det faktum att man får loss tid för sin familj eller vänner. För mej är det himmelriket att ha en bra häst- stallskötare! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 548
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 811
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar